راهکارهای جایگزین مرکل پس از شکست در تشکیل دولت ائتلافی با «جامائیکا»

آنگلا مرکل پس از آنکه نتوانست برای تشکیل دولت بعدی آلمان میان احزاب دموکرات مسیحی، سبز‌ها و دموکرات‌های آزاد ائتلاف برقرار کند، به فکر راهکار‌های جایگزین افتاد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ یک ماه مذاکرات فشرده سیاسی «آنگلا مرکل»، رهبر حزب دموکرات مسیحی، با احزاب سبزها و دموکرات های آزاد برای تشکیل دولت، با شکست مواجه شد. این موضوع تشکیل دولت بعدی مرکل را با تردیدهای جدی مواجه کرده و حتی ممکن است بزرگترین قطب اقتصادی اروپا ناچار به تکرار انتخابات پارلمانی شود.

حزب دموکرات های آزاد آلمان، که از حامیان کسب و کار در این کشور است، یکشنبه شب به شکل غیرمنتظره ای از مذاکرات ائتلاف خارج شد. به نظر می رسد حزب سبزها، حامیان محیط زیست، نیز به توافق ملموسی با حزب مرکل نرسد و احتمالا آن‌ها نیز دیگر مذاکرات ائتلاف را پیگیری نخواهند کرد.

«کریستین لیندنر»، رهبر حزب دموکرات های آزاد، شب گذشته اعلام کرد حزب او مذاکره با حزب دموکرات مسیحی و حزب سبزهای آلمان را متوقف کرده است؛ زیرا این سه حزب نتوانستند پس از هفته ها مذاکره به نقاط مشترک درمورد مسائل کلیدی دست یابند.

انتظار می رفت در این ائتلاف، مرکل اعلام کند به عنوان صدراعظم آلمان باقی می ماند و درمورد اداره کشور با «فرانک والتر اشتاینمایر»، رئیس جمهور، مشورت خواهد کرد. هرچند فاصله اندکی تا رسیدن به این خواسته باقی مانده بود؛ رهبر حزب دموکرات های آزاد شرایط موجود را به نفع آلمان ندانسته و اعلام کرد: حکومت نکردن بهتر از حکومت کردن بد است.

آنگلا مرکل در پاسخ به خبرنگاران اظهار کرد: امروز روز مهمی در مورد بیان چگونه اداره کردن کشور است. در جایگاه صدراعظم، نهایت تلاشم را بکار می گیرم تا این اطمینان را بدهم که کشور در هفته های دشواری که پیش رو داریم، به بهترین نحو اداره خواهد شد.

اعلام شکست مذاکرات ائتلاف در آلمان، یک تلنگر جدی برای مرکل محسوب می شد که در 12 سال گذشته به نمادی از ثبات و قدرت تبدیل شده بود . او توانست در بحران بدهی های منطقه یورو به خوبی یک همکاری مشترک میان کشورهای اتحادیه اروپا بوجود آورد و در مورد مسئله بحران پناهجویان نیز با ترکیه به توافقی بزرگ دست یافت.

پس از آنکه مرکل در سال 2015 سیاست درهای باز را برای پذیرش پناهجویان به اجرا گذاشت، بسیاری از آلمانی ها با وی به مخالفت پرداختند و حتی در انتخابات پارلمانی سپتامبر تصمیم گرفتند مرکل را تنبیه کنند، به طوری که به حزب آلترناتیو برای آلمان (راست افراطی) رای دادند. کاهش آرای حزب دموکرات مسیحی مرکل، او را مجبور کرد به رغم پیروزی در انتخابات، برای تشکیل دولت جدید مجبور به ائتلاف شود.

حالا مرکل دو راه بیشتر پیش روی خود ندارد؛ یا به تشکیل دولت اقلیت اکتفا کند و یا مذاکرات جدیدی با حزب سوسیال دموکرات برای ائتلاف آغاز کند. مرکل در دولت قبلی نیز با سوسیال دموکرات ها «ائتلاف بزرگ» را تشکیل داده بود. اگر هیچکدام از این دو راه محقق نشود، رئیس جمهور آلمان دستور به تکرار انتخابات خواهد داد.

قرار بود حزب دموکرات مسیحی با احزاب دموکرات های آزاد و سبزها، ائتلاف «جامائیکا» را تشکیل دهند. دلیل انتخاب این اسم شباهت رنگ سه حزب با پرچم کشور جامائیکا بود.

این سه حزب درباره مسائل اساسی مانند آب و هوا، انرژی، مهاجرت، سیاست های اقتصادی و مالیاتی اختلاف نظر جدی دارند.

 

انتهای پیام/

شکست حزب مرکل در ائتلاف با دیگر حزب‌های آلمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار