رییس اتحادیه لوازم آشپزخانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

افزایش 40 درصدی چک های برگشتی به دلیل رکود حاکم بر بازار لوازم آشپزخانه

نصیری از افزایش 40 درصدی چک های برگشتی به دلیل رکود حاکم بر بازار لوازم آشپزخانه خبر داد.

ارتباط مرکز توسعه صادرات با اصناف حلقه مفقوده صادراتفریدون نصیری رییس اتحادیه لوازم آشپزخانه در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهارکرد: اطلاعات دقیق و شفافی از میزان واردات کالا‌های خارجی آشپزخانه درکشور وجود ندارد، درحالیکه طی دو سال اخیر موازنه کالا‌های مصرفی آشپزخانه به نفع تولیدکنندگان داخلی بوده که با رکود فعلی بازار، شرایط برای تولیدکنندگان داخلی و خارجی یکسان شده است.

وی ادامه داد:کاهش نقدینگی و انگیزه کم مصرف کنندگان برای خرید،واحدهای تولیدی نیز از حداکثر توان خود برای افزایش تولید استفاده نمی‌کنند که این امر می تواند رکود را درکشور به وجود آورد، این رکود تولیدکنندگان بسیاری را ورشکسته کرده است.

وی ادامه داد: تا سه سال گذشته برگشت ۵ درصد از چک‌ها عادی بود، اما اکنون تقریبا این رقم به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسیده است، این افزایش برگشت چک دین معان نیست که بگوییم کلاهبرداری زیاد شده چرا که شرایط بازار به گونه‌ای شده که بسیاری از فعالان بازاری به دلیل کاهش فروش، قادر نیستند چک‌هایشان را وصول کنند.

نصیری ادامه داد:امکان تولید تمام لوازم‌های آشپزخانه در کشور وجود دارد و تولید سطل آشغال یا سطل برنج، نیاز به تکنولوژی خاصی ندارد که می‌توان با حمایت از تولیدکنندگان و وضع قوانین از ورود نمونه‌های خارجی جلوگیری و به تولید داخلی کمک کرد.

این مقام مسؤول، با اشاره به ضعف در برندسازی گفت:اگر چه در زمینه تولید اقداماتی صورت گرفته، اما در زمینه برندسازی هنوز مشکلاتی وجود دارد چرا که با وجود تولیدات با کیفیت مناسب در داخل، هم اکنون، برند معروفی در زمینه لوازم آشپزخانه وجود ندارد، زیرا برند سازی نیاز به حضور مستمر در بازار و ارائه کیفیت مناسب است که بسیاری از تولیدکنندگان در ادامه مسیر با مشکل مواجه می‌شوند و از بازار کنار می‌روند.

نصیری با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی بدون حمایت نمی‌توانند وارد بازار‌های جهانی وارد شوند، اظهار کرد:بزرگترین وظیفه مرکز توسعه صادرات ارائه اطلاعات، تحقیقات بازار و تسهیل شرایط برای حضور تولید کنندگان داخلی است، این حلقه مفقوده باعث عدم توفیق در صادرات به کشور‌های دیگر است.

این مقام مسوول، با بیان اینکه بازرسی به تنهایی نمی‌تواند تمام مشکلات را حل کند، یادآورشد:به دلیل مشکلات اقتصادی و رقابتی نبودن بازار، بازرسی به تنهایی نمی‌تواند تمام مشکلات ناشی از افزایش قیمت و بی کیفتی کالا را پوشش دهد و  نیاز به رونق اقتصادی بیشتر از بازرسی احساس می‌شود.

نصیری در پایان گفت:برای گذر رکود بازار، بخشی از وظایف به عهده تولیدکنندگان است که با افزایش کیفیت و تولید اجناس، با توجه به نیاز مصرف کنندگان بازار را تقویت کنند، اما عمده این وظایف بر دوش دولت است که با سیسات گذاری شرایط را برای رونق بازار فراهم کند.

انتهای پیام/

تولیدکنندگان داخلی بدون حمایت نمی‌توانند وارد بازار‌های جهانی شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار