در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تولید قطعات کوچک حفاری با همکاری دانشگاه‌ها/ بروکراسی اداری از پروژه های پژوهشی نفت حذف می شود

مدیر پژوهش فناوری و ساخت شرکت ملی حفاری ایران از حذف بروکراسی سنگین اداری برای انجام پژوهش های نفتی خبر داد.

تولید قطعات کوچک حفاری با همکاری دانشگاه‌ها/ بروکراسی اداری از پروژه های پژوهشی نفت حذف می شودمهدی عرشیان مدیر پژوهش، فناوری و ساخت شرکت ملی حفاری ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد: مرحله اول در نظر گرفته شده برای مهار آتش چاه 147 میدان نفتی رگ سفید؛ پاکسازی منطقه از مخازن ،موتور آلات، تجهیزات برقی و ... دچار حریق شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در حال پاکسازی موقعیت مذکور هستیم ،افزود: بعد از اتمام خروج تجهیزات آتش گرفته شده از اطراف چاه ،تدابیر لازم برای یورش به آن اتخاذ خواهد شد.

عرشیان ادامه داد: شعله آتش بسیار تند بوده و نیروی انسانی حاضر درصحنه  با ساخت باران مصنوعی و تغییرجهت وزش باد به سمتی مخالف در حال نزدیک شدن به چاه 147 رگ سفید هستند.

مدیر پژوهش، فناوری و ساخت شرکت ملی حفاری ایران بیان کرد: بعد از خاموش شدن آتش ، تیم مشترک حفاری و مناطق نفت خیز جنوب به ارائه گزارشی درباره علل وقوع این حادثه خواهند پرداخت.

وی درباره مدت زمان لازم برای مهار فوران آتش چاه 147 رگ سفید گفت: طبق تجارب قبلی خاموش کردن آتش دو ماه به طول خواهد انجامید چرا که منطقه صعب العبور و تپه ای بوده و به راحتی نمی توان از چند زاویه به چاه حمله کرد.

عرشیان درباره ضرر اقتصادی ناشی از این آتش سوزی تصریح کرد : میزان دِبی خروجی چاه و نفتی که اکنون در حال سوختن است باید از جانب شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اعلام شود.اگرچه برخی از رسانه ها اخباری مبنی بر سوختن روزانه 8 تا 10 هزار بشکه نفت را مطرح می کنند اما باید اذعان کرد که این آمار درست نبوده  و معتقدم چیزی کمتر از این میزان در حال سوختن است.

وی درتشریح علل آتش سوزی در چاه ها و میدان های نفتی گفت: امکان غلبه بر شرایط و حوادث درون چاهی به طور تمام و کمال امکان پذیر نیست. به طور مثال در چاه 147 میدان نفتی رگ سفید همه چیز عادی بود که به ناگهان چاه فوران کرد . طبق گفته مسؤولان حاضر در صحنه این اتفاق بدون هیچگونه علائم اولیه ای اتفاق افتاده است.

مدیر پژوهش ،فناوری و ساخت شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: مناطق نفتی ما شامل شاخصه هایی چون پرفشار، متوسط و کم فشار هستند و بروز هرگونه اتفاقی در مناطق پرفشار دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به استقرار تجهیزات ایمنی و کنترل کننده در  چاه های نفتی ،افزود: با وجود این امکانات، شاهد یک اتفاق آنی و غیر منتظره در میدان نفتی رگ سفید بودیم، بنابراین جلوگیری کردن از چنین حوادثی غیر ممکن است.

عرشیان ادامه داد: اگر دکل ها و چاه های میدان های  نفتی کشور مجهز به همین وسایل ایمنی نبود ،شاید در سال برای  چندین نوبت ،شاهد بروز چنین اتفاقاتی بودیم.

مدیر پژوهش، فناوری و ساخت شرکت ملی حفاری ایران یادآور شد: آخرین حادثه آتش سوزی در چاه های نفتی کشور به میدان نفت شهر بر می گردد که با گذشت سال هابعد از این اتفاق،  چندی پیش حادثه  فوران چاه 147 میدان نفتی رگ سفید رخ داد. بنابراین باید اذعان کرد که میزان حوادث رخ داده در میادین نفتی کشور با کاهش چشمگیری مواجه بوده است.

 شرکت ملی حفاری ایران برای نخستین بار موفق به ساخت تولز MLT شد

وی با بیان اینکه شرکت ملی حفاری ایران پروژه های پژوهشی بسیاری را با همکاری دانشگاه ها تعریف کرده و در حال انجام آنهاست ،افزود: برای مثال دستیابی به دانش فنی و ساخت داخلی تولزی به نام MLT نتیجه همکاری شرکت ملی حفاری با یک مرکز دانشگاهی است؛ این وسیله چشم حفاری در حین حفاری محسوب شده و هم اکنون در حال پیگیری  برای ساخت ورژن 2 آن هستیم.

