همایش آواها و نواهای مذهبی در شاهرود برگزار شد

نخستین همایش آواها و نواهای مذهبی استان سمنان در تکیه تاریخی بازار شاهرود برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، شعبانعلی آشوری، دبیر این همایش ، هدف از برگزاری همایش آواها و نواهای مذهبی استان سمنان را احیای آواها و نواهای سنتی در آئین های عزاداری و تجلیل از پیر غلامان و ذاکران اهل ‌بیت (ع) عنوان کرد .


وی افزود : در همایش آواها و نواهای مذهبی استان سمنان 53 پیرغلام و ذاکر اهل بیت راه یافته از همایش آواها و نواهای شهرستانها آثار خود را در بخش های مرثیه خوانی، نوحه خوانی، چاوش خوانی، مصیبت خوانی، قرائت قرآن و اذان ارائه کردند.


سیما رجبی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم در این مراسم گفت: مرثیه های سنتی استان سمنان جمع آوری و در قالب کتاب منتشر خواهد شد.


محمد رضا سوقندی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه تاکنون پیرغلامان ، آواها و نواهای سنتی را حفظ کرده گفت: راه حفظ آیین های سنتی، شناسایی، آموزش و انتقال آنان به نسل جدید است.


این همایش با تجلیل از پیرغلامان و ذاکران اهل بیت پایان یافت.


برگزاری کارگاه های آموزشی، نمایشگاه نسخه های خطی 25 مجلس تعزیه با قدمت بیش از 200 سال و نمایشگاه عکسی با موضوع آیین ها و مراسم عزاداری محرم و صفر در مناطق مختلف استان سمنان از برنامه های جنبی این همایش بود.


شناسایی 150 ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در استان سمنان


بر اساس پژوهش میدانی، 150 پیرغلام و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در استان سمنان شناسایی شده اند.


انتهای پیام / ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.