معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

بی تحرکی افزایش وزن علل عمده دیابت بارداری/10درصد افراد دیابتی دریزد ازدیابت خود اطلاع ندارند

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزدگفت: دیابت بارداری حدود 15درصد بانوان یزدی را درگیر کرده است .

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ لطفی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزدبااشاره به اینکه  هرچه تشخیص دیابت زودترباشد عوارض بیماری بهتر کنترل می شودگفت:10درصد افراد دیابتی دریزد از دیابت خود اطلاع ندارند.

 لطفی بااشاره به  رتبه یزد در زمینه دیابت افزود: رتبه یزد در زمینه دیابت به پنجم کشوری کاهش یافت اما عوارض دیابت درزنان بیشترازمردان است.

وی ادامه داد:تاکنون 12/5درصد زنان و مردان بالای 30سال ،16/3درصد مردم استان دیابتی هستند این درحالی که میانگین کشور 11درصداست.

کم تحرکی ,اعتیاد وعادات بد غذایی زمینه فشارخون ودیابت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: تغذیه ی پرحجم وبی کیفیت موادغذایی بی کیفیت دلیل اصلی دیابت است  و متاسفانه98درصد خانم ها و88درصد آقایان حداقل فعالیت بدنی را هم ندارند .

وی یاد آورشد:پیاده روی 600 متر در دقیقه درهفته حداقل میزان فعالیت است این کم تحرکی ,اعتیاد وعادات بد غذایی زمینه فشارخون ودیابت است.

لطفی افزود: ناتوان کننده ترین بیماریها دیابت ومرز سنی دیابت تیپ 1و2 درحال ناپدید شدن است و این مسئله نگران کننده است .

وی گفت: دیابت بارداری حدود 15درصد بانوان یزدی را درگیر کرده است و بی تحرکی ,افزایش وزن ,استرس و بالا رفتن سن ازدواج و بارداری علل عمده دیابت بارداری است .

 لطفی افزود: اگرچه سیر افزایش دیابت به علت افزایش آگاهی عمومی کندترشده است اماهدف ما ثابت کردن دیابت دراستان است.

وی برگزاری کلاسهای اموزشی هفتگی با همکاری شهرداری ،اعزام اتوبوس دیابت و غربالگری و تحقیقات دیابت بارداری از اهداف آینده تلاشگران دیابت دراستان است .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سند بیماری‌های غیرواگیردار، ۱۰ ساله تنظیم شده است، عنوان کرد: در این سند اعلام شده که دو بیماری دیابت و چاقی با شرایط موجود حفظ شود که این نشان‌دهنده شدت گرفتن این بیماری‌ها و نگاه واقع‌بینانه دست‌اندرکاران امر به دیابت و چاقی است زیرا آموزش و فرهنگ‌سازی زمان‌بر است.

انتهای پیام/ ی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار