باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

معادن ارزشمند در مناطق محروم خاک می‌خورند/ شکوفایی اشتغال با شناسایی بهشت های زیر خاک

اکتشاف و بهره برداری از ظرفیت بالای معادن در مناطق محروم، موجب افزایش اشتغال و رونق اقتصاد در این مناطق خواهد شد.

مناطق محروم کجای بازی تصمیم گیران کشور قرار دارند؟ /نگاه منطقه ای، اقتصاد کلان را متضرر می‌کندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی از ابتدا تا کنون، توجه به استان های محروم کشور و محرومیت زدایی و بهبود سطح معیشت مردم از این مناطق بوده، هدفی که در 40 سال گذشته اقدامات زیادی برای نیل به آن صورت گرفته است.

در همین راستا، برخی معتقدند که سوق دادن و تاسیس برخی از صنایع و معادن کشور در این مناطق، می‌تواند منشا تحولی در وضعیت اقتصادی و افزایش اشتغالزایی در شهرها و استان های محروم کشور شده و کمک قابل توجهی به رفع محرومیت از مردم منطقه کند.

اما کارشناسان دیگری هم هستند که نظری مخالف این دارند و می گویند در گسترش و تاسیس صنایع و معادن کشور نباید توجهی به مناطق یا شهرهای خاص داشته باشیم، زیرا ممکن است فعالیت یک صنعت یا بهره برداری از یک معدن در منطقه ای مقرون به صرفه نباشد و در انتها نه تنها کمکی به پویایی اقتصاد کلان کشورنکند بلکه خود، باری اضافی بر دوش هزینه های دولت شده و متوسط بهره وری را در کشور پایین بیاورد.

مخالف نگاه منطقه‌ای در اقتصاد هستیم

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی  اظهار کرد: باید در درجه اول ظرفیت های معدنی کشور را چه در مناطق محروم و چه در مناطق برخوردار  شناسایی کنیم.

وی با در خصوص ضرورت کلی نگری به منافع اقتصادی جامعه، افزود: مهم است که بدانیم چه صنایع و چه معادنی در کدام نقاط کشور، مقرون به صرفه و اقتصادی هستند، چون کسانی که نگاه منطقه ای به اقتصاد کشور دارند، به طور حتم موفق به ایجاد رونق اقتصادی نخواهند شد.

ملکی با تاکید بر توسعه تولیداتِ صادرات محور، بیان کرد: توسعه معادن و کارخانه های صنعتی در نقاطی که به راه های ریلی یا آبی و یا سواحل دریا نزدیک است، در جهت افزایش صادرات کشور مفیدتر خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: ما باید منافع کشور را در حد کلان در نظر بگیریم و منافع عمومی را به منافع خصوصی ترجیح دهیم. به طور مثال وقتی ما در عسلویه گاز داریم، تولید اتیلن در شهرهای دیگر غیر ضروری است. 

وی با تاکید بر اینکه مخالف نگاه منطقه ای در اقتصاد است، گفت: تنها تولید اقتصادی مطرح است، چرا باید به مناطق محروم برویم که مثلاً استخراج معدن در آن جا 20 درصد گران تر از نقاط دیگر کشور در می آید.

 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری معدنی در مناطق محروم

مهدی کرباسیان مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی در خصوص سرمایه گذاری خارجی در صنایع معدنی گفت: یکی از چالش های اصلی صنایع معدنی، سرمایه است و برای اکتشاف و بهره وری یک معدن، سرمایه گذاری عظیمی لازم است.

مهدی کرباسیان ادامه داد: ما پیش بینی کرده ایم که اکنون صنایع معدنی کشور پتانسیل جذب 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی را دارد و با راهکارهایی که دولت در پیش گرفته و تفاهم نامه‌هایی که با کشورهای کره، چین و اتریش به امضا رسیده است، امیدوار هستیم بخشی از این سرمایه جذب شود، ضمن آنکه وزارتخارجه نیز در تسهیل جذب این سرمایه ها نقش بسزایی دارد.

کرباسیان اضافه کرد: از طرف دیگر به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادیم که سرمایه صندوق بیمه معدنی را به رقم بهتری برساند تا ما بتوانیم ریسک سرمایه گذاری در حوزه معدن برای بخش خصوصی را پایین بیاوریم. باید در نظر داشته باشیم که اکثر معادن کشور در مناطق محروم هستند و اگر یک معدن فعال شود، اشتغال مناسبی در آن منطقه ایجاد می شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس ما از بخش خصوصی و تشکل ها خواستیم تا برنامه های خود را برای به کارگیری این مبلغ ارائه دهند. ضمن آنکه قرار شد یک کارگروه مشترک بین ایمیدرو ، بخش خصوصی و معاونت روستایی ریاست جمهوری تشکیل شود تا بتوانیم به صورت هدفمند این سرمایه گذاری ها را انجام دهیم.

کرباسیان در خاتمه تاکید کرد: نکته مهم این است که سود این سرمایه گذاری بسیار کم است و توسعه مناطق محروم در اولویت قرار دارد.

مناطق محروم،پتانسیل بالایی از جهت ذخایر معدنی دارند

رضا علیزاده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: مناطق محروم، پتانسیل بالایی از جهت ذخایر معدنی دارند و اجرای پروژه‌های شناسایی و استخراج معادن در مناطق می تواند، سوددهی بالایی داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت شناسایی و بهره برداری از معادن مناطق محروم، افزود: رونق معادن در این بخش ها می تواند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی موجب توسعه مناطق محروم شود.

وی در پایان تاکید کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران موظف است در جهت توسعه و رشد معادن در مناطق محروم کشور اقدامات بیشتر و موثرتری صورت دهد.

توسعه معادن در مناطق محروم، منطقی نیست

فریدون احمدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  اظهار کرد: تاکید بر گسترش معادن در مناطق محروم نباید به صورت یک جانبه مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: به اعتقاد بنده با توجه به شرایط رکود حاکم در جامعه تمام نقاط کشور محروم است، فقط درجه محرومیت آن متفاوت است.

احمدی تاکید کرد: ممکن است بهره برداری از معدنی در مناطق محروم صرفه اقتصادی نداشته باشد، بنابراین باید به دنبال معادنی در مناطق مناسب باشیم.

وی اضافه کرد: در صورتیکه برنامه استراتژیکی نه تنها در معدن، بلکه در تمامی حوزه‌های کشور داشته باشیم، می‌توانیم با رکود اقتصادی مقابله کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با تشبیه معادن کشف نشده به بهشت های زیرخاک، گفت: باید در یک برنامه هدفمند تمام نقاط کشور از جهت پتانسیل های معدنی مورد بررسی قرار بگیرد.

گزارش:سمیه عرب

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار