آغاز همایش ملی بررسی اندیشه های علامه جعفری در زادگاهش

همایش ملی بررسی اندیشه های علامه جعفری(ره)، در مصلای اعظم امام خمینی تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محمدعلی کی‌نژاد، رییس همایش در این مراسم با اشاره به اهمیت بررسی اندیشه‌های علامه جعفری، تبیین و استفاده از نتایج آن گفت: باید از این نظریات گوهربار در موضوعات مختلف و تحول این علوم در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استفاده شود.

حجت‌الاسلام رحیم شاهدی، دبیر علمی همایش هم گفت: از ۱۰۴ عنوان مقاله رسیده به دبیر‌خانه همایش، ۵۴ مقاله برتر برای ارائه انتخاب شدند.

در ادامه همایش، بخشى از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى، در دیدار اخیر دست‌اندرکاران همایش علامه جعفری پخش شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به مراتب بالای علمی و تبلیغی علامه جعفری، گفتند: یکی از بارزترین خصوصیات مرحوم علامه جعفری «جامعیت» بود، یعنی ایشان در یک رشته خاص منحصر نشده بود و در فقه، فلسفه، تبلیغ و هنر برجسته و بسیار پر کار بود و هیچ بخشی از گستره‌ی عظیم علمی و فکری، ایشان را از بخش دیگر غافل نکرد.

ایشان، علامه جعفری را هنرمند و هنرشناس دانستند و در خصوص ویژگی دیگر آن مرحوم یعنی «احساس مسئولیت برای گستراندن معارف اسلامی»، گفتند: جایگاه ممتاز علمی و فکری هیچ‌گاه مانع از فعالیت‌های تبلیغی علامه جعفری و ارتباط ایشان با جوانان، دانشجویان، علما، اساتید و عموم مردم نشد.

رهبر انقلاب اسلامی، «تعصب دینی و حساسیت در مقابل انحرافات فکری» را ویژگی دیگر علامه جعفری خواندند و افزودند: علامه جعفری به شدّت نسبت به مسائل دینی متعصب و پایبند بود و در مقابل انحرافات فکری، صریحاً برخورد، و در مقابل دشمنی‌ها ایستادگی می‌کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از برگزاری همایش نکوداشت علامه جعفری و اقدام برای شناساندن ابعاد فکری ایشان، گفتند: امیدواریم این بزرگداشت موجب شود شخصیت مرحوم علامه جعفری و افکار ایشان از غربت خارج شود.

 مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی  نیز در همایش بررسی اندیشه های علامه جعفری ضمن خیر مقدم به حاضران و میهمانان شرکت کننده در همایش، علامه جعفری را از شخصیت های بزرگ و برجسته دانست و گفت: بی شک این علامه والا مقام نه تنها افتخار تبریز و ایران، بلکه افتخار جهان اسلام است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و رییس افتخاری همایش هم با بیان ابعاد مختلف شخصیت علامه جعفری و اندیشه های والای وی در زمینه های گوناگون افزود: این محقق اندیشمند و دانشور با علوم انسانی و اجتماعی جدید و فلسفه غرب هم آشنا بود و بی آنکه مغلوب مغالطه‌ها و اندیشه‌های التقاطی غرب شود با مواجهه شجاعانه، برخورد نقادانه و مذاکرات عالمانه به دفاع از کیان دین و شریعت پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی آل هاشم، با بیان اینکه علامه جعفری پویایی فقه تشیع در پاسخگویی به نیاز روز بشریت را به منصه ظهور رساند ابراز داشت: پاسخگویی به مسائل روز به ویژه حقوق زنان و حقوق بشر بر ضرورت اهتمام به ترویج اندیشه‌های این شخصیت فرزانه می‌افزاید.

امام جمعه تبریز همچنین با اشاره به اینکه علامه جعفری در صحنه‌های سیاسی حضور نداشت اما با تکیه بر مبانی فلسفی مقبول خود، به مسائل سیاسی هم توجه می کرد، تصریح کرد: ایشان فلسفه سیاسی خود را با تکیه بر آیات و روایات بیان کرده و استواری آن را بر مسائل دین نشان می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه علامه جعفری با تبیین نظریه خود بر تلاش عده‌ای فیلسوف نما برای عاقلانه نشان دادن جدایی دین از سیاست و منتسب کردن آن به بزرگان یونان باستان مانند ارسطو خط بطلان کشید، افزود: ایشان با درایت و استدلال، بی پایه بودن آن را بیان می‌کند و معتقد بود اگر امروز در جوامع غربی جدایی دین از سیاست نهادینه شده، ریشه در عوامل درون دینی مسیحیت و برون دینی جامعه غرب در قرون وسطی دارد و تسری دادن آن به دین اسلام مغالطه‌ای بیش نیست.

وی با اشاره به نظریات علامه مبنی بر مغالطه‌گری فیلسوف نماها برای قرار دادن دستاویزی برای کنار گذاشتن دین از اجتماع هم خاطر نشان کرد: نگاه به دین و ماهیت آن چیزی جز رابطه معنوی انسان و خدا نیست و علامه جدایی دین از سیاست را غیر قابل قبول می‌داند.

استاد علامه محمد تقی جعفری سال 1304 شمسی در تبریز متولد شد و پس از تحصیلات عالیه علوم اسلامی، در محضر آیات عظام میرزا فتاح شهیدی، شیخ محمدرضا تنکابنی، شیخ کاظم شیرازی، سید عبدالهادی شیرازی، سید ابوالقاسم خویی و سید محسن حکیم کسب فیض نمود.

تاکنون بیش از هشتاد اثر از آثار استاد به طبع رسیده و چاپ برخی از آنان همچون شرح مثنوی در 15 جلد، بارها تجدید شده است.

از دیگر آثار برجسته استاد شرح و تفسیر بر نهج البلاغه و مولوی و جهان بینی هاست.

بیش از 60 کتاب و مقاله دیگر استاد علامه جعفری، هنوز منتشر نشده است.

علامه محمد تقی جعفری (ره) 25 آبان سال 1377 بر اثر بیماری، چشم از جهان فروبست.

همایش ملی بررسی اندیشه های علامه جعفری(ره)، فردا هم ادامه داشته و در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار خواهد شد.

در این همایش جمعی از اندیشمندان کشورمان و تعدادی از مسئولان کشوری و استانی حضور دارند.

بررسی افکار و اندیشه های فلسفی علامه جعفری و بزرگداشت شخصیتی و علمی وی از جمله بخش های همایش خواهد بود.

 

انتهای پیام/ش

برگزاری همایش ملی بررسی اندیشه های علامه جعفری درتبریز

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار