مدیرکل دامپزشکی قم:

تراکم مرغداری ها در قم/خطر شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به تراکم مرغداری ها در استان بر رعایت اقدامات بهداشتی به منظور پیشگیری از آنفولانزای مرغی تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ؛رفیعی،مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به فصل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: به دلیل آغاز کوچ پرندگان مهاجر و سرما و بارندگی ویروس فوق حاد پرندگان ماندگاری بیشتری داشته و خطرناکتر است.

وی در ادامه با بیان اینکه تراکم مرغداری‌ها در قم، این استان را درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌کند در توصیه‌هایی به مرغداری‌های صنعتی، تاکید کرد: اقدامات بهداشتی و قرنطینه باید با شدت بیشتری دنبال شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ضمن تأکید بر نظارت کامل بر تردد و سایل نقلیه و افراد در مرغداری‌های صنعتی، بیان داشت: کامیون‌های حمل بار و دیگر وسایل نقلیه باید هنگام عبور و مرور شستشو و ضدعفونی شوند و افرادی هم که وارد مرغداری‌های می‌شوند بایداز لباس‌های یک بار مصرف استفاده کرده و دوش بگیرند.

رفیعی در ادامه بر پرهیز از هرگونه استرس به طیور هم تأکید کرد و ادامه داد: استرس طیور را مستعد بیماری می‌کند و باید حتی الامکان از آن جلوگیری شود و تولک بری هم که موجب استرس در طیور می‌شود غیر مجاز است و مرغداران هم از این کار جدا خودداری کنند.

 وی در ادامه به طیور خانگی هم اشاره و بیان داشت:‌ طیور خانگی چون در محیط باز هستند در معرض تماس با طیور حد واسط و مهاجر قرار می‌گیرند و همین امر باعث می‌شود تا بیمار شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم توصیه کرد: مرغداران صنعتی و همچنین افرادی که دارای طیور خانگی هستند اگر با مورد مشکوکی برخورد کرده و یا شاهد بیماری طیور خود بودند حتما برای بررسی بیشتر به دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

رفیعی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون ۵۰۰ واحد مرغداری در قم فعال است، گفت: ۳۲ واحد مرغداری در سال گذشته درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان قرار گرفتند که موجب معدوم شدن دو میلیون و ۴۰۰ قطعه طیور شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: مرغداری‌های بخش کهک، سلفچگان و خلجستان و همچنین مرغداری‌های بخش جاده تهران از مناطق پرخطر برای بیمار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند.

وی درباره اقدامات دامپزشکی قم در مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: پست قرنطینه طیور از اول شهریور در ورودی شهر قم مستقر شده و قرنطینه شبانه روزی این سازمان هم از ابتدای شهریورماه اقدامات خود را به شکل شبانه روزی دنبال می‌کند.

انتهای پیام/ش

آغاز فصل مهاجرت پرندگان و خطر شیوع آنفولانزای پرندگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.