نایب رییس انجمن برنج در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

خرید توافقی برنج، راهگشای کنترل واردات و نوسان قیمت

اکبریان گفت: با توجه به آنکه خرید تضمینی برنج به سبب قیمت پایین برای برنج‌کار صرفه اقتصادی ندارد، از این رو دولت باید اقدام به خرید توافقی برنج کند.

خرید توافقی برنج راهگشای کنترل واردات و نوسان قیمتعلی اکبریان نایب رییس انجمن برنج در گفتگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از واردات بیش از یک میلیون تن برنج در هفت ماه نخست سال اظهار کرد: براساس آمار، سرانه سالانه مصرف برنج به ازای هر نفر ۳۶ تا ۳۷ کیلو بوده که با احتساب تولید داخل باید حدود ۷۰۰ هزارتن برنج وارد شود.

وی در پاسخ به این سوال که معاونت امور بازرگانی وزارت جهاد دلیل اصلی واردات را کنترل قاچاق محصول اعلام کرد، افزود: این دو موضوع کاملا جدا است، چراکه واردات بی رویه ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می‌کند.

اکبریان با اشاره به اینکه برخی مسوولان قیمت بالای برنج ایرانی را دلیل اصلی واردات گسترده محصول بیان می‌کنند، بیان کرد:  اکنون قیمت هر کیلو برنج طارم در استان‌های شمالی ۱۰ هزار و ۵۰۰، شیرودی ۶ تا ۶ هزار و ۲۰۰ و ندا ۵ هزار تومان است و تنها برخی افراد سود جو با شایعاتی مبنی بر نرخ ۱۵ و ۱۶ هزار تومانی برنج در بازار تهران به دنبال سود بالای واردات هستند.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که چرا در بازار عمده فروشان تهران هر کیلو برنج طارم با نرخ ۱۶ و ۱۷ هزارتومان عرضه می‌شود، یادآور شد: باتوجه به قیمت برنج در استان‌های شمالی تنها دستگاه‌های نظارتی کم کاری می‌کنند، چراکه با احتساب هزینه‌های حمل و نقل حداکثر هر کیلو برنج طارم با کیفیت باید با نرخ ۱۲ هزار تومان عرضه شود.

نایب رییس انجمن برنج با بیان اینکه بعد از فصل ممنوعیت برداشت؛ نیازی به واردات نیست، افزود: مافیای واردات، تنها با اظهاراتی مبنی بر بالا بودن قیمت برنج ایرانی به دنبال منافع خود هستند، در حالیکه دود واردات به چشم برنج کاران می‌رود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه خرید توافقی راهگشای کنترل واردات است، بیان کرد: با توجه به آنکه خرید تضمینی برنج به سبب قیمت پایین، برای برنج‌کار صرفه اقتصادی ندارد، از این رو دولت باید اقدام به خرید توافقی برنج کند.

اکبریان با اشاره به حلقه مفقوده بازرگانی برنج در بازار گفت: با وجود جولان دلالان در بازار خرده فروشی، خرید توافقی می‌تواند راهگشای کنترل نوسان قیمت در بازار باشد.

اکبریان با بیان اینکه در سال ۹۲ برای اولین بار خرید توافقی برنج طارم توسط دولت از برنج کاران انجام شد، گفت: دولت با خرید برنج توافقی برنج و ذخیره در انبار اقدام به عرضه محصول در ایام پرتقاضا می‌کند که این امر در کنترل بازار نقش اساسی دارد.

انتهای پیام/

نرخ منطقی هر کیلو برنج طارم ۱۲ هزار تومان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار