در ایران ۵ میلیون دیابتی داریم/ خطر ابتلا به آلزایمر با افت قند‌خون در بیماران دیابتی

عضو پژوهش غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در ایران 5 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند.

در ایران ۵ میلیون دیابتی داریم/ خطر ابتلا به آلزایمر با افت قند‌خون در بیماران دیابتیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن خوش‌نیت،‌معاونت درمانگاه دیابت و بیماری‌های متابولیک پژوهشگاه غدد و متابولیک دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری روز جهانی دیابت که در کلینیک دیابت علوم پزشکی تهران برگزار شد، با تاکید بر پیشگیری از عوارض در بیماران دیابتی گفت: کنترل دیابت در پیشگیری از عوارض نقش مهمی دارد و برای این کار قند‌خون ناشتا باید در محدوده قابل قبول قرار گیرد که این محدوده برای افراد مختلف بسته به سن آنها متفاوت است.

عضو پژوهش غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نزدیک به 5 میلیون بیمار دیابتی در کشور زندگی می‌کنند، که 30 درصد آنها از بیماری از خود اطلاع ندارند و این بیماری در برخی استان‌ها شیوع بیشتری دارد همچنین دیابت در خانم‌ها بیش‌از آقایان دیده می‌شود.

عضو پژوهش غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: به‌طور کلی قند‌خون ناشتا باید بین 90 تا 130 و قند 2 ساعت پس از غذا تا 180 باشد.

وی با تاکید بر لزوم کنترل نوسانات قند‌خون در بیماران دیابتی گفت: در بیماران دیابتی باید از بروز افت قند‌خون جلوگیری کنیم، زیرا افت قند‌خون در سالمندان موجب زوال‌عقل و بروز آلزایمر می‌شود و به همین دلیل افت قند‌خون یک پدیده خطرناک در بیماران دیابتی به حساب می‌آید.

خوش‌نیت با بیان اینکه، مصرف سیگار در بیماران دیابتی خطر بروز عوارض را چندین برابر می‌کند، گفت: مصرف سیگار، ریسک زخم پای‌دیابتی و عوارض کلیوی را چندین برابر افزایش می‌دهد به همین دلیلپزشکان باید در هر بار ویزیت به بیماران دیابتی توصیه کنند که سیگار نکشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دیابت ، آلزایمر ، قندخون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار