بابایی خبرداد:

افزایش عمر ناوگان حمل و نقل ریلی / روند نزولی سهم بخش مسافری ریلی با ورود بخش خصوصی

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: سهم بخش مسافری ریلی از مجموع حمل و نقل کشور طی 12 سال گذشته با ورود بخش خصوصی نه تنها رشد نداشته بلکه در مقاطعی نیز روند نزولی پیدا کرده است.

به گزارشافزایش عمر ناوگان حمل و نقل ریلی / روند نزولی سهم بخش مسافری ریلی با ورود بخش خصوصی خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید بابایی دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در نخستین گردهمایی ایده های نوین برتر در حوزه حمل و نقل ریلی مسافری با بیان اینکه ایران، جزو کشورهای پیشرو در به کارگیری حمل و نقل ریلی بوده و در دوران های مختلف خدمات بسیار متعددی ارائه کرده است اظهار کرد: از دهه میلادی دولت های پیشرو و صاحب فناوری متوجه شدند که آینده حمل و نقل به شدت نیازمند توسعه زیر ساخت های ریلی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: ایمنی بالا، مصرف بهینه انرژی، حمل انبوه و تأثیر مستقیم در کاهش قیمت تمام شده کالاها و خدمات، انگیزه دولت ها را برای توسعه حمل و نقل ریلی دو برابر کرده است.

بابایی تصریح کرد: در دو دهه اخیر رشد چشمگیر فناوری در عرصه های مختلف، یکی از مهمترین محرک ها برای ظهور فناوری های اساسی در حوزه حمل و نقل است در نتیجه نگاهی به روند این تغییرات فناورانه در گذشته، نشان می دهد که در آینده فرایند تغییرات به شکل فزاینده ای خواهد بود.

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته یادآورشد: امروزه حمل و نقل ریلی به ویژه در بخش مسافری در دنیای صنعتی و پیشرفته با سرعت به طور کامل هم راستا شده و توسعه حمل و نقل ریلی بدون توجه به عامل سرعت، نمی تواند محرک مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی کشورها باشد.

بابایی توضیح داد: طی دهه اخیر، بسیاری از فعالان بخش ریلی معتقد هستند که بهبود فضای کسب و کار با توسعه زیر بناهای حمل و نقل ریلی دور از انتظار نیست.

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ، با بیان اینکه امروزه دولت ها نقشی انکارپذیر در توسعه پایدار بر عهده دارند افزود: دولت ها با بهره گیری از ابزار های قدرتمند خود می توانند مسیر توسعه را به خوبی ترسیم کنند اما استفاده از این ابزارها باید در جهت گسترش نوآوری و کارآفرینی استفاده شود.

بابایی اظهار کرد: اتخاذ هر نوع سیاستی به ویژه در نظام قیمت گذاری که مصرف کننده را در مصرف بی رویه منابع محدود کشور، تشویق کند نمی تواند اهداف توسعه پایدار را محقق نماید.

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته اضافه کرد: اتخاذ سیاست های بخشی نباید در تضاد با اهداف سیاست های کلان کشور باشد و اگر توسعه حمل و نقل ریلی جزو سیاست های مهم و حیاتی کشور به حساب آید در نتیجه مسوولیت های حاکمیتی و سیاست گذاری کلان نیز باید در این راستا حرکت کند.

وی در خصوص عدم سیاست گذاری های بخش ریلی گفت: توان و ساختار مدیریتی حمل و نقل ریلی کشور متناسب با انتظارات جامعه نیست و انتظارات مسوولان حمل و نقل ریلی تا به امروز در خصوص توسعه بخش حمل و نقل ریلی محقق نشده در نتیجه باید پذیرفت که ساختاری توانمند، منعطف، پویا و مؤثر در هر دو طرف دولت و بخش خصوصی نیاز است.

 روند نزولی سهم بخش مسافری ریلی طی 12 سال گذشته

بابایی با بیان اینکه سهم بخش ریلی از مجموع حمل و نقل کشور در طی 12 سال گذشته پس از شروع بخش خصوصی نه تنها افزایش نداشته بلکه در مقاطعی نیز روند نزولی داشته است اظهار کرد:  این در حالی است که عملکرد شرکت های حمل و نقل ریلی در طی این سال ها از نظر کمی و کیفی با بهبود هایی همراه بوده اما تحول اساسی در بخش مسافری ریلی مشاهده نشده است.

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته تأکید کرد: سهم بنگاه های شبه دولتی در جا به جایی مسافر به مراتب بیشتر از بنگاه های خصوصی است.

بابایی تأکید کرد: یارانه غیر مستقیم سوخت حمل و نقل جاده ای پرداخت می شود که این 7 برابر بخش ریلی سوخت مصرف می کند همچنین پایین بودن سرعت در بخش ریلی عاملی بازدارنده و ضد رقابتی به ویژه برای بخش مسافری ریلی است که تاکنون اقدام منسجمی در این خصوص نیز صورت نگرفته است.

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته یادآورشد: دنیا در توسعه شبکه ریلی سریع السیر خود بسیار جدی و مؤثر عمل می کند و حتی همسایگان در این مسیر، توسعه چشمگیری داشته اند اما طرح های راه اندازی شبکه سریع ریلی در ایران سال های متوالی است که به نتیجه عملی نرسیده و فضای بخش مسافری ریلی برای رقابتی شدن بین سرمایه گذاران هموار نشده است.

بابایی توضیح داد: علی رغم تمام محدودیت ها در حوزه ریلی اما سرمایه گذاران و فعالان این بخش، معتقد هستند که ظرفیت های مؤثری جهت بهبود کیفی و ارتقای خدمات در بخش مسافری وجود دارد.

وی تصریح کرد: برای استفاده از راهکارهای خلاقانه توسط دولت و بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت های این بخش اقدام به برگزاری نخستین گردهمایی ایده های برتر کردیم که در این حوزه 288 ایده توسط فعالان، ارائه شده است.

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته افزود: از مجموع ایده های دریافت شده 45 درصد از آن ها در محور ارتقای کیفی خدمات سفر، 20 درصد در محورر راهکارهای افزایش درآمد، 11 درصد در شیوه فروش و کنترل بلیت و مابقی ایده ها در محورهای فناوری مورد استفاده قرار گرفته است.

بابایی در پایان گفت: امیدواریم همکاری دولت و بخش خصوصی مسیر توسعه را با سرعت بیشتری طی کند و بتواند آینده درخشانی برای حمل و نقل ریلی کشور ترسیم کند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار