نجات از معلولیت با جراحی ترمیمی جنین در رحم مادر + تصاویر

پیشرفت‌های علم جراحی به پزشکان این اجازه را داد تا برای نجات جان یک نوزاد پیش از تولد او، یک جراحی با ریسک بالا و بسیار پیچیده انجام دهند.

نجات از معلولیت با جراحی ترمیمی جنین در رحم مادر + تصاویربه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  جراحان کانادایی موفق شدند در یک جراحی نادر ناهنجاری در ستون فقرات یک جنین را در هفته ۲۶ بارداری مادرش ترمیم و مانع از تولد نوزاد با معلولیت دائم شوند.

درصورت جراحی نشدن خطر معلولیت همیشگی و حتی مرگ زودرس برای این نوزاد دختر به نام‌ایکو (Eiko) که اکنون سه ماه دارد، وجود داشت.

جراحی جنین در رحم مادر از سال ۲۰۰۳ میلادی در موارد اورژانسی و مورد نیاز انجام می‌شود، اما در کشور کانادا تاکنون این نوع خاص از جراحی انجام نشده است.

بیماری خاصی که این نوزاد به طور مادر زادی به آن مبتلا بود به نام اسپینا بیفیدا (spina bifida)، سبب کاهش توان تحرک و معلولیت، نیاز به نصب شَنت برای تخلیه فشار مغز و حتی مشکلات شناختی و یادگیری در بیماران می‌شود.

این جراحی با همکاری تیم‌های جراحان جنین، زنان و زایمان، مغز و اعصاب و نیز قلب و عروق در بیمارستانی در شهر تورنتوی کانادا به مدت 2 ساعت و نیم انجام شده است.

جراحان ستون فقرات باز‌ ایکو را بستند تا به طور طبیعی رشد کند ومانع از آسیب سیستم عصبی بدن او شود.

1-نجات از معلولیت همیشگی با جراحی ترمیمی در رحم مادر+تصاویر2-جراحان ستون فقرات جنین را در رحم مادر ترمیم کردند+ تصاویر
بیماری اسپینا بیفیدا یکی از بیماری‌های شایع ستون فقرات در نوزادان است و براساس پژوهش‌ها تنها درکشور آمریکا سالانه بین ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ نوزاد مبتلا به این بیماری به دنیا می‌آیند.

ایجاد ناهنجاری و مسدود شدن کانال نخاع در جنین در ماه اول بارداری مادر ایجاد می‌شود و همزمان با رشد جنین عارضه نیز رشد پیدا می‌کند.

تیم جراحی‌ کو، تا کنون بیش از ۲۰۰ جراحی موفق بر روی جنین مبتلا به این عارضه نخاعی انجام داده‌اند و خوشبختانه جراحی‌ ایکو نیز موفقیت آمیز بوده است.

1-نجات از معلولیت همیشگی با جراحی ترمیمی در رحم مادر+تصاویر2-جراحان ستون فقرات جنین را در رحم مادر ترمیم کردند+ تصاویر
کارشناسان یک پیچ فلزی را درپشت ستون فقرات جنین قرارداده و بافت‌های عصبی را ترمیم کرده‌اند.‌ ایکو، 10 هفته پس از جراحی به دنیا آمد و اکنون از سلامت کامل برخوردار است.

منبع:Dailymail


انتهای پیام/

 

جراحان ستون فقرات جنین را در رحم مادر ترمیم کردند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار