خون بندناف؛

ذخیره‌سازی ۶۵۰ نمونه خون بندناف در بانک خون لرستان

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی لرستان گفت: سلول‌های بنیادی خون بندناف بیش از ۶۵۰ نوزاد ذخیره شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  امین سلاحورزی معاون پژوهشی جهاددانشگاهی لرستان با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادی ابتدایی‌ترین سلول‌های سازنده بدن هستند، اظهار کرد: این سلول‎ها در طول رشد دوره جنینی پرورش یافته و تبدیل به سلول‌های بالغ و خاصی می‌شوند که مسئول ساخت انواع بافت‌های بدن هستند.

وی با اشاره به اینکه خون بندناف خونی است که در جنین در حال رشد در داخل رحم جریان دارد، ادامه داد: پس از تولد نوزاد خون باقی مانده در جفت و بندناف که غنی از سلول‌های بنیادی است به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود در صورتی که با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف بسیاری از بیماری‌های بدخیم با منشاء خونی مانند انواع سرطان‌های خون، تالاسمی ماژور، فلج مغزی، کم خونی‌های ژنتیکی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی قابل درمان است.

سلاحورزی اضافه کرد: این خون برای خود نوزاد و سایر افرادی که ساختار ژن آن‌ها با نوزاد در یک راستا باشد قابل استفاده خواهد بود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی لرستان یادآور شد: امروزه بیش از ۵۰۰ بانک خون بندناف در سراسر جهان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۳۰ هزار پیوند خون بندناف در جهان صورت پذیرفته و سالانه حدود سه هزار پیوند جدید به این آمار اضافه می‌شود.

سلاحورزی گفت: در ایران بانک خون بندناف رویان از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون سلول‌های بنیادی خون بندناف بیش از ۸۴ هزار نوزاد از سراسر کشور در این مرکز ذخیره‌سازی شده است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی لرستان اظهار کرد: بانک خون بندناف لرستان از سال ۸۹ تاسیس شده و تاکنون سلول‌های بنیادی خون بندناف بیش از ۶۵۰ نوزاد ذخیره شده است.

وی افزود: ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارد بنابراین فرهنگ‌سازی این امر مهم در سطح استان باید به صورت جدی انجام پذیرد.

انتهای پیام/م

۶۵۰ نمونه خون بندناف در بانک خون لرستان ذخیره‌سازی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار