پیش بینی تولید ۳۵ کیلوگرم زعفران در آذربایجان‌غربی

در سال جاری ۱۱ هکتار از اراضی زراعی آذربایجان غربی زیر کشت زعفران رفته است که میزان تولید آن ۳۵ کیلوگرم پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ عبداله فتح اله زاده معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهارکرد: در سال جاری 11 هکتارازاراضی زراعی آذربایجان غربی زیر کشت زعفران رفته است که میزان تولید آن 35 کیلوگرم پیش‌بینی می‌شود.

 هزینه لازم برای کشت یک هکتار زعفران 300 میلیون ریال است اما در سال‌های بعدی هزینه‌ها بیشتر شامل هزینه‌های نگهداری از جمله کنترل علف‌های هرز و آبیاری در حد یک یا دو نوبت بوده و حدود 10 میلیون ریال به هزینه برداشت اضافه می شود که با توجه به میزان محصولات این میزان متفاوت خواهد بود.

این مسئول با اشاره به اینکه کشت زعفران در استان به صورت دستی انجام می‌گیرد، ادامه داد: زعفران در شهرستان‌های میاندوآب، سردشت، پیرانشهر، خوی، چالدران، ارومیه، نقده و شاهین ‌دژ کشت می‌شود و بیشترین سطح زیر کشت مربوط به ارومیه در حدود چهار هکتار است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مناطق کشت زعفران به صورت منطقه ای از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی استان اعلام نشده است، بنابراین به دلیل هزینه اولیه بالا و به احتمال ریسک فعلا تسهیلاتی از سوی جهاد کشاورزی به کشاورزان پرداخت نشده است و بیشتر راهنمایی‌های فنی در زمینه کشت و بررسی‌های سازگاری است .

فتح اله زاده با بیان اینکه علاوه بر شهرستان‌های نام‌برده در سایر شهرستان‌های آذربایجان‌غربی هم ظرفیت کشت زعفران وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر در ارومیه، اشنویه، میاندوآب، مهاباد، بوکان، پیرانشهر و نقده امکان کشت زعفران وجود داشته و در سایر شهرستان‌ها میکروکلیماهایی برای این کار وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به نحوه خرید و فروش زعفران در استان، تصریح کرد: جهاد کشاورزی هیچ گونه دخالتی در خرید و فروش محصول تولیدی زعفران نداشته و تولیدکنندگان خود به صورت مستقیم نسبت به عرضه محصول اقدام می‌کنند اما در زمینه کشت راهنمایی‌های لازم برای تهیه پیاز سالم هماهنگی لازم با استان‌های عمده تولید پیاز انجام می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با کیفیت زعفران تولیدی استان یادآور شد: با توجه به اینکه میزان تولید زعفران در استان در حد پایینی بوده بنابراین آزمایش‌های کیفی بر روی آنها صورت نگرفته است ولی با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد از شرایط مطلوبی برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه گیاه و پیاز زعفران دارای آفت‌هایی است، تصریح کرد: نوعی زنبور که از گل‌های زعفران استفاده می‌کند و انواع جوندگان که از پیاز زعفران استفاده می‌کنند از آفات زعفران در این منطقه هستند و با توجه به اینکه پیاز زعفران عمدتا از استان خراسان به این استان انتقال می‌یابد باید پیازهای سالم و عاری از آفات و بیماری‌ها با هماهنگی حفظ نباتات خریداری شود.

فتح اله زاده با بیان اینکه به غیر از کلاله و خامه زعفران استفاده از سایر بخش‌های این گیاه مرسوم نیست، ابراز کرد: کشت زعفران از پنج سال پیش در استان رواج یافته و اغلب در قطعات کوچک صد متری تا 1 هزار متری کشت شده و طبق آمارها روند کشت زعفران در استان رو به رشد است.

وی با اشاره به هدف ‌گزاری برای کشت وسیع زعفران در آذربایجان‌غربی، تصریح کرد: در حال حاضر توسعه این محصول در حد بررسی سازگاری بوده و در صورت تائید کشت در سطح وسیع در مناطق مختلف قابل توسعه خواهد بود و از طرفی با توجه به کم‌آب بودن؛ این گیاه یگی از گونه‌های امیدبخش برای توسعه در استان و موثر در حفظ و احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.

انتهای پیام/ح

در سال جاری 11 هکتار از اراضی زراعی آذربایجان غربی زیر کشت زعفران رفته است

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.