کمبود علوفه برای دام عشایر چهارمحال و بختیاری

دام عشایر کوچرو استان چهارمحال و بختیاری با کمبود علوفه در مراتع مناطق گرمسیری مواجه است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ یدالله چراغپور معاون توسعه و عمران اداره کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: به علت خشکسالی و نبود بارش‌های پاییزه، دام عشایر این استان با کمبود علوفه در مراتع مناطق گرمسیری مواجه است.

وی افزود: در نیمه دوم امسال، جهت رفع کمبود علوفه و تقویت زنجیره تولید گوشت قرمز بیش از ۷ هزار تن جو و خوراک دامی تهیه و برای تأمین خوراک دام سبک عشایر مستقر در مناطق قشلاقی، به استان خوزستان ارسال می شود.

چراغپور با اشاره به پرداخت ۶۷ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت حمایتی به عشایر استان قبل از کوچ پاییزه اضافه کرد: این تسهیلات در راستای خرید و تهیه علوفه دامی و کوتاه کردن دست دلالان، به عشایر پرداخت گردید.

وی از استقرار عوامل فروش و توزیع مایحتاج و کالا‌های اساسی عشایر در مناطق قشلاقی خوزستان هم خبر داد و گفت: تأمین سوخت فسیلی، سیلندر گاز و توزیع سهمیه آرد با قیمت یارانه‌ای از دیگر اقدامات این اداره کل برای حمایت از عشایر کوچرو است.

استان چهارمحال و بختیاری، بعد از فارس دومین استان عشایر نشین کشور و دارای رتبه اول استانی در تراکم عشایر در واحد سطح می‌باشد.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۷، جمعیت ۱۲۶ هزار و ۳۹ نفری عشایر چهارمحال و بختیاری در قالب ۱۴ هزار و ۶۵۷ خانوار در ۸۵ درصد گستره جغرافیایی این استان استقرار دارند.

عشایر چهارمحال و بختیاری، از اقوام بختیاری، ترک قشقایی، چهرازی، عرب نصرآبادی و گله دار دهکردی هستند.

انتهای پیام/ز

دام عشایر گرفتار فقر مراتع مناطق گرمسیری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.