مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید خبر داد؛

هیچ خطری دیواره آرامگاه خشایارشاه را تهدید نمی‌کند + تصاویر

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: با اجرای عملیات حفاظت اضطراری،هیچ خطر جدی دیواره آرامگاه خشایارشاه در نقش رستم را تهدید نمی‌کند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، از اجرای عملیات حفاظت اضطراری در دیواره آرامگاه نقش رستم خبر داد و اظهار کرد: این طرح توسط یک تیم، متشکل از مرمتگران تخت جمشید و گروه صخره نوردی پرسپولیس شهرستان مرودشت انجام شد که به رغم دشواری زیاد و خطرساز بودن موقعیت قرارگیری سنگ‌های در حال سقوط، اقدامات حفاظتی با موفقیت انجام شد؛ به طوری که در شرایط کنونی می توان گفت هیچگونه خطر جدی، دیواره آرامگاه خشایارشاه را تهدید نمی‌کند.

هیچ خطری دیواره آرامگاه خشایارشاه را تهدید نمی‌کند + تصاویر

وی اضافه کرد: دیواره کوه نقش رستم که آرامگاه های پادشاهان هخامنشی، نقوش ساسانی و ایلامی در آن جای دارد به دلایل مسائل درون ساختاری و عوامل فرسایش دهنده محیطی از وضعیت نامناسبی برخوردار بوده و گزارشات رسیده از سوی یگان حفاظت مجموعه، خطرآفرین بودن این مکان را از حیث حفاظتی و امنیتی تأیید می کرد، به همین منظور ضرورت اجرای اقدامات فنی و علمی ضمن در نظر داشتن مباحث منظری در دستور کار قرار گرفت.

هیچ خطری دیواره آرامگاه خشایارشاه را تهدید نمی‌کند + تصاویر

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، بررسی‌های میدانی در چندین مرحله ، تهیه طرح حفاظتی از سوی گروه حفاظت و مرمت مجموعه تخت جمشید و تائید طرح مزبور در شورای فنی را پیش نیازهای عملیات حفاظت اضطراری دیواره آرامگاه خشایارشاه بر شمرد و اتمام این فرایند را در رفع تهدید هر گونه خطر بر دیواره این آرامگاه موفقیت آمیز خواند.

شهرام رهبر مسئول گروه حفاظت و مرمت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز گفت: در سال 1392 داربست اولیه آرامگاه خشایارشاه در نقش رستم ایجاد شد و دسترسی مرمتگران به منظور بررسی دیواره میسر شد.

هیچ خطری دیواره آرامگاه خشایارشاه را تهدید نمی‌کند + تصاویر

وی ادامه داد: در هنگام بررسی‌های میدانی، مرمتگران متوجه جدا شدن چندین قطعه سنگ از دیواره و احتمال خطر سقوط شدند. از این رو، روش های مختلف برای رفع خطر مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات اولیه حفاظتی انجام شد.

مسئول حفاظت و مرمت تخت جمشید و سرپرست تیم اجرایی مزبور بیان کرد: به منظور تکمیل عملیات حفاظتی، یک تیم متشکل از مرمتگران تخت جمشید و صخره نوردان حرفه ای، بررسی های میدانی را ادامه دادند که این امر در نهایت منجر به تهیه طرح حفاظت اضطراری و ارائه آن در شورای فنی تخت جمشید شد و با اکثریت آراء اعضا به تصویب رسید و برنامه اجرایی آن در دستور کار قرار گرفت.

هیچ خطری دیواره آرامگاه خشایارشاه را تهدید نمی‌کند + تصاویر

همچنین افشین دهقان از مرمتگران سنگ همکار در اجرای اقدامات حفاظت اضطراری گفت: عملیات در ارتفاع حدود 40 متری و طبق برنامه از پیش تعیین شده انجام شد که در این عملیات تعداد 7 قطعه سنگ با وزن حدود یک هزار کیلو گرم جدا و به پایین منتقل شد.

انتهای پیام/ن

خطری آرامگاه خشایارشاه را تهدید نمی کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.