عرشیان ادامه داد: MLT در حفاری کج مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی نقطه به خصوصی در عملیات حفاری آتش می گیرد با استفاده از این ابزار ،حفاری انحرافی انجام شده و با هدایت به شکل مغناطیسی ، عملیات مهار صورت می گیرد. بطوریکه نقطه مورد نظر جدا شده و با یورش به موقعیت ، چاه آتش گرفته شده خاموش می شود.

مدیر پژوهش، فناوری و ساخت شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: هوشمند سازی برخی تجهیزات ایمنی از دیگر اقداماتی است که با همکاری دانشگاه ها در حال انجام بوده و BOP های هوشمند از جمله آنها به شمار می رود.البته  طراحی آن آماده شده و اکنون منتظرعملی سازی آن در میدان نفتی هستیم. این وسیله نیاز به نیروی انسانی ندارد و به شکل اتوماتیک مسیر را جدا  می کند.

 ضعف در ساخت ماشین آلات حفاری به علت عدم دسترسی به تکنولوژی

وی با بیان اینکه در زمینه قطعات از پیشرفت بسیار خوبی برخورداریم، افزود: در بخش ماشین آلات به علت عدم دسترسی به تکنولوژی آن ها به اندازه دلخواه موفق نبوده ایم. برای مثال ساخت داخلی تولز MLT که با هماهنگی دانشگاه ها محقق شد،بدون دسترسی به نمونه خارجی  به مرحله طراحی و ساخت داخلی رسید.

عرشیان ادامه داد: متأسفانه به علت نبود اطلاع کامل از تکنولوژی خارجی آن ،شعاع شناسایی مغناطیسی این تولز داخلی بسیار پایین است، اگر نمونه خارجی آن در دسترس بود با مهندسی معکوس موفق به انتقال  تکنولوژی این قطعه می شدیم.

مدیر پژوهش، فناوری و ساخت شرکت ملی حفاری ایران بیان کرد: قطعات یدکی به مراتب بسیار بهتر از تجهیزات ماشین آلاتی پیشرفت داشته اند ،چرا که به لحاظ ابعادی حجم کوچکی دارند و مهندسی معکوس آن ها راحت تر است.

وی افزود: با آنالیز قطعات کوچک حفاری و کروکی برداری از دانش فنی آن ها ؛اقدام به ساخت نمونه اولیه با دانش اولیه کرده و در مرحله بعد به طور آزمایشی در میدان عملیاتی با تِست آن به بررسی ایرادات و اصلاحات نهایی طرح می پردازیم.

عرشیان ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده، بعد از مرحله فوق ،نمونه ساخته شده حداقل 70 درصد از کارآیی جنس مشابه خارجی را دارا ست.البته بعد از گذشت یک الی دو سال از عمر کارکرد این قطعه ،متوجه ایرادهای آن شده و با اصلاح دانش فنی  به ترمیم نهایی طرح وساخت ش می پردازیم.

مدیر پژوهش ،فناوری و ساخت شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: البته چند سالی است که شرکت ملی حفاری با همکاری دانشگاه ها این کار را شروع کرده و به ساخت قطعاتی با کیفیت حداقل بهتر از جنس چینی دست یافته است.

وی بیان کرد: به طور مثال با انجام مطالعاتی بر روی سختی مواد، شکنندگی و متریال به  تغییر قطعه چینی استفاده شده در عملیات حفاری با زمان کارکرد 200 تا 250 ساعت اقدام کرده  و با بومی سازی آن مدت زمان کارکردش را به 600 ساعت رسانده ایم.

 طرح های پژوهشی تا سه برابر مناقصات متوسط ،نیازی به اخذ مجوز ندارند

عرشیان با بیان اینکه اقدامات پژوهشی شرکت ملی حفاری آینده بسیار خوبی خواهد داشت، افزود: چند ماه پیش ،طبق بخشنامه جدید صادر شده از جانب مسؤولان ارشد وزارت نفت؛ در انجام طرح های پژوهشی دست ما تا سه برابر مناقصات متوسط باز بوده و نیازی به مجوز  شورای عالی پژوهش نخواهیم داشت.

مدیر پژوهش، فناوری و ساخت شرکت ملی حفاری ایران در پایان گفت: در دیدار اخیر با مدیر پژوهش شرکت ملی نفت ایران صحبت هایی مبنی بر در دستور کار قرار گرفتن انجام پروژه های پژوهشی تا 5 برابر مناقصات متوسط برای حذف بروکراسی سنگین اداری به میان آمده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار