آغاز به کار همایش علمی کشاورزی دقیق در تبریز

همایش علمی کشاورزی دقیق در دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛حسین نوید، دبیرهمایش علمی کشاورزی دقیق و دانشیار گروه مهندسی بیوسیستم دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز ظهر امروز در مراسم افتتاحیه این همایش گفت:امروزه انسان‌‌ها به منظور بهر‌ه‌برداری فراوان از منابع آب و خاک، تخریب محیط زیست، منابع طبیعی و بسیاری از مشکلات دیگر را فراهم کرده است.

وی گفت:در همین راستا به منظور بهره‌برداری اصولی و درست از منابع خاک و آب، استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین و دقیق ضروری است.

نوید در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه نیاز حیاتی بشر به محصولات کشاورزی از یک سو، و ضرورت حفظ منابع راهبردی نظیر آب و خاک و نیز محیط زیست از سوی دیگر، سیاست‌گذاران کشاورزی دنیا را به استفاده موثر، به‌هنگام و بهینه نهاده‌های کشاورزی سوق داده است، تصریح کرد: این راهبرد ضمن داشتن مزایای اقتصادی، از استفاده بیش از نیاز واقعی نهاده‌ها و ورود مواد شیمیایی کشاورزی به چرخه غذایی انسان از طریق رسوب در محصولات کشاورزی یا نفوذ در آب‌های سطحی و زیرسطحی و در نهایت در بدن انسان جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه آب و خاک را دو منبع مهم در حوزه کشاورزی برشمرد و یادآور شد: در حال حاضر وضعیت هر دو منبع آب و خاک روزبه‌روز بحرانی‌تر شده و در برخی موارد شرایط بسیار نگران‌کننده است.

به گفته نوید، یکی از راه‌حل‌های عمده این مشکلات، استفاده از روش‌های مدیریتی جدید در سامانه‌های کشاورزی و استفاده از فناوری‌های نوین به منظور مدیریت بهینه نهاده‌هاست و امروزه این امر در کشاورزی دنیا تحت عنوان کشاورزی دقیق مطرح است.

دانشیار گروه مهندسی بیوسیستم دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه در کشاورزی دقیق قبل از اعمال نهاده‌ها، مقدار مورد نیاز با پردازش اطلاعات جمع‌آوری شده از مزرعه تعیین و سپس اعمال می‌شود، یادآور شد: با توجه به شرایط جغرافیایی کشور ایران که از کمبود منابع کشاورزی رنج می‌برد، مدیریت مصرف نهاده‌ها در تولید محصولات کشاورزی دارای اهمیت مضاعف است. بر این اساس حرکت به سمت کشاورزی دقیق نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت به‌خصوص برای کشور ایران است.

دبیر علمی این نشست خاطرنشان کرد:در حال حاضر با وجود افزایش آگاهی‌های عمومی و تلاش‌های صورت گرفته در راستای حفظ منابع، استفاده بی‌رویه از نهاده‌ها و منابع آب و خاک همچنان ادامه دارد، به طوریکه در سال‌های اخیر،کشاورزی حفاظتی از سوی سیاست‌گذاران و مجریان بخش کشاورزی مطرح و با جدیت تمام پیگیری شده است؛ با این‌حال عدم تصمیم‌گیری‌های به‌موقع، جامع و قاطع در استفاده از فناوری‌های نوین در سطوح مختلف فعالیت‌های کشاورزی، در مقام عمل اجرای اصول کشاورزی دقیق توفیق چندانی نداشته است.

به گفته وی در این زمینه برای نشان دادن اهمیت پرداختن به کشاورزی دقیق و ایجاد زمینه برای هم‌فکری و هم‌افزایی بخش‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و اجرایی حوزه کشاورزی، همایش کشاورزی دقیق با حضور متخصصان و محققان دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، نهادهای سیاست‌گذار و صنایع مرتبط و نیز دبیرکل کمیسیون بین‌المللی مهندسی کشاورزی و بیوسیستم (CIGR) در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

نشست علمی کشاورزی دقیق به میزبانی گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه تبریز از امروز به مدت دو روز در تالار لعل دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر این دانشگاه در حال برگزاری است.

 

انتهای پیام/ش

دانشگاه تبریز میزبان برگزاری همایش علمی کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار