میرصادقی:

طولانی بودن صدور پروانه از معضلات نوسازی بافت های فرسوده است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت:یکی از مهمترین معضلات نوسازی بافت های فرسوده در مناطق طولانی بودن فرآیند صدور پروانه است که دفاتر خدمات نوسازی برای تسهیل این فرآیند باید کمک کنند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید رضا میرصادقی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در شورای هماهنگی دفاتر خدمات نوسازی که با حضور معاون نوسازی و توسعه محلی، مدیر امور مناطق و راهبری دفاتر خدمات نوسازی و مدیران دفاتر خدمات نوسازی برگزار شد، با اشاره به موارد مطرح شده در روز رأی اعتماد گرفتن وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: تأکید ریاست محترم جمهور در تسریع روند نوسازی بافت های فرسوده در این جلسه و ضعف عملکرد دولت در این حوزه در سال 93، سبب شد این روز تبدیل به نقطه عطفی برای همت و تلاش مضاعف سازمان نوسازی و به تبع آن فعالیت دفاتر خدمات نوسازی در بافت های فرسوده پایتخت شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: در سال های گذشته غالباً همکاری میان دولت و مدیریت شهری وجود نداشت و بیشتر تقابل بود اما امروز این همکاری بسیار جدی تر و به یک فرصت تبدیل شده است.

میرصادقی با اشاره به نشست های مختلف برگزار شده در هفته های اخیر با حوزه معاونت شهرسازی و وزارت راه و شهرسازی به منظور اجرایی شدن طرح مشترک دولت و شهرداری با عنوان "طرح مسکن پیشگام"، بیان کرد: با همکاری دولت در حال ارائه موضوعات به صورت فشرده هستیم،بودجه نویسی برای این طرح نیز آغاز شده و با این رویکرد نوع نگاه به نوسازی در فعالیت های آتی سازمان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

 وی ادامه داد:چگونگی جذب سرمایه گذار، چگونگی رفع معضلات و موانع در فرآیندهای نوسازی و نحوه مداخلات، چگونگی تسری نوسازی به بافت هایی که امروز اسم آن را فرسوده نمی گذاریم بلکه ساخت و سازهایی که روند 20 ساله داشته و نیاز به بهسازی دارند، چگونگی شفاف سازی و ملموس ساختن قوانین جاری در حوزه نوسازی و غیره از جمله مهمترین مطالبی است که در تدوین فعالیت های بعدی سازمان مد نظر قرار می گیرد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، یکی از مهمترین معضلات نوسازی بافت های فرسوده در مناطق را طولانی بودن فرآیند صدور پروانه دانست و بر ضرورت همکاری دفاتر خدمات نوسازی برای تسهیل این فرآیند تأکید کرد.

میرصادقی با بیان این مطلب که دفاتر خدمات نوسازی فارغ از هر گونه شعاری، بازوی عملیاتی شدن ایده ها و مأموریت های سازمان نوسازی شهر تهران هستند، خاطرنشان کرد: رویکرد آتی سازمان، ارزیابی فعالیت های دفاتر از طریق نمره دهی به آنان خواهد بود و دفاتری که بتوانند ایده های سازمان نوسازی را با درک متقابل و انرژی مضاعف وارد حوزه های معیشتی ساکنان بافت های فرسوده کنند، قطعاً اولویت های آتی این سازمان برای ادامه مسیر خواهند بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: این واقعیت که بیش از 67% قطعات شهر تهران کمتر از 200 متر مربع مساحت دارند و این قطعات 15% از مساحت شهر تهران را با جمعیت حدود 5 میلیون نفر در بر گرفته اند، آمارها و اطلاعاتی هستند که فاصله ها را عیان می کند و تصمیم گیری های شایسته با افق چشم انداز 25 تا 50 ساله را به منظور بهبود معیشت ساکنان این بافت ها، ضروری می سازد.

وی با اشاره به پروژه مسکن مهر که در دوره ای 8 ساله، بزرگترین پروژه عمرانی کشور با حجمی حدود 300 هزار میلیارد تومان بود و با هزینه هایی که در دولت های قبل برای این پروژه خرج شد و تا تکمیل و پایان این پروژه ها به 450 هزار میلیارد تومان نیز خواهد رسید، یادآور شد: رضایت ساکنان مسکن مهر در شهر پرند که از طریق توزیع حدود 4 هزار پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت، زیر 8% بوده است، لذا ترسیم چشم انداز طولانی مدت و توجه به پیوست های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره در اجرای مأموریت ها امری بسیار مهم و ضروری است و چه بسا بسیاری از مواقع کار نکردن بهتر از انجام کارهای بدون برنامه است.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: دفاتر خدمات نوسازی به دلیل نوع فعالیت هایشان با ساکنان بافت های فرسوده در تعامل مستقیم هستند، لذا درخواست من از مدیران و کارشناسان دفاتر این است که نسبت به اعتماد سازی و رفع بی اعتمادی هایی که بعضاً به دلیل پاره ای از مشکلات در سال های گذشته در محلات به وجود آمده، اهتمام ورزند و به نوسازی و ایجاد تحول مثبت در کل شهر بیندیشند.

وی گفت:ضرورت رفع کسری سرانه های خدماتی، ارتقاء کیفیت زندگی، توجه به مطالعات اجتماعی، ایجاد جذابیت در محلات فرسوده و مهاجرپذیری، رفع مشکلات پارکینگ، تسریع فرآیند صدور پروانه های ساختمانی، ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات و غیره از جمله سایر مباحثی بود که از سوی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت.

مدیران دفاتر خدمات نوسازی نیز در این جلسه به ارائه مشکلات و موانع نوسازی در محلات محدوده فعالیت خود پرداختند و مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز نکات و نقطه نظرات خود را برای بهبود و تسریع روند نوسازی در محلات و رفع موانع موجود متذکر شد.

لازم به ذکر است؛ در این جلسه گزارشی از سوی مدیر امور مناطق و راهبری دفاتر خدمات نوسازی با محوریت اعلام رویکردها و سیاست های جدید و مدون سازمان نوسازی شهر تهران ارائه شد.

انتهای پیام/

مشکلات نوسازی بافت های فرسوده در تهران چیست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار