حسینی در نطق میان دستور:

اختصاص 1.5 میلیارد دلار به توسعه روستاها پول‌پاشی زیان‌بار دیگری در اقتصاد ایران است

نماینده مردم تهران گفت: اقتصاددانان ابراز نگرانی می‌کنند که با اختصاصی یک و نیم میلیارد دلار به توسعه روستاها، بار دیگر تجربه پول پاشی زیان‌بار در اقتصاد ایران تکرار شود.

اختصاص 1.5 میلیارد دلار به توسعه روستاها پول‌پاشی زیان‌بار دیگری در اقتصاد ایران استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیده فاطمه حسینی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جلسه علنی امروز با بیان اینکه دولت پیشنهاد کرده از محل منابع صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار به توسعه روستاها اختصاص پیدا کند و مجلس نیز با این لایحه موافقت کرده است، اظهار کرد: اقتصاددانان ابراز نگرانی می‌کنند که یک بار دیگر تجربه پول پاشی زیان‌بار در اقتصاد ایران تکرار شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر گفت: مشکل این است که اینگونه تخصیص‌ها نمی تواند سیاست‌گذار را به اهدافی که دارد نزدیک کند و حتی احتمال افزایش تورم وجوددارد، بنابراین بهتر است بخشی از این منابع صرف ساخت زیرساختها برای شروع کسب و کارهای مدرن در مناطق روستایی شود. این ایده در صورت اجرای درست می تواند زندگی بخشی از روستاییان را متحول کند.

وی ادامه داد: مسئله خیلی ساده است، دولت بخشی از 1.5 میلیارد دلار را به توسعه زیرساخت اینترنت و آموزش در روستاها اختصاص دهد و روستاییان با استفاده از این ظرفیت محصولات خود را در معرض دید شهرنشینان قرار دهند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر اضافه کرد: حرکتهای کوچکی در بخش گردشگری و معرفی ظرفیتهای بوم‌گردی آغاز شده است و روستاییان می توانند از طریق اینترنت صنایع دستی و حتی خوراکی‌های خود را در معرض فروش قرار دهند.

وی گفت: شاید این طرح خیلی دور از دسترس  و غیر ممکن به نظر برسد اما وقتی خرده فروشی در بستر شبکه های اجتماعی انقدر رشد کرده است چرا برای روستاییان غیر ممکن باشد.

حسینی افزود: در این زمینه دو رویکرد برای جهت دهی به این منابع متصور هستم. در رویکرد نخست می توان منابع را در قالب تسهیلات خرد به روستاییان اختصاص داد. در کنار آن همانطور که در آیین نامه هم پیش بینی شده مشاوره و آموزشهای لازم برای به کارگیری این منابع ارائه شود و برای افزایش سهم از بازار محصولات و خدمات روستایی استارت آپ های روستایی حمایت شود و جز اولویتها قرار گیرند.

وی گفت ممکن است ایده استارت آپ های روستایی دور از ذهن به نظر برسد چون عموما افکار عمومی استارت آپ ها را متناسب با محیط های شهری می دانند که می توانند دسترسی به استعدادها و منابع و زیر ساختها را برای جوامع شهری فرهم کند اما واقعیت این است که مناطق روستایی نیز می توانند بستر شکل‌گیری استارت آپ‌ها باشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تاکید کرد: استارت آپهای روستایی زمینه ایجاد تحول در اقتصاد روستا را دارند. به عنوان مثال یک جوان روستایی با راه اندازی یک سایت یا با استفاده از فضای مجازی می تواند استعدادهای منطقه اش را در زمینه گردشگری معرفی کند و اهالی روستا با دریافت تسهیلات از منابع صندوق برای علاقمندان بوم‌گردی اقامتگاههای مناسبی ایجاد کنند و با جذب گردشگران بازاری برای فروش صنایع دستی شان و محصولات غذایی خانگی ایجاد کنند.

حسینی افزود: حدود 17 استان کشور پتانسیل بوم‌گردی دارد که استارت آپ‌ها در معرفی آنها و رونق گردشگری روستاها می توانند نقش موثری ایفا کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تاکید کرد: رویکرد دیگر این است که شرکتهای توانمند حوزه فناوری و دانش بنیان که به توسعه روستاها کمک می کنند حمایت شوند و این شرکتها با ایجاد پنجره جدیدی به روی محصولات روستائیان امکان عرضه محصولات را برای مشتریان در اقصی نقاط کشور را فراهم کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۶
اخه چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۱ آذر ۱۳۹۶
درود بر شما خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
آخرین اخبار