جاده های ایلام لغزنده و مه آلود است/ توصیه رئیس پلیس راه ایلام به رانندگان

رئیس پلیس راه استان از لغزنده بودن جاده در اولین بارش ها در شرایط بارانی خبر دادرو در همین راستا توصیه هایی به رانندگان هم دارد.

 جاده های ایلام لغزنده و مه آلود است/ توصیه رئیس پلیس راه استان ایلام به رانندگانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  ایلام؛  سرهنگ رضا همتی زاده اظهار کرد: فرا رسیدن فصل سرما و بارش نزولات آسمانی در جاده های برون شهری خطرناک ترین وضعیت را برای جاده و خودرو بوجود می آورد زیرا قطرات باران با گردو خاک و سایر آثار باقیمانده از لاستیک و روغن وسایل نقلیه در خلل شکاف آسفالت ترکیب شده و سطح لغزنده ای را برای جاده بوجود می آورد این ریزش ها ممکن است برای راننده مشخص نباشد به همین دلیل اصطکاک خودرو با جاده کم می شود و احتمال سر خوردن خودرو را افزایش می دهد .

 

 

وی گفت: بنابراین با آغاز باراندگی ها ضروریست که رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت نمایند و هنگامی که آب زیاد در سطح جاده ها و معابر جاری شود چنانچه سرعت زیاد باشد و راننده بدون رعایت سرعت مطمئنه وارد آن شود آب موجود ، میان جاده و لاستیک قرار می گیرد و اصطکاک خودرو و جاده را به صفر نزدیک می کند در این حالت خودرو روی قشری از آب حرکت کرده و احتمال واژگون شدن خودرو را بوجود می آورد.

وی بیان کرد:ریزش نزولات باعث می شود که داخل خودرو در اثر دم و بازدم راننده و سرنشینان و ورود آنان با لباس مرطوب به داخل خودرو و یا بالا رفتن نسبی رطوبت های محیط و در عین حال کاهش دما صورت می گیرد و این فرایند وسعت دید را برای راننده کم نموده و باید بلافاصله اقدام به روشن کردن فن و یا کولر خودرو نماید تا این تفاوت دمای داخل و بیرون خودرو را از بین ببرد ، و در صورتی که خودرو مجهز به آپشن های مختلف بود می توانید از گرم کننده شیشه و یا از بین برنده بخار شیشه استفاده کنند و در نهایت در صورت دسترس نبودن هیچ یک ، مقداری شیشه ها را پایین دهد .


وی افزود: اولین قدم و عکس العمل در مواجه با هر شرایط آب و هوایی یا شرایط غیر معمول دیگر برای رانندگان، کاهش سرعت خودرو است راننده باید سرعت خودرو را با شرایط محیطی را تطبیق دهد زیرا با کاهش سرعت علاوه بر ریسک سر خوردن همچنین راننده زمان بیشتری برای عکس العمل مناسب در هنگام مواجه با سوانح جاده ای خواهد داشت.


رئیس پلیس راه ایلام خاطر نشان کرد : طبق تجزیه و تحلیل صورت گرفته در ۶ ماهه اول سال جاری، این پلیس ۱۴ درصد کاهش تصادفات فوتی داشته ایم که نشان از درایت و همکاری خوب کارکنان این مجموعه و ادارات دخیل در امر تصادفات بوده است.

  • توصیه های این مقام انتظامی در پایان برای رانندگان جهت جلوگیری از تصادفات ، خطرات و مشکلات ناشی از رانندگی در شرایط بارش نزولات آسمانی:
    ۱_اطمینان از سالم بودن خودرو از لحاظ فنی
    ۲_ از سالم بودن برف پاک کن های جلو و عقب مطمئن باشید و بسته به شدت باران سرعت برف پاک کن را تنظیم کنید
    ۳_منبع آب شیشه شوی را به طور مرتب کنترل کنید در جاده به علت پاشش گل از زیر خودرو جلویی باعث می شود که شیشه گلی شود و دید راننده را محدود نماید .
    ۳_از سبقت گرفتن بپرهیزید چرخاندن فرمان به مقدار زیاد ضربه ای به عقب خودرو می زند که موجب سر خوردن آن می شود و خودرو در جهت عکس حرکت بر می گردد در عین حال ، خودرو را در دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید زیرا در این حالت به کم شدن سرعت کمک می کند و حداکثر کنترل را به راننده می دهد .
    ۵_اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شدید می باشید به طور پیاپی پا را روی ترمز فشار دهید با این کار از لیز خوردن ماشین جلوگیری خواهد کرد البته خودروهایی که به ترمز ABS مجهزند خیالشان از این بابت راحت تر است زیرا این ترمز ها برای لیز خوردن در چنین شرایطی طراحی شدند .
    ۶_با سرعتی کمتر از زمانی که جاده حشک است حرکت کنید خودرو را در حرکت ، ثابت نگه دارید .
    ۷_از گردش و انحراف ناگهانی خودداری نمایید و از ترمز کردن ناگهانی بپرهیزید .
    ۸_ در پیچ ها با دقت و آرامی گردش کنید
    ۹_از رانندگی در لبه راه ها و شانه های راه خودداری کنید .

انتهای پیام/ع

توصیه های فرمانده پلیس راه ایلام به رانندگان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.