وقف‌های جدید باید منطبق با نیاز‌های روز جامعه باشد

استاندار قزوین گفت: در فرهنگ سازی و تبلیغات باید واقفان را به سمت نیاز‌های امروز و فردای جامعه سوق داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ عبدالمحمد زاهدی استاندار در دیدار مدیران و دست اندرکاران حوزه وقف با بیان اینکه اکنون مهمترین نیاز جامعه اشتغال است، افزود: باید با فرهنگسازی و رعایت نیات واقفان برای تولید، اشتغال و توسعه بیشتر مناطق گام برداشت و در تبدیل به احسن کردن موقوفات مانند احداث مجتمع‌های تجاری و خدماتی در زمینه ایجاد اشتغال اقدام کرد.

زاهدی اضافه کرد: برای حفاظت و حراست و نگهداری فیزیکی و جلوگیری از تعرض و دست اندازی به موقوفات باید همه سازمان‌ها و نهاد‌ها با اداره کل اوقاف و امور خیریه همکاری لازم را داشته باشند و به وجه شرعی این موضوع دقت کنند.

استاندار گفت:متن وقف نامه را هیچ قانونی نمی‌تواند تغییر دهد به جز در موارد استثنایی که طبیعتا با اذن، ولی فقیه یا نماینده حاکم اسلامی انجام می‌شود.

زاهدی افزود: پایدار بودن وقف به همین است که صرفا مبتنی بر شرع باشد و قوانین جاری کشور در آن تاثیر و تغییری ندارد.

وی ادامه داد: یکی از مسائل جاری در وقف در ادارات پیچیدگی و مسایل فنی وقف است چرا که از یک طرف عامه مردم با این مسائل جاری آشنا نیستند و از سوی دیگری بخشی از مدیران نیز آشنایی با وقف ندارند و مسایل را به نفع اداره خود تفسیر می‌کنند.

استاندار اضافه کرد: موقوفات هرساله افزایش می‌یابند و همین موضوع کار سنگین حقوقی از جهت شناسائی موقوفات و مستند کردن آن‌ها و برگردندان آن‌ها به نیت واقف را می‌طلبد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین هم در این دیدار گفت: ۲ هزار و ۶۱۰ موقوفه در استان وجود دارد که از این تعداد ۷۵۶ موقوفه دارای درآمد و نیت در وقف نامه هستند.

حجت الاسلام غلامرضا عادل افزود: ۲۶۳ امامزاده در استان وجود دارد که رقم قابل توجهی است و از این تعداد ۷۰ امامزداده نذوارت دارند و مابقی درآمد کافی برای به کارگیری یک خادم را نیز ندارند.

وی افزود: در حفظ و حراست وقفیات با هماهنگی میان ادارات دادگستری و اداره ثبت تاکنون ۱۶۹ سند مالکیت و ۲۵۹ سند جانمایی و تک برگی صورت گرفته است.

حجت الاسلام عادل ادامه داد: کمتر از پنج درصد موقوفات استان اکنون فاقد سند مالکیت است و امیدواریم در زمان کوتاهی به صد درصد سند مالکیت برسیم تا موقوفات استان از دستبرد دیگران در امان بماند.

انتهای پیام/

 

دیدار استاندار قزوین با مدیران و دست اندرکاران حوزه وقف 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار