بدری در تشریح نشست عصر کمیسیون عمران:

بررسی زلزله غرب کشور با حضور کارشناسان موسسه ژئوفیزیک/ وقوع 3 پیش لرزه هشدار بود

سخنگوی کمیسیون عمران از بررسی زلزله غرب کشور با حضور کارشناسان پژوهشگاه زلزله‌شناسی و موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران خبر داد.

بررسی زلزله اخیر با حضور کارشناسان موسسه ژئوفیزیک/ وقوع 318 زلزله طی 118 سال گذشته/ وقوع 3 پیش لرزه می‌توانست هشدار برای مناطق غرب کشور باشندصدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به نشست امروز عصر کمیسیون متبوع خود گفت: موضوع زلزله غرب کشور با حضور مسئولان انجمن و پژوهشگاه زلزله‌شناسی، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و کارشناسان از لحاظ فنی بررسی شد.

نماینده مردم اردبیل ادامه داد:کارشناسان این موسسه توضیحاتی را درباره موارد ژئوفیزیکی، مکانیکی خاک و زمین‌شناسی این منطقه ارائه کردند البته آن‌ها تیمی را برای مشاهده و بررسی میدانی به منطقه زلزله ‌زده غرب اعزام کرده‌اند و قرار شد بعد از 15 الی20 روز با تهیه گزارش نهایی جلسه دیگری در این مورد برگزار شود.

بدری با بیان اینکه براساس مدارک این کارشناسان حدود 318 زلزله طی 118 سال گذشته در مناطق اطراف رشته‌کوه زاگرس به وقوع پیوسته است، افزود: تنها 21 مورد از این تعداد، بالای 5 ریشتر بوده و یک مورد هم بالای 6 ریشتر در این 118 سال ثبت شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: زلزله 7.3 ریشتر کرمانشاه طی این سال‌ها در این منطقه استثنائی بوده است، اعداد و ارقام این ریشترها شاید در ظاهر قابل توجه نباشد اما هر یک ریشتر حدود 32 برابر دارای قدرت تخریبی بیشتر است.

نماینده مردم اردبیل با تاکید بر اینکه احتمال وقوع پس لرزه‌های بالای 6 ریشتر در مناطق غرب کشور وجود دارد، گفت: اگرچه احتمال می‌رود در استان‌های دیگر همین حوالی هم رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه حدود نیم ساعت قبل از زلزله اصلی در غرب کشور 3 پیش ‌لرزه به ثبت رسیده است، تصریح کرد: بیشترین آنها 4.3 ریشتر بود که اگر فرهنگ سازی کافی انجام شده بود، مردم با توجه به این پس‌لرزه‌ها از منازل خود خارج می‌شدند و این گونه خسارت جانی کمتری وارد می‌شد.

بدری ادامه داد: میزان خسارت زلزله غرب کشور مشابه زلزله منجیل در شمال کشور بود، البته میزان خرابی و تعداد جان‌باختگان در استان کرمانشاه بسیار کمتر بوده که نشان می‌دهد روند ساخت‌وساز بهتر شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به برخی فضاسازی‌ها درباره ساختمان‌های مسکن مهر مناطق زلزله زده، اظهار کرد: براساس آیین‌نامه‌های اجرایی برای زلزله باید جمع انسانی حفظ شود و تنها خرابی یک ساختمان اهمیت ندارد لذا با وجود تنها دو فوتی در ساختمان‌های مهر این منطقه می‌توان اعلام کرد که بیشتر فضاسازی رسانه‌ای انجام می‌شود.

نماینده مردم اردبیل بیان داشت: شاید در رسانه‌ها علیه نظام فنی و مهندسی فضاسازی‌هایی صورت گرفته باشد اما نیاز به بررسی کارشناسی دارد که این کار هم در دستور کارمان قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار