باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد :

از شایعه تا حقیقت پرتقال سبززدایی شده در بازار /خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن

برخی از میوه‌ های زرد رنگی که در بازار یافت می‌شوند، ابتدا سبز بوده و با استفاده از گاز اتیلن، به زرد تغییر رنگ می ‌دهند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، این روزها رنگ های زرد ، نارنجی ،قرمز و سبز در باغات مرکبات مازندران هر نظاره گری را به وجد می آورد و ذکر شکر خدا به خاطر این همه زیبایی ها ،نعمت و فراوانی در این خطه از شمال زمزمه می شود.

 زندگی بخش زیادی از جمعیت بیش از یک میلیون خانواری ساکن مازندران همچنان وابسته به تولیدات کشاورزی به شیوه سنتی است و مرکبات بعد از برنج از میان ۷۲ نوع محصول کشاورزی استان از اهمیت خاصی به لحاظ درآمدزائی برای روستائیان برخوردار است.

 

خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن

 

خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن

پاسخی به همه چرایی‌های رنگ آمیزی مرکبات!

مدعیان ناسالم بودن مرکبات مازندران می گویند : برخی از باغداران و سورتینگ داران پرتقال های نرسیده را برداشت کرده و به وسیله گاز اتیلن در رنگ آنها تغییر ایجاد می کنند تا به قیمت نوبرانه در بازار بفروشند . 

مرکبات شمال را با رنگ نارنجی می شناسیم اما بسیاری از کشاورزان مازندران به دلیل مناسب نبودن شرایط آب و هوایی و رسیدن زودتر به بازدهی مالی، محصولات کشاورزی خود مانند نارنگی را با رنگ سبز از درخت می‌چینند.

 

خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن

 یکی از باغداران  روستای گلمای ساری در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می گوید: مجبوریم مرکبات را سبز بفروشیم برای اینکه زودتر به پول خودمان برسیم .

 

خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن

یکی دیگر از باغداران روستای طبقده ساری نیز در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،می گوید:بارش برف پاییزی پارسال سبب شد بیشتر محصول مرکبات باغداران منطقه میاندورود خراب شود و دور ریخته شود  ،کشاورزان از ترس امسال محصول نارنگی و پرتقال ها را سبز از روی درخت چیده اند .

 

خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن

باغدار دیگر از روستای ماکران نیز می گوید : محصولات باغ مرکبات را سبز و زرد یکدفعه به سورتینگ داران فروخته ام .

رنگ‌آوری مرکبات از شایعه تا حقیقت در بازار

حالا باید دید این نارنگی های سبز قابلیت تازه خوری دارند یا نه برای همین چند عدد پرتقال و نارنگی سبز را برای انجام آزمایش به یکی از واحدهای فنی مرکبات بردیم.

احمدی نماینده سورتینگ داران مازندران درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: این نارنگی ها که میزان قند را با دستگاه رفركتومتر دستی اندازه گیری گرفتیم ، حدود ۹ است ، وقتی حدود ۹ باشد، نارنگی شیرینی لازم را کسب کرده و قابلیت استفاده برای مصرف کننده را دارد و میزان ترشی آن کم است ، منتها به دلیل رنگ سبز میوه ، بازار پسند برای مصرف کننده نیست.

وی افزود: در پرتقال علاوه بر رنگ گرفتن پوست باید نسبت قند به اسید گوشت میوه نیز به شاخص ۷ تا ۱۰ رسیده شده باشد تا بتوان آن را برداشت کرد در غیر این صورت میوه نارس برداشت شده و در انبار یا بازار هرگز نخواهد رسید و ترش می‌ ماند.

 

خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن

تغییر رنگ مرکبات از سبز به زرد 

میوه‌های سبز در واحدهای درجه بندی و بسته بندی به مدت ۲ تا ۴ روز و در دمای ۲۳ تا ۲۷درجه با گاز اتیلن قرار می‌ گیرند تا به نارنجی تغییر رنگ دهند و بازار پسند می شوند.

حسینی سورتینگ دار در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،می گوید :همان فرایندی که طبیعت بر روی درخت و میوه  در مدت بیست روز انجام می شود در رنگ پرتقال ها در اتاق های سبز زدایی با  گاز اتیلن سبززدایی و نارنگی ها زرد می شوند.

 

خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن

 

خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن

ذره بین علوم پزشکی بر فعالیت سورتینگ داران

منابع رسمی آیا سالم بودن این میوه های سبززدایی شده با گاز اتیلن را تایید می کنند .

حسین مکرمی مدیر نظارتبرموادغذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت:چیزی که در منایع علمی تایید شده است نیاز به آزمایشگاه و نتایج آزمایشگاهی نیست و استفاده از گاز اتیلن برای سلامتی مشکلی ندارد .

وی افزود:دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان یکی از دستگاههای ناظر برای کنترل و نظارت بهداشتی بر فعالیت سورتینگ داران استان اعلام کرد که از امسال این نظارت ها اجرایی و جدی تر شده است .

حسن مکرمی مدیر نظارت برموادغذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : قبلا که فعالیت سورتینگ ها و تامین فرآورده های خام ‌کشاورزی به صورت سنتی بود ، کار نظارت را سازمان جهاد کشاورزی انجام می داد ولی با ورود تجهیزات و مواد فرآوری ها در سورتینگ از جمله واکس و اتیلن ، از دو سال پیش با تهیه ضوابط انجام این کار و گرفتن مصوبه استاندارد در کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران ، نظارت ما وارد مرحله اجرا شد .

وی افزود : براساس این مصوبه ، به ازای هر چند واحد سورتینگ یک مسئول فنی یا همان کارشناس صنایع غذائی بر کارها نظارت می کند و پروانه فعالیت صادر می شود .

وی با تاکید بر اینکه خارج از این مصوبه ، دانشگاه علوم پزشکی مازندران نظارت جدی بر فعالیت های این بخش از حوزه کشاورزی دارد ، گفت : مرکبات مازندران سالم  و عاری از هرگونه آلودگی با رنگ آوری است و نباید تخلف یک عده سودجود را به حساب همه باغداران گذاشت .

 

خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن

واقعیت رنگ کردن مرکبات چیست؟

استفاده از گاز اتیلن فقط شامل مرکبات شمال نمی شود ، بسیاری از میوه های  وارداتی هم سبززدایی می شوند.

چوپانی کارشناس کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: بسیاری از میوه های ما فرایند سبززدایی را طی می کنند ، بخصوص  موز که بیش از  پنج برابر مرکبات در عمل سبززدایی این فرایند را در مسیر تولید طی می کنند .

با این اوصاف چرا برخی رسانه ها به ناسالم بودن مرکبات سبززدایی شده شمال دامن می زنند.

 

خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن

احمدی نماینده سورتینگ داران مازندران در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: چرا تا به حال کسی نیامده بگوید موز سبزدایی شده است ، نخورید و خریداری نکنید و برای سلامتی  مضرر است ، فقط و فقط فصل برداشت مرکبات این مسائل را مطرح می کنند .

وی افزود: من نمی دانم  چه دست های در کار است این معافی های میوه  دنبال چی هستند ، دنبال واردات هستند.

 

خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن

۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات پارسال در کشور تولید شد که برف پاییزی سبب شد تا واردات ۱۰۰ هزار تن مرکبات صادر شود ، فضا سازی درباره مصرات رنگ آوری و سبززدایی مرکبات شاید چراغ سبز دوباره ای  برای واردات با شد.

علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی را از راهکارهای توسعه صادرات بویژه مرکبات برشمرد و گفت: با پیگیری های انجام شده و مکاتبه با معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، مبلغ صد میلیارد تومان برای مشوق صادرات مرکبات به دکتر نوبخت پیشنهاد شد که دستور داده شد اقدام لازم صورت گیرد تا برای توسعه صادرات این محصول راه‌گشا باشد.

وی افزود: رییس سازمان برنامه و بودجه کشور متعهد شد به هر میزان صادرات مرکبات انجام شود مشوق صادراتی بر اساس دستور العمل جهاد کشاورزی که با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت و اتاق بازرگانی تهیه می‌شود.

شاعری گفت: وزارت جهاد کشاورزی هرچه سریعتر نسبت به تهیه دستورالعمل و آیین نامه صادرات مرکبات اقدام و به سازمان برنامه و بودجه ارسال کند.

 

خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن

 

خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

 انتهای پیام/ م

خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن! + فیلم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار