قائم مقام وزیر بهداشت مطرح کرد:

تکذیب شیوع وبا در مناطق زلزله‌زده/ سامانه آیداتیس هک نشده است

حریرچی گفت: سامانه آیداتیس هک نشده است و یک گروه در فضای مجازی اسامی ۱۲۰ هزار نفر را از این سامانه منتشر کرده‌اند.

انتقال ۳۹۱ بیمار به خارج از کرمانشاه برای درمان/ لزوم مدیریت در حوزه انتشار اخبار حوادثبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در نشست خبری صبح امروز، اظهار کرد: با وقوع زلزله ابعاد رسیدگی به مجروحان ۱۲ هزار نفر است و ۳۸۰ مورد مصدوم در بیمارستان ها پذیرش، ۸۷۰۰ نفر مرخص و ۲ هزار نفر نیز در استان ها بستری و در حال حاضر ترخیص شدند.

وی افزود: تا کنون ۳۹۱ بیمار به خارج از کرمانشاه منتقل و ۱۵۰۵ عمل جراحی انجام شده است و در این حادثه بیش از ۴۰۰ نفر فوت کردند ،در بیمارستان های ما 2  نفر فوت کردند.

حریرچی افزود: آمار قطع نخاع و اندام بالا نبوده و برخی از ارقام اشتباه منتشر شده است البته عمل‌های پیوند با موفقیت انجام شده است.

 

لزوم مدیریت در حوزه انتشار اخبار حوادث

وی اظهار کرد: در سونامی ژاپن بیش از ۲۰ هزار نفر کشته شدند و هیچ تصویری از زخمی‌های این حادثه در رسانه این کشور منتشر نشد اما متاسفانه ما در خبر رسانی مدیریت نداشتیم زیرا معتقدم نباید اخبار ناراحت کننده و تاسف بار را به صورت تصویری پخش کنیم.

حریرچی ادامه داد: ما باید احساست مان را کنترل کرده و اخبار منفی را کار نکنیم تا جامعه دچار اختلالات روانی نشود. نباید فضای جامعه را در زمان بروز حواث متشنج کنیم و از نشان دادن تصاویر منفی و تاسف بار جلوگیری کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت عنوان کرد: رسیدگی به بیماران از مرحله حاد عبور کرده ولی برخی از بیماران تا سالیان دارازی باید تحت درمان قرار بگیرند و به طور کلی خدمات بهداشتی در آنجا به خوبی انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مدیریت بحران در جریان حادثه زلزله کرمانشاه به خوبی انجام نشده و برخی از تصاویر تاسف بار از رسانه‌های خبری منتشر شده است.

حریرچی عنوان کرد: ساخت بیمارستان‌ها برعهده پیمانکاران مربوطه است و بیمارستان اسلام آباد غرب 2 پیمانکار داشته است. مهندس مشاور بیمارستان اسلام آباد غرب در زمان تحویل کار کیفیت کار را تایید می‌کند و در این پروژه مجری وزارت مسکن بوده است. تایید حسن اجرای کار و محاسبات برعهده مهندسان مشاور است و هدف شکایت وزارت بهداشت از پیمانکار بیمارستان اسلام آباد پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی در حوادث بود  تا ساختمان های دیگری در حوادث بعدی تخریب نشوند.

وی اظهار کرد: بهداشت  محیطی در خصوص واکسیناسیون و آب شرب را با همه سختی‌ها خودمان بر عهده گرفتیم  ولی ساخت و تهیه سرویس بهداشتی ، دفع زباله بر عهده وزارت بهداشت نیست و ما سعی می کنیم از طریق کانال های مرتبط پیگیری کنیم.

 حریرچی با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه در ۱۰ روز اول هر روز نیازها تغییر می‌کند گفت:  به طور کلی در حال حاضر مواد غذایی و پتو بیش از نیاز مردم موجود است.

 حریرچی با اشاره به سامانه آیداتیس ادامه داد: این سامانه هک نشده است و یک گروه در فضای مجازی اسامی ۱۲۰ هزار نفر را از سامانه آیداتیس  منتشر کرده‌اند و به دنبال باج هستنداما هیچ هکی انجام نشده است.

طرح سامانه آیداتیس با حضور رئیس جمهور مصوب شد

وی ادامه داد: از میان ۷۵۰ هزار نفر ثبت نام کننده در سامانه ایداتیس، اطلاعات  ۷۲۳ هزار و ۹۴۹ نفر وارد سامانه شده و ۵۹۳ هزار و ۳۵۷ نفر برنامه درمان گرفته‌اند و ۴۸۸ هزار و ۴۰۵ نفر از این سامانه دارو  دریافت کردند و به طور کلی این سامانه در جلسه ستادی با حضور شخص رئیس جهمور مصوب شده است.

حریر‌‌‌چی با اشاره به اینکه در ساخت بیمارستان اسلام آباد غرب کرمانشاه وزارت بهداشت مجری نبوده است، اظهار کرد: متاسفانه اعتماد برخی از افراد به وزارت بهداشت کمتر از ارائه کنند‌گان خدمات بهداشتی و درمان است ولی تا به امروز بیماری عمده‌ای در میان زلزله زدگان دیده نشده و من شیوع بیماری وبا را در منطقه کاملا رد می‌کنم.

 سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در میان مصدومان نا‌خوشی‌های جز‌ئی‌ وجود دارد و برخی از رسانه‌ها اخبار فوت والدین یک دختر‌ بچه را پر‌رنگ کرده‌اند، ادامه داد: خوشبختانه بیماری عفونی و تنفسی در منطقه زلزله‌‌زده کرمانشاه‌ تا به این لحظه‌ گزارش نشده است.

 وی ادامه داد: در سال 86، 545 بیمارستان تحت پوشش وزارت بهداشت بوده که هزار و 810 ساختمان درمانی شامل‌ 55 بیمارستان در تهران‌ بود که در آن سال متوسط‌ عمر ساختمان‌های درمانی 27 سال و برای استان تهران‌ نیز 35 سال بوده است‌. همچنین در همین سال 73 درصد تخت‌های بیمارستانی در کل کشور‌ و 87 درصد تخت‌های بیمارستانی در تهران فاقد ارزش بهسازی‌ لرزه‌ای بوده‌اند که به روز کردن آنها فایده‌ای نداشته است.

کاهش 12 درصدی ساختمان بیمارستان های فاقد ارزش بهسازی‌ در طول 2 سال

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ساختمان‌های جدید بیمارستانی در کشور احداث شده و 24 هزار تخت مقاوم‌ اضافه شده است، تأکید کرد: تعداد قابل توجهی از ساختمان‌های فاقد ارزش بهسازی کنار گذاشته شده و یا برخی از آنها جایگزین شده است و خوشبختانه‌ در سال 93، 57 درصد بیمارستان‌های کل کشور فاقد ارزش بهسازی‌ بوده و این آمار برای انتهای سال 95، به 45 درصد رسید و ما برنامه‌ریزی کردیم تا پایان سال 99، 30 درصد ساختمان‌های بیمارستان‌ها فاقد ارزش‌ بهسازی‌ باشند‌.

مهلت ثبت‌نام آزمون استخدامی وزارت بهداشت تمدید نمی‌شود

 وی در خصوص‌ آزمون استخدامی وزارت بهداشت، تأکید کرد: مهلت ثبت‌نام تا اول آذر ماه 96 است و این زمان به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود و تا این لحظه‌ تعداد 14 هزار و 125 نفر‌ ثبت‌نام کرده و من از همه متقاضیان درخواست دارم که ثبت‌نامشان‌ را به روز پایانی موکول نکنند.

 وی تأکید کرد: منابعی که برای طرح‌ تحول در نظر گرفته شده است باید‌ به همان میزان پولش را به ما پرداخت کنند و در این مدت بیمارستان‌های دولتی و حتی داروخانه‌ها به غیر از تعرفه پول دیگری را دریافت نکرده‌اند.

 حریرچی‌ با بیان اینکه امروزه‌ خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده و پولش‌ 12 ماه بعد پرداخت می‌شود، ادامه داد: در سال‌های 91 و 92 لوازم پزشکی و حتی آنتی‌بیوتیک‌ باید به وسیله همراه بیمار از داروخانه کنار بیمارستان‌ تهیه‌ می‌شد‌ اما خوشبختانه امروزه در زمان وقوع زلزله‌ کرمانشاه ما 8 اتوبوس‌ آمبولانس، 70 دستگاه آمبولانس و 3 بالگرد‌ را به منطقه اعزام کرده و همین تجهیزات باعث‌ نجات جان بسیاری از افراد‌ و همچنین درمان مصدومان‌  شده‌ است‌.

 وی ‌با اشاره‌ به اینکه سالیان گذشته‌ در برخی از استان‌ها ویتامین D و قطره آهن پیدا نمی‌شد، ادامه داد: امروزه‌ کانکس‌ خانه‌های بهداشت به صورت‌ آماده به کرمانشاه‌ اعزام و همان روز راه‌اندازی شده است‌ البته جمع‌آوری چنین امکاناتی نیازمند منابع مالی است‌.

 حریرچی‌ با اشاره به اینکه برای تحت پوشش قرار گرفتن افراد ساکن در حاشیه‌ شهرها و اعزام مراقبان‌ و کارشناسان بهداشت‌ نیازمند‌ هزینه‌ و بودجه است، تأکید کرد: صندوق‌های متعددی سازمان بیمه سلامت دارد و افرادی که در آزمون  قبول‌ شوند‌ به همراه افراد تحت پوشش بهزیستی‌، خانواده شهدا، دانشجویان و طلاب‌ بر طبق مصوبه مجلس و آیین‌نامه مصوب دولت‌ تحت پوشش بیمه رایگان قرار می‌گیرند‌ و افراد جدید نیز که فاقد‌ شرایط بالا هستند با پرداخت ماهیانه‌ 20 هزار تومان تحت پوشش بیمه‌ قرار می‌گیرند.

 وی عنوان کرد: بر طبق‌ قانون هر فرد باید‌ 7 درصد حداقل حقوق قانون کار را به عنوان‌ حق بیمه‌ باید‌ پرداخت کند

حریرچی اظهار کرد: امروز‌ه‌ چهارمین مرحله‌ پیشگیری از مشکلات دهان و دندان دانش‌آموزان در حال آغاز است و 7 میلیون دانش‌آموز در طرح فلوراید‌ دندان‌ شرکت‌ داده می‌شوند.

 سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه برای کودکان و نوجوانان و همچنین مادران باردار‌ بسته‌های خدمتی در حوزه دندانپزشکی و پیشگیری از آن ارائه می‌شود، ادامه داد: در هیچ کجای دنیا خدمات زیبایی دندان تحت پوشش بیمه قرار ندارد‌.

 وی یاد‌آور شد‌: مواد غذایی که در بوفه‌های مدارس‌ فروخته می‌شود باید‌ بر اساس ابلاغیه‌ وزارت بهداشت باشد که در این میان خانواده‌ها، دانش‌آموزان و حتی مدیران مدارس نیز در سالم‌ بودن مواد غذایی‌ نقش بسیار مهمی دارند و در این راستا اگر مدرسه‌ای تخلفی‌ انجام دهد در صورت‌ مشاهده تذکرات لازم به آن داده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار