مدیرکل میراث فرهنگی یزد:

توسعه گردشگری با تاکید بر نقش آموزش نیروی انسانی

مدیرکل میراث فرهنگی یزد گفت: شکل گیری، پایداری و توسعه گردشگری در هر جامعه نیازمند امر آموزش است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزدگفت: شکل گیری، پایداری و توسعه گردشگری در هر جامعه نیازمند امر آموزش است.

دانش یزدی افزود: باتوجه به توسعه صنعت گردشگری در کشور ایران و اهمیت و تأثیر گسترش این صنعت در ابعاد اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی وگرایش جوانان و افراد علاقمند به سرمایه گذاری و اشتغال در این عرصه لذا ضروری است که امر آموزش شاغلین و دست اندرکاران این صنعت به طور جدی دنبال شود.

وی گفت:صنعت گردشگری به دلیل اینکه صنعت خدمت محور است و گردشگران در یک محدوده زمانی و اغلب در مقاطع زمانی خیلی کوتاه از خدمات این صنعت بهره مند می شوند بنابراین توجه ویژه به ارائه دهندگان این خدمات که همان نیروهای انسانی شاغل در بخش گردشگری هستند از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه افرادی که در اماکن اقامتی، پذیرایی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، راهنمایان گردشگری و ... شاغل بوده و به نوعی در ارتباط مستقیم و رو در رو با گردشگر و یا به طور غیرمستقیم با آنان سر و کار دارند، ارائه دهندگان خدمات گردشگری می باشند، اظهار داشت: امروزه با پیشرفت های علمی و افزایش رشته های تحصیلی دانشگاهی خوشبختانه رشته های مرتبط با صنعت گردشگری در مقاطع مختلف دانشگاهی گسترش یافته و افراد علاقمند می توانند از تحصیل در این رشته ها برخوردار شوند.

دانش یزدی در ادامه با اشاره به اینکه دوره های کوتاه مدت آموزش گردشگری نیز وجود دارد که در مقاطع زمانی متفاوت امکان برخورداری از آموزش های متنوع در زمینه گردشگری را برای علاقمندان فراهم می کند، گفت: این آموزش ها نظیر مدیریت عمومی، هتلداری، مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، راهنمایان گردشگری فرهنگی، راهنمایان طبیعت گردی و... می باشد که از طریق موسسات آموزش خدمات گردشگری که مجوز لازم را از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اخذ نموده اند برگزار می شود.

این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود اشاره ای نیز به موسسات آموزشی گردشگری استان و نحوه آموزش در این موسسات داشت و گفت: در حال حاضر در استان یزد چهار موسسه آموزش خدمات گردشگری وجود دارد که در زمینه های آموزش راهنمایان گردشگری فرهنگی، راهنمایان طبیعت گردی، راهنمایان محلی، مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و مدیریت عمومی هتلداری با اخذ مجوز اصلی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور فعال هستند و دوره های آموزشی در این موسسات براساس سرفصلها،ازسوی مدرسین مورد تأیید و طی مدت زمان مصوب که توسط سازمان میراث فرهنگی ابلاغ می گردد انجام می شود که می توان گفت تا پایان نیمه نخست سالجاری بیش از پانصد نفر طی 2225 ساعت در این موسسات در زمینه های مختلف آموزش دیده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در ادامه کلیه موسسات آموزشی استان را ملزم به رعایت قوانین و دستورالعملها براساس ضوابط دانست و با بیان اینکه در حوزه آموزش همیشه زمینه های ارتقای سطح اطلاعات و به روز بودن آموزشها امری لاینفک است و کلیه موسسات برای ارتقا و حفظ جایگاه خود نیز ملزم به انطباق با شیوه های نوین آموزشی و ارائه خدمات آموزشی با بالاترین کیفیت ممکن می باشند و این موضوع همواره مورد تأکید و توجه است، گفت: هریک از موسسات آموزشی با توجه به زمینه های تخصصی که به آن پرداخته اند سعی می کنند با دعوت از مدرسین صاحب نام و متخصص در حوزه های مختلف گردشگری نسبت به برگزاری هرچه بهتر و پربارتر دوره اقدام نمایند.

دانش یزدی در پایان تصریح کرد: موسسات آموزشی به عنوان بخش خصوصی گردشگری تلقی گردیده و از آنجا که جزو تأسیسات گردشگری لحاظ نمی گردند لذا از برخی از حمایت های دولتی که برای تأسیسات گردشگری وجود دارد بهره مند نمی شوند که لازم است سایر بخش های خصوصی گردشگری نظیر واحدهای اقامتی، پذیرایی و... همکاری و اهتمام ویژه ای با این موسسات برای آموزش نیروهای انسانی داشته باشند، البته توجه جدی صاحبان مشاغل به امر آموزش نیروی انسانی در هر زمینه شغلی خصوصاً در صنعت گردشگری نیز امری ضروری است و با آموزش اثربخش و توانمندسازی شاغلین و اهمیت به منابع انسانی قطعاً مدیران واحدها از نتایج آن بهره مند شده و با افزایش رضایت شغلی کارکنان، موجبات ارائه خدمات مطلوب را با بالاترین کیفیت فراهم خواهند نمود.

انتهای پیام/ی

برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش گردشگری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار