زاهدان میزبان نمایشگاه صنایع دستی کشور

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: نمایشگاه بزرگ صنایع دستی کشور ۱۳ تا ۱۷ آذرماه به میزبانی زاهدان مرکز این استان برگزار می‌شود.

زاهدان میزبان نمایشگاه صنایع دستی کشوربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، بهروز عیسی زهی  معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: این نمایشگاه به همت بخش خصوصی در زاهدان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان با دارا بودن انواع صنایع دستی نظیر سوزن دوزی، سکه دوزی و حصیر بافی بلوچستان، سفال کلپورگان سراوان، سفال هلونچکان نیکشهر، خُلَک بافی، زیورآلات سنتی، گلیم بافی، سیاه دوزی، صنایع دستی دریایی و ... می‌تواند حضور پررنگی در این نمایشگاه داشته باشد.

عیسی زهی  با بیان اینکه تا کنون ۴۲ اثر صنایع دستی سیستان و بلوچستان موفق به اخذ نشان ملی مرغوبیت کالا شده اند گفت: بیش از ۳۰ اثر نیز امسال در مرحله استانی نشان مرغوبیت را دریافت کردند و در حال سیر مراحل ملی آن هستند.

وی از برگزاری جشن جهانی شدن سفال کلپورگان در سراوان خبر داد و گفت: این جشن از سوی شورای جهانی صنایع دستی و با حضور ناظران این شورا و معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور ۲۱ آذرماه در این شهرستان برگزار می‌شود.

 شورای جهانی صنایع دستی، روستای کلپورگان سراوان را در شهریور ماه امسال به عنوان نخستین روستای صنایع دستی جهان ثبت کرد.

سفال کلپورگان شاهکار هفت هزار ساله زنان و مردان دیار نخل و آفتاب «سراوان» با شهرت جهانی و منحصر به فرد در میان سفالینه‌های تاریخی است.

کلپورگان روستایی در ۲۵ کیلومتری شهر سراوان و ۳۹۰ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواستگاه سفالی به همین نامست و آنچه امروز کلپورگان را از سایر نقاط متمایز کرده هنر سفالگری آن است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان از افتتاح نمایشگاه صنایع دستی در میرجاه به مناسبت هفته بسیج خبرداد و گفت: این نمایشگاه امروز در غرفه‌های سوزن دوزی، سکه دوزی، گلیم بافی و حصیربافی راه اندازی شد.

وی افزود: در این نمایشگاه جاذبه‌های گردشگری شهرستان میرجاوه معرفی می‌شود.

تاریخچه صنایع دستی در سیستان و بلوچستان همچون دیگر مناطق ایران به گذشته‌های دور بر می‌گردد به طوری که بر اساس مشاهدات باستان شناسان نخستین شواهد دست ساخته‌ها در این استان را می‌توان ابزار سنگی ساخته شده توسط انسان در منطقه لادیز مربوط به دوره پارینه سنگی دانست، اما آن چیزی که به صورت متداول به عنوان صنایع دستی عموم مردم می‌شناسند به سایت‌های باستان شناسی استان نظیر شهر سوخته با آثاری همچون حصیر بافی، پارچه بافی و ابزار چوبی با قدمت پنج هزار ساله بر می‌گردد.

به گفته بسیاری از کارشناسان صنایع دستی تجلی ویژگی‌های فرهنگی و مظهر تمدن انسان‌های هر جامعه در گذر تاریخ است.

انتهای پیام /ع

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی کشور درزاهدان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار