نیلی احمدآبادی:

دانشگاها مهترین فضای صلح و دوستی به شمار می آیند

رئیس دانشگاه تهران گفت: یکی از مهمترین فضاهایی که صلح و دوستی برای ملت ها به ارمغان می آورد، مراکز دانشگاهی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، در همایش جستجوی خانه دوم گفت: دو ملت صلح طلب ایران و لهستان با فرهنگ غنی خود سعی داشتند از جنگ دور بمانند ولی خوی تجاوزگری دیگران آنان را درگیر جنگ و مصائب بعد از آن کرد .

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به سخن شاعر لهستانی آدام ویسکویچ، که حیات ملت لهستان را به زندگی حضرت عیسی مسیح تشبیه کرده است و از مهاجران به عنوان مردمانی که به سرزمینی ناشناخته آمدند یاد کرد و افزود: مردم لهستان به ساحل امن ایران رسیدند و ایرانیانی که خود درگیر مشکلات زمانه جنگ بودند پذیرای مهاجران لهستانی شدند و با پاسداشت شعائر اسلام و تکیه بر فرهنگ و تمدن غنی، در زمانه محنت حق را از باطل تشخیص دادند و این چیزی نبود جز عمل به سخن نبی اکرم (ص) مبنی بر اینکه هر کسی پیروان ادیان الهی را که در پناه اسلام هستند  آزار برساند مرا آزار رسانده است . 

وی با اشاره به نمایشگاه عکس برگزار شده در همایش عنوان کرد: عکس ها گویاترین اسناد بدون تحریف و واسطه هستند که با مخاطب سخن می گویند.

نیلی احمدآبادی گفت: در بعد فرهنگی مهمترین ارتباط ایرانیان با تجدد و دنیای غرب تا آن زمان این مهاجرت بود که با تاسیس انجمن مطالعات ایرانی در لهستان و چاپ کتاب مصور (( لهستان اطلاعاتی از گذشته تا حال)) تقویت شد.

وی به آرامستان لهستانی ها در شهرهای تهران، اصفهان، انزلی و مشهد اشاره کرد و افزود: این آرامستان ها نشان احترام ایرانیان به پناهجویان لهستانی از آن زمان تا به حال به شمار می رود .

رئیس دانشگاه تهران به توصیف و گسترش دیپلماسی علمی در دانشگاه تهران پرداخت و بیان کرد: یکی از مهمترین فضاهایی که صلح و دوستی برای ملت ها به ارمغان می آورد مراکز دانشگاهی است و  برگزاری این چنین نشست هایی می تواند مقدمه ای برای تعاملات بیشتر علمی و فرهنگی دو کشور ایران و لهستان باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار