رعایت نکردن اصول دین نماد سبک شمردن دین است

سخنران حرم رضوی گفت: سبک شمردن دین که فقط با توهین و فحش دادن به دین ایجاد نمی‏شود، بلکه رعایت نکردن اصول دین نیز نماد سبک شمردن دین است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی در ویژه برنامه‎های شکوه ایثار که بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) به مناسبت یادبود جانباختگان زلزله کرمانشاه برگزار شد، افزود: روایاتی از رسول خدا(ص) در کتاب‎های شیعه و سنی وجود دارد که دلالت بر نگرانی پیامبر(ص) درباره بعد از رحلتشان دارد.

وی افزود: در برخی از روایات آمده است که پیامبر(ص) می‎فرمودند که نزدیک به پایان عمرم هست و من نگرانم، اصحاب به ایشان می‎فرمودند چرا از مرگ خود نگران هستید، حضرت در پاسخ می‎فرمودند «من از اتفاقات بعد از رحلتم بر امت مسلمان نگران هستم».

این استاد حوزه گفت: «غرق در شهوت شدن»، «قطع صله رحم»، «بی‎برنامه بودن امت»، «تفرقه»، «ربا خواری» از موضوعاتی است که پیامبر در روایت درباره آنها ابراز نگرانی می‎کردند.

وی افزود: مخالفت با حضرت علی(ع) یکی از مهمترین نگرانی‎های حضرت رسول الله(ص) بود که در جاهای مختلف آن را برای صحابه نقل می‎کردند.

این سخنران حرم رضوی گفت: این نگرانی‌ها، طیف وسیعی دارند و حیطه‌های گوناگون بشری را شامل می‌شوند. هدف از بازخوانی این روایات و نگرانی های پیامبر(ص)، توجه دوباره به نقاط آسیب‌زا در تکمیل دینداری است نه القای یأس و ناامیدی به پیروان حضرتش.

حجت الاسلام رفیعی افزود: رسول گرامی اسلام در روایتی می‏‌فرمایند که «اِنّی اخاف علیکم استخفافاً بالدین» یعنی اینکه من از سبک شمردن دین توسط امتم هراس دارم.

وی برای روشن شدن مصادیق سبک شمردن دین گفت: برخی مدعی مسلمان بودن دارند اما نماز را یکی در میان می‏خوانند، اهل خمس نیستند و حجاب کامل اسلامی را رعایت نمی‏کنند، اهل رباخواری هم می‏باشد، اینگونه افراد دین راسبک شمرده‌‏اند.

وی افزود: والدین باید مراقب تربیت دینی فرزندان خویش باشند، بعضا چنان پایه‌‏های دینداری جوانان ضعیف است که ضمن ورود در یک جمعی، دین را کنار می‎گذارند.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه افرادی که در ماجرای اربعین و کربلا شبهه وارد می‏کنند، اصل دین را هم قبول ندارند، گفت: «تحقیر شخصیت‏های دینی»، «نپذیرفتن کلام پیامبر(ص)»، «عدم توجه به ارزش‏های دینی و خلاقی» و «تضعیف روابط دینی» از مصادیق سبک شمردن دین است.

انتهای پیام// م.م

برگزاری ویژه برنامه‎های شکوه ایثار در حرم رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.