دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان:

طرح تحول سلامت سازمان تأمین اجتماعی را عاجزتر کرد

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با بیان اینکه طرح تحول سلامت اجرا شد تا باری از دوش جامعه بردارد، گفت: طرح تحول سلامت سازمان تامین اجتماعی را عاجزتر کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اصغر برشان امروز در نشست خبری مسئولان تشکلات کارگری که به مناسبت 29 آبان سالروز تصویب قانون کار برگزار شد، اظهار داشت: سالروز تصویب قانون کار را بهانه‌ای می‌دانیم تا مشکلات و معضلات مربوط به جامعه کارگری را بیان کنیم.

وی با اشاره به بحث قانون کار افزود: قانون کار مصوبه سال 1369 است که از اسفندماه همان سال اجرایی شد که متاسفانه از همان روزهای نخست مورد غرض ورزی قرار گرفت، در این راستا ما نمی‌گوییم که قانون کار نقیصه ندارد اما از روزهای نخست مخالفت با این قانون آغاز شد.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با بیان اینکه اگر قانون کار نقیصه دارد دولتمردان به جای همراهی چرا با این قانون مخالفت می‌کنند؟ تصریح کرد: قطعاً هر قانونی با توجه به سرعت و پیشرفت تکنولوژی نیازمند به روزرسانی است که متاسفانه باید گفت در خصوص قانون کار عکس آن عمل شده است.

وی گفت: اگر اصلاحات و استدلال‌های قوی برای قانون کار می‌آوردند جای نگرانی نبود اما در تمام این مدت به جای اینکه از پتانسیل‌های موجود در جهت اصلاح آن استفاده کنند یا از آن استفاده نکردند یا این قانون را عقیم گذاشتند.

برشان بیان کرد: به جای استفاده از فرصت‌هایی که قانون کار دارد در قالب تعامل سه جانبه کارگری، کارفرمایی و دولت بانگ ناهماهنگی زدند و یک سری قوانین را مستثنی کردند، به عنوان نمونه مناطق آزاد را از قانون کار معاف کردند به این دلیل که قانون کار مانع اشتغال است.

وی با بیان اینکه اگر قانون کار، مانع تولید بود باز هم می‌توانستند از ظرفیت‌های کار استفاده کنند که نکردند، ادامه داد: ما به هیچ عنوان معتقد نیستیم قانون کار نقیصه ندارد بلکه ما می‌گوییم ویژگی‌هایی دارد که تابع قوانین است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با بیان اینکه بحث قانون کار بحث حداقلی‌ها است، اضافه کرد: متاسفانه در قالب اصلاح، قانون کار به مجلس رفت و مجددا مجلس پس از سالیان طولانی پیش نویس این قانون را به دولت بازگرداند.

وی گفت: قانون کار باید جنبه حمایتی داشته باشد و ویژگی قانون کار باید این باشد که از حداقل‌های قانون حمایت کند، در این راستا باید گفت اگر نیاز به اصلاح یا بازنگری دارد این کار انجام شود نه اینکه این قانون نادیده گرفته شود.

برشان با بیان اینکه آیا عادلانه است که یک ماشین بی‌جان و فرسوده بیمه نشود؟ خاطرنشان کرد: می‌گویند چرا سازمان تامین اجتماعی را متولی خوبی می‌دانید مگر صندوق‌های دیگری همچون صندوق کشوری و لشکری و فرهنگیان نیست؟ از این رو باید گفت دیدیم که بر سر دیگر صندوق‌ها چه بلایی آمد.

وی ادامه داد: به دلیل قدمت قانون جامع و کلی که وجود داشت سازمان تامین اجتماعی را انتخاب کردیم اما می‌بینیم که این سازمان دچار تنگنا شده است و این تنگناها را دولت به وجود آورده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان اظهار داشت: سازمانی که زمانی خود دریافتی داشته است امروزه در برخی از شهرها و یا حتی بهتر می‌توان گفت کل کشور ضریب زیر 5 درصد دارد.

وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت اجرا شد تا باری از دوش جامعه بردارد و قرار بود منابع آن از منابعی که محقق نشد تامین شود، اما خود باری بر دوش جامعه شد، بیان کرد: طرح تحول سلامت به جای اینکه باری از دوش تامین اجتماعی بردارد این سازمان را عاجزتر کرد.

برشان با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد جمعیت کشور بیمه خود را از تامین اجتماعی دریافت می‌کنند، اظهار داشت: با اجرای طرح تحول سلامت هزینه‌ها 2 الی 3 برابر شد و به جای اینکه دولت جلوی این هزینه‌ها را بگیرد بدتر کارشکنی کرد در این راستا باید گفت دولت 140 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان نمی‌تواند متولی ما در کشور باشد، گفت: درمان بخش جدانشدنی از مجموعه سازمان تامین اجتماعی با قدمت 50 ساله بوده همچنین خط قرمز ما همین موضوع است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.