گاردین:

بحران زیمبابوه یک کودتای بسیار مدرن است

روزنامه انگلیسی گاردین بحران کنونی در زیمبابوه را که در نهایت به کناره‌گیری رابرت موگابه انجامید، کودتای مدرن توصیف کرد.

بحران زیمبابوه یک کودتای بسیار مدرن استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه انگلیسی گاردین بحران کنونی در زیمبابوه را که در نهایت به کناره‌گیری رابرت موگابه، رئیس جمهور این کشور انجامید، کودتای مدرن توصیف کرد. در گزارش گاردین آمده است سرنگونی حکومت ها در کشورهای آفریقایی در طول تاریخ همواره خشونت آمیز و زلزله‌وار بوده است؛ اما به نظر می رسد سران کشورهای آفریقایی اکنون دیدگاه‌های بین المللی را در این باره در نظر می گیرند.

این گزارش می افزاید در ساعت های ابتدایی روز وقوع کودتا در زیمبابوه (چهاردهم نوامبر سال جاری میلادی مصادف با سه شنبه بیست و سوم آبان) حضور خودروهای زرهی، حصر خانگی موگابه و اظهارات ژنرال ارتش این کشور (در تلویزیون زیمبابوه) درباره بازگرداندن ثبات، تداعی کننده صحنه ای سینمایی از کودتا بود. اما از حدود یک هفته پیش و از زمانی که ارتش کنترل این کشور را در اختیار گرفته است، وقایع این کشور دیگر طبق فیلمنامه‌های سینمایی پیش نرفته است. پس از آنکه موگابه یکشنبه شب در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد قصد ندارد از قدرت کناره‌گیری کند، کسی در صدد صدمه زدن بر او برنیامد؛ بلکه پارلمان این کشور در واکنش به این اقدام موگابه، اعلام کرد قصد دارد مراحل استیضاح رئیس جمهور را آغاز کند.

نگارنده مطلب می‌افزاید کودتای زیمبابوه به همین دلیل (عاری بودن از خشونت) با رویدادهای مشابه در کشورهای آفریقایی در چند سال گذشته تفاوت دارد. در سال های گذشته کودتا در بیشتر کشورهای آفریقایی به درگیری‌های خشونت آمیز و حتی کشته شدن فرد برکنارشده از قدرت منجر می شد. نگارنده گزارش دلیل متفاوت بودن کودتای زیمبابوه با دیگر کشورهای آفریقایی را مردم این کشور و همچنین خود شخص رابرت موگابه می داند که به عنوان یک قهرمان آزادی طلب در بیشتر کشورهای آفریقایی مشهور است. ارتش زیمبابوه نیز می دانست که در صورت آسیب رساندن به موگابه باعث خشم بسیاری از آفریقایی ها می شد.

 موگابه 93 ساله -که عنوان مسن‌ترین رئیس‌جمهور جهان را یدک می کشید- امروز سرانجام تسلیم فشارهای نظامیان و هم‌حزبی‌هایش شد و در نامه ای خطاب به رئیس پارلمان زیمبابوه، کناره گیری خود را از ریاست جمهوری این کشور پس از ۳۷ سال بر سر قدرت بودن، اعلام کرد.

 

انتهای پیام/

گاردین کناره‌گیری موگابه از قدرت را کودتای نرم خواند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار