حمایت از طرح های آماتوری؛

حمایت از ۱۵ طرح آماتوری به ارزش تقریبی ۴۵ میلیون تومان

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری لرستان از حمایت از ۱۵ طرح آماتوری به ارزش تقریبی ۴۵ میلیون تومان در این سازمان طی ۶ ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ مهدی رحیمی  مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری لرستان اظهار کرد: اگر کشوری بخواهد پیشرفت کند، تنها راه آن توانمندسازی افراد است.

وی خاطرنشان کرد: برای خدمت به مردم باید همه آحاد مردم از جمله نخبگان و مخترعان برای کشور وقت گذاشته و خود را فدای جامعه کنند و این، همان فرهنگ حاکم بر بسیج است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری لرستان با بیان اینکه کسانی می‌توانند موفق شوند که تفکر بسیجی داشته باشند، بیان داشت: زمان آغاز جنگ برخی جنگیدند و برخی برای پیشرفت و آبادانی کشور در خارج کشور درس خواندند، بعد از جنگ هر دو قشر به جامعه بازگشتند، اما با این تفاوت که تحصیل‌کرده‌ها باسواد و روشنفکرمحسوب شدند و افرادی که درصحنه نبرد بودند بی‌سواد قلمداد شدند و مسئولیت‌های کشوری را روشنفکران به عهده گرفتند.

رحیمی تصریح کرد: بسیج به دنبال این است که مخترعان و نخبگان در فضای علمی حرفی برای گفتن داشته باشند و به همین منظور سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری، معاونت متولی اقشار بسیج است و کلیه فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری را مدیریت و رصد می‌کند.

این مسئول حیطه‌های فعالیتی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری را در ۲ بخش عنوان و خاطرنشان کرد: این سازمان در دو بخش خدمات علمی، پژوهشی و فناوری و همچنین تعریف، تهیه دستورالعمل، شناسه و ریزهزینه فعالیت‌های علمی بسیج متخصصین، تأمین اعتبار و درنهایت نظارت بر حسن انجام فعالیت‌های علمی بسیج اقشار فعالیت می‌کند.

وی افزود: این سازمان دارای ۹ مرکز، از قبیل: مراکز حمایت از مخترعین و مبتکرین، مراکز رشد و خلاقیت، مراکز حمایت و هدایت از تحقیقات تجربی، خانه نخبگان، پایگاه‌های علمی و پژوهشی و مرکز افکار سنجی است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری لرستان با ابراز اینکه مرکز حمایت از مخترعین و مبتکرین در سال گذشته از ۹۰ طرح دریافتی، تعداد ۳۰ طرح آماتوری به ارزش تقریبی ۸۰ میلیون تومان را موردحمایت قرار داده، تصریح کرد: در شش ماه اول امسال نیز از ۷۰ طرح دریافتی تعداد ۱۵ طرح آماتوری به ارزش تقریبی ۴۵ میلیون تومان را مورد حمایت قرار داده است.

رحیمی گفت: مراکز رشد، توسعه و خلاقیت از دیگر مراکز این سازمان بوده که علاوه بر حمایت‌های بلاعوض تا سقف ۵ میلیون تومان، خدماتی شامل خدمات مشاوره‌ای برای ایده‌ها و طرح‌ها، خدمات آزمایشگاهی، خدمات کارگاهی و خدمات تجاری‌سازی ارائه می‌دهد.

وی بابیان اینکه برای هدفمندکردن اعتبارات چهار مرکز در سطح استان لرستان راه‌اندازی شده، اظهار کرد: مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته قدر، مرکز رشد فجر گیاهان دارویی، مرکز رشد شهید چوبکار بروجرد و مرکز رشد بسیج کوهدشت چهار مرکز راه‌اندازی شده در سطح استان است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری لرستان یادآور شد: در کل کشور در سال گذشته، ۱۲ مرکز تحقیقات تجربی راه‌اندازی شده که ۲ مورد آن از قبیل: پلاسما و لیزر و همین طور گیاهان دارویی مرتعی زاگرس متعلق به لرستان است.

رحیمی به اهداف خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اشاره و بیان داشت: با توجه به پتانسیل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و همچنین وجود نیرو‌های انسانی متخصص، خانه نخبگان با هدف ایجاد کارگروه‌های تخصصی بر اساس اولویت سازمان و استان به همراه بیان مسئله و ارائه راهکار‌های عملیاتی ایجاد شد.

وی از عدم حمایت مالی مدیران و مسوولان دستگاه‌های اجرایی از بسیج خبر داد و افزود: تاکنون از مجموعه استانداری، فرمانداری و مدیران دستگاه‌های اجرایی هیچ کمکی به مخترعان بسیجی صورت نگرفته است و با وجود دستور استاندار برای کمک به مخترعان بسیجی اما، از طرف معاونان اقدامی انجام نشد.

این مسئول اظهار کرد: انتظار می‌رود حداقل برای طرح‌های با تکنولوژی بالا، حمایت‌هایی انجام گیرد چرا که این طرح‌ها نیازمند هزینه بالایی هستند که از توان بسیج خارج است.

وی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری را نهادی مطالبه‌گر خواند و یادآور شد: در سال ۹۶ چند کارگروه، گیاهان دارویی، کارگروه پلاسما و لیزر، کارگروه مخترعین و مبتکرین، کارگروه گردشگری و کارگروه صنعت راه‌اندازی شد تا به‌عنوان مطالبه‌گر مردمی کار کند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری لرستان پایگاه شهدای گمنام دورود را فعال‌ترین پایگاه عنوان و تصریح کرد: در سال ۹۵ در استان چهار پایگاه علمی شهدای گمنام دورود، امام خمینی (ره) خرم‌آباد، امام هشتم الیگودرز و شهید پارسا بروجرد راه‌اندازی شد که در سال ۹۶ با افزوده شدن ۲ پایگاه صاحب‌الزمان خرم‌آباد و حضرت رسول (ص) دورود به ۶ پایگاه رسید که شهدای گمنام دورود فعال‌ترین پایگاه شناسایی‌شده است.

رحیمی ادامه داد: سازمان‌های بسیج متخصصین و مراکز دهگانه بسیج علمی مرکز افکارسنجی نیز داشته که پرسشگران، نظرسنجی‌هایی را انجام می‌دهند و در حال حاضر ۲۰۰ پرسشگر جهت انجام پرسش‌های نظرسنجی آموزش‌دیده‌اند.

وی از عقد پنج تفاهم‌نامه در راستای رونق فعالیت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: پنج تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی برای رونق فعالیت‌های دانش‌بنیان منعقد شده و سعی‌داریم پهناوری‌های پیشرفته در استان را به اثبات برسانیم به‌طوری‌که وابستگی به کشور‌های بیگانه را هر چه بیشتر کاهش دهد.

این مسئول یادآور شد: افزایش سقف حمایتی از طرح‌ها و ایده‌های مخترعین، توسعه کمی و کیفی مراکز رشد و هدایت تحقیقات تجربی، تبدیل کردن ۲ شرکت نوپا و جدید تأسیس به شرکت دانش‌بنیان در سال از جمله اقدامات در سال ۹۷ خواهد بود.

انتهای پیام/م

حمایت از ۱۵ طرح آماتوری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.