شناسایی 789 بیمار دیابتی درجنوب کرمان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از شناسایی 789 بیمار جدید دیابتی ،طی شش ماه اول امسال در جنوب کرمان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، ایمان قاسم زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به روند شيوع بيماری های غير واگير گفت: بر اساس بررسی های انجام شده آمار ابتلا بیماری دیابت در ایران رو به افزایش است و بیش از 19 درصد افراد در کشور در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند،می توان گفت، حدود 30 درصد از جمعیت کلان شهرهای ایران مبتلا به دیابت یا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

وی با بیان اینکه سن شیوع دیابت در ایران و جهان کاهش یافته و دلیل آن تغییر شیوه زندگی، تغذیه نامناسب، کاهش فعالیت بدنی و استرس‌های مداوم است، افزود: در این میان ضرورت فرهنگ‌سازی در برخی عرصه ها به روشنی احساس می‌شود، از سوی دیگر صرفاً اعتقاد به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، کفایت نمی‌کند زیرا ما زمانی می توانیم بگوییم در راه پیشگیری گام برداشته‌ایم که شیوع دیابت را کاهش داده باشیم.

قاسم زاده اظهار کرد: دیابت نشانه های زمینه‌ای و عوامل خطری دارد که یکی از آن‌ها بالا بودن چربی‌ خون است، افرادی که سابقه فشار خون یا چربی خون بالا یا اضافه وزن، سابقه ابتلا به دیابت در بستگان درجه یک دارند یا خودشان به دیابت بارداری مبتلا بودند، احتمال اینکه در طول عمرشان به دیابت مبتلا شوند، بیشتر است و توصیه می شود، در سنین پایین‌تر تست غربالگری دیابت برایشان انجام شود.

وی یکی از نشانه‌های بیماری دیابت را پرخوری و پرنوشی، عنوان کرد و افزود:افراد مبتلا به پرادراری و پرخوری که اغلب باعث کاهش وزن می شود، حتماً باید آزمایش قندخون انجام دهند، یکی از اجزای اصلی کنترل قند خون داشتن برنامه ورزشی منظم است، پیش از شروع برنامه ورزشی منظم با پزشک خود برای انجام معاینه‌های پزشکی مشورت کنند.

قاسم زاده با بیان اینکه انجام این کار عزم جدی می‌خواهد و همه باید با همکاری در این مسیر گام بردارند، تصریح کرد: در شش ماهه اول سال جاری شناسایی و مراقبت تعداد 789 بیمار جدید دیابتی در جنوب کرمان انجام شده است.

وی با اشاره به مراقبت4 هزارو 309 بیمار دیابتی توسط بهورزان و مراقبین سلامت در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تصریح کرد: از این تعداد 2 هزارو 915 بیمار توسط پزشکان خانواده در سه ماهه دوم سال جاری در جنوب کرمان تحت مراقبت قرار گرفته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بیماری دیابت در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: غربالگری دیابت در بین کارکنان دولت، پیگیری بیماران دیابتی و ارجاع به آزمایشگاه و پزشک به صورت رایگان و تهیه بنر با شعارهای پیشگیری از دیابت و... از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

قاسم زاده با اشاره به نظارت بر غربالگری، بیماریابی و مراقبت بیماران دیابتی در سطح خانه های بهداشت، پایگاه ها و مراکز جامع سلامت اظهار کرد: برنامه ریزی جهت غربالگری و بیماریابی دیابت در نقاط سیار، مداخلات لازم در راستای افزایش شاخص hba1c در بیماران دیابتی و در راستای افزایش مراقبت بیماران،توسط بهورز و پزشک در جنوب کرمان انجام شده است.
انتهای پیام/ی

19درصد افراد کشور در خطر دیابت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.