دیابت در کمین افراد چاق و دارای اضافه وزن

مدیر پیشگیری ومبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: چاقی و اضافه وزن به عنوان يکی از مهمترين عوامل خطر بيماری ديابت است و درحال حاضر۴۸ درصد کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر محمد جعفر صادقی افزود: از هر ۱۰نفر مبتلا به ديابت نوع ۲ معمولاً ۸ نفر چاق هستند و نياز به كاهش وزن دارند، بنابراين فرد مبتلا به ديابت بايد هميشه وزن خود را در حد طبيعی نگه دارد.

وی گفت: تحقيقات نشان داده خطر ابتلا به ديابت در افرادی که به طور منظم ورزش می کنند تا ۸۰ درصد کاهش می يابد .

مدیر پیشگیری ومبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ورزش باعث می شود تا بدن از هورمون انسولين به نحو بهتر و کارآمدتری استفاده کند و به اين ترتيب تعداد گيرنده های انسولين روی سلول ها را افزايش می دهد.

وی با اشاره به نقش انسولين در انتقال قند خون به سلول ها برای توليد انرژی يا تغذیه گفت: اگر قند خون وارد سلول نشود، در خون باقی خواهد ماند و مشکلات جدی برای فرد بوجود خواهد آورد .

دکتر صادقی گفت: بزرگترین عامل ابتلا به دیابت نوع ۲ کم تحرکی است که بعضی از گروه‌ها از جمله کارمندان پشت میزنشين و زنان خانه دار به علت كار كردن درمنزل با استفاده از وسايل برقی و كمتر شركت كردن در فعاليت‌های اجتماعی، بيشتر در معرض خطر مبتلا به ديابت قرار دارند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها معاونت بهداشت با اشاره به ضرورت تغذیه سالم ومناسب وپرهیز از مصرف غذاهای فست فود تاکید کرد و افزود: فست فودها به طور معمول حاوی چربی های مضر و کربوهيدرات های تصفيه شده هستند، اين موضوع باعث می شود حتي اگر اين غذاها باعث اضافه وزن نشوند، بازهم خطر ابتلا به ديابت را افزايش دهند .

وی در ادامه به مصرف سبزی ومیوه توصیه کرد و گفت: مواد آنتی اکسيدان موجود در سبزی ها در پيشگيری از ديابت نقش دارند، همچنين از آنجا که منبع غنی از فيبر هستند در تنظيم دستگاه گوارش نقش اساسی دارند و جذب چربی و مواد قندی را کاهش مي دهند.

دکتر صادقی با اشاره به مصرف غلات سبوس دار افزود: مصرف غلات وزن بدن را کاهش می دهد و قند خون را ثابت نگه می دارد و بروز سرطان سينه، ديابت نوع دو، فشارخون بالا و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام// م.م

چاقی و اضافه وزن از مهمترين عوامل خطر بيماری ديابت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.