معرفی بافت تاريخی گرگان به عنوان پايگاه ملی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گلستان از تصویب بافت تاريخی گرگان به عنوان پايگاه ملی خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گلستان در جلسه پیگیری بافت تاریخی گرگان جهت تصویب به عنوان پایگاه ملی روز گذشته ۳۰ آبان ماه گفت: در این جلسه بافت تاریخی گرگان با موافقت همه اعضای کمیته تخصصی میراث فرهنگی به عنوان پایگاه ملی معرفی و تصویب شد.

وی افزود: از مزیت‌های پایگاه ملی شدن بافت تاریخی گرگان، پیگیری و انجام هر چه بیشتر و دقیق‌تر طرح‌های مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی است.

کریمی اضافه کرد: بافت تاریخی گرگان با مساحت ۱۵۶ هکتار در سال یک هزار و ۳۱۰ به شماره ۴۱ به عنوان اولین بافت تاریخی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و این بافت دارای ویژگی‌های شاخص کالبدی و میراث ناملموسی که بیانگر غنای فرهنگی و تاریخی این منطقه است.

وی گفت: این بافت دارای سه محله قدیمی به نام‌های سبزه مشهد، نعلبندان و میدان است که هر کدام از این محله‌ها دارای محلات فرعی نیز هستند.

منازل موجود در بخش مسکونی متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی نظیر خانه شیرنگی، تقوی، باقری و مفیدیان است.

این جلسه با حضور عزیزی مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی، اعضای کمیته تخصصی میراث فرهنگی کشور، جاوید ایمانیان معاون میراث فرهنگی استان در محل دفتر معاونت میراث فرهنگی کشور برگزار شد.
 
انتهای پیام/ق
 

پایگاه ملی شدن بافت تاریخی گرگان  

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.