جهت تأمین نظر شورای نگهبان؛

شرایط جدید ممنوعیت تبلیغات محصولات غیرمجاز در رسانه‌های جمعی تعیین شد

نمایندگان مجلس شرایط جدید ممنوعیت تبلیغات محصولات غیرمجاز در رسانه‌های جمعی و فضای مجازی را تعیین کردند.

شرایط جدید ممنوعیت تبلیغات محصولات غیرمجاز در رسانه‌های جمعی و فضای مجازی تعیین شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 1 آذر ماه) خانه ملت، ماده یک طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین‌المللی در فضای مجازی را جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح و تصویب کردند.

براین اساس طبق ماده یک این طرح ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف واقع که نوعا موجب گمراهی و فریب مخاطب شود به هر طریق از جمله رسانه‌های داخلی و خارجی و یا فضای مجازی درباره آثار مصرف مواد و فرآوردهای دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، گیاهی، طبیعی، مکمل و همچنین تجهیزات و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی و هرگونه خدمات سلامت ممنوع است و مرتکب به حبس و یا جزای نقدی درجه 6 و محرومیت از فعالیت شغلی و اجتماعی مرتبط برای دو یا پنج سال محکوم می‌شود. در صورتی که به مصرف کننده خسارتی وارد شود علاوه بر جبران آن معادل دو یا پنج برابر خسارت وارده به عنوان جزای نقدی به مجازات مذکور اضافه می‌شود.

همچنین براساس تبصره این ماده انتشار تبلیغات این موضوع از سوی رسانه‌های جمعی موجب محکومیت مدیر مسئول در رسانه‌های چاپی یا عناوین مشابه در سایر رسانه‌ها به مجازات مندرج در این قانون می‌باشد.

همچنین تبصره یک این ماده به شرح زیر اصلاح شد:

مصادیق اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف واقع عبارتند از:

اطلاعات یا ادعاهای اثبات نشده یا تأیید نشده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره روش فرآوری، تولید، نامگذاری تجاری، خواص، ترکیب، منشأ سودمندی، ارزش غذایی، روش درمانی و خدمات، آثار و منافع ناشی از ارائه خدمات یا درمان یا دارا بودن گواهی یا مجوز از مراجع داخلی یا خارجی در خصوص کالاها و خدمات موضوع این قانون.

همچنین یک تبصره هم به این ماده الحاق شد که بر اساس آن انتشار تبلیغات موضوع این قانون از سوی رسانه‌های جمعی موجب محکومیت مدیر مسئول در رسانه‌های چاپی یا مسئول ذیربط در سایر رسانه های به مجازات مندرج در این قانون می‌باشد. الزام به جبران خسارات شامل مواردی که ورود آسیب منتسب به تبلیغ کننده نیست، نمی‌گردد.

انتهای پیام/

تبلیغات محصولات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی ممنوع شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار