باشگاه خبرنگاران آذربایجان غربی گزارش می دهد؛

دیابت یکی از ۱۰ بیماری دنیا که لقب قاتل خاموش به خود گرفته است

دیابت یا قاتل خاموش نوعی بیماری مزمن است که اگر بدون درمان رها شود عوارض جدی در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  تا به حال برایتان پیش آمده که نتیجه آزمایش خود را دریافت کنید وبا دیدن علامت * در مقابل فاکتورهای اندازه گیری شده به ترس و وحشت بیفتید؟

همه ساله 19 تا 25 آبان ماه در سراسر دنیا بنام هفته دیابت نامگذاری شده است.

دیابت یا همان بیماری خاموش نوعی اختلال متابولیک در بدن است که به دلیل ناتوانی در تولید انسولین رخ می دهد،اما چرا این بیماری در زمره بیماریهای خاموش جای می گیرد؟

بیماری دیابت از آن جهت جزء بیماریهای خاموش محسوب می شود که علائم به خصوصی ندارد و50درصد مبتلایان به دیابت ازبیماری خود بی اطلاع هستند.

فرقی نمی کند که قندخون شما بالا یا پایین است،اگر به این بیماری مبتلا شده اید باید بتوانید راه های مهار وکنترل آن را بیاموزید.متاسفانه بسیاری از مردم اطلاعات درستی از بیماری دیابت ندارند اما علائمی همچون تشنگی زیاد،پرخوری،پر ادراری،خستگی مفرط وبی حوصلگی،کم شدن وزن بدن ولاغری، تاری دید و اختلال در بینایی وتاخیر در بهبود زخم ها و بریدگی ها ازنشانه های ابتلا به دیابت محسوب می شوند.

رسول انتظار مهدی معاون امور بهداشت دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  اظهار داشت:تعداد واحدهای دیابت در استان آذربایجان غربی 18 واحد می باشد که این واحدها در بیمارستان ها مستقر و مجهز به پزشکان متخصص می باشند.

دیابت یکی از ۱۰ بیماری دنیا که لقب قاتل خاموش به خود گرفته است

وی افزود:طی 7ماه سال جاری قریب به 28 هزار نفربیمار مبتلا به دیابت در مناطق شهری و روستایی آذربایجان غربی شناسایی شده وتحت مراقبت وکنترل هستند.

انتظار مهدی  در خصوص اهم اقدامات صورت گرفته توسط دانشگاه علوم پزشکی استان در راستای پیشگیری ودرمان دیابت اظهار داشت:اجرای پایلوت برنامه پن با کشف بیش از640 بیمار دیابتی،ارزیابی ماهانه بیماران دیابتی توسط بهورز،مراقب سلامت و ارزیابی هرسه ماه یکبار توسط پزشک بااستفاده از آزمایش قندخون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله،غربالگری در جمعیت بالای 30سال مناطق شهری وروستایی با کشف بیش از5000 بیمار دیابتی و ادغام برنامه پیشگیری وکنترل بیماریهای غیرواگیر درنظام شبکه  از مهمترین فعالیتهای دانشگاه علوم پزشکی استان طی سالهای اخیر بوده است.

وی بیماری های ارثی وژنتیکی را درابتلا به دیابت موثر دانست وگفت:چاقی واضافه وزن،کاهش فعالیت بدنی وتحرک فیزیکی کم،اختلالات چربی های خون،فشارخون بالا وسابقه دوبار سقط بدون علت درخانم های باردار از عوامل مستعد کننده شیوع بیماری دیابت هستند.

انتظارمهدی در خصوص راههای پیشگیری از ابتلا به دیابت گفت:اصلاح شیوه زندگی ازجمله کاهش وزن بااستفاده از رژیم غذایی سالم،فعالیت بدنی با شدت متوسط واصلاح الگوی تغذیه از ابتلا به دیابت جلوگیری می کنند.

گزارش از مهسا محسنی

انتهای پیام/م

دیابت قاتل خاموش

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.