طرح روسیه برای تغییر ساختار بازرسی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی

روسیه پیشنهاد تغییر مقررات برای بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را که مقر آن در لاهه است، ارائه کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی از لاهه نوشت: روسیه پس از جلوگیری از اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه سوریه با استفاده از امتیاز وتوی خود، پیشنهاد تغییر مقررات برای بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را که مقر آن در لاهه است، ارائه کرد.

این جدیدترین رویارویی بین روسیه و غرب بر سر تحقیقات بین المللی در خصوص حملات شیمیایی در سوریه است. این اقدام روسیه همچنین در پی نشست روز دوشنبه ولادیمیر پوتین و بشار اسد روسای جمهور روسیه و سوریه صورت می‌گیرد.

پیش نویس روسیه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است، در میان ۴۱ عضو شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی توزیع شد. در این پیش نویس تلاش شده است در مورد چگونگی عملکرد بازرسان این سازمان و چگونگی اطلاع‌رسانی درمورد یافته‌هایشان تغییراتی بوجود آید.

 قرار است شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی روز سه شنبه این پیش نویس را بررسی کند. احتمال آنکه این پیش نویس بتواند حمایت کافی را برای تصویب شدن به دست آورد، کم است.

الکساندر شولگین سفیر روسیه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گفت: مسکو همچنان به این سازمان و تلاش‌ها برای تحت پیگرد قرار دادن عاملان حملات (شیمیایی) متعهد است. او افزود، اما روسیه در خصوص برخی یافته‌ها که دولت سوریه را مقصر نشان داده، متقاعده نشده است.  شولگین همچنین تصمیم درباره خودداری از اعزام بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را به شهر خان شیخون سوریه به بهانه اوضاع امنیتی، زیر سوال برد.

کمیته تحقیق مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در نتیجه تحقیقات خود مدعی شده بود دولت سوریه در حمله چهارم آوریل در خان شیخون از گاز «سارین» استفاده کرده است.

 

انتهای پیام/

روسیه خواستار تغییر در ساختار بازرسی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار