وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

از آمار مبتلایان به سرطان در ایران تا استان هایی که رکوددار مرگ و میر نوزادان هستند

وزارت بهداشت در هفته‌گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

شکست سرطان خون با داروی ایرانی

نیما سپهری مدیر شرکت دارویی تولید کننده 2 داروی ضد سرطان ایرانی عنوان کرد: از ابتدای سال تولید داروهای ضد سرطان را آغاز کرده ایم.

وی با بیان کرد: ما بر روی فرمولاسیون داروها کار می کنیم و خط تولید داروهای تزریقی در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تهران است، این محصولات تاییدیه‌هاى آمریکا و اروپا را کسب کردند.

سپهری با اشاره به رونمایی داروی درمان سرطان خون در کنگره مدیکال انکولوژی افزود: قیمت هر ویال دارو خارجی درمان سرطان خون  ۲۸.۵ میلیون تومان است که برای چهار ویال آن بیمار باید  ۱۱۳ میلیون تومان هزینه کند که تحت پوشش بیمه نیست و قیمت نمونه مشابه ایرانی ۹.۲ میلیون تومان است؛ هزینه مصرف چهار ویال آن برای بیمار، ۳۶.۸ میلیون تومان محاسه شده و ۷۶ میلیون تومان کمتر از قیمت برند اصلی است.

کدام دفترچه‌های بیمه سلامت در مراکز درمانی خصوصی پذیرش نمی‌شوند؟

ایرج‌ حریرچی‌ سخنگو و قائم‌ مقام وزارت بهداشت‌اظهار کرد: بر اساس مصوبه‌ مجلس شورای اسلامی‌ افرادی که تحت پوشش بیمه‌ رایگان‌ سلامت‌ ایرانیان‌ قرار دارند‌ برای صرفه‌جویی‌ در منابع‌ حوزه‌ سلامت کشور فقط‌ می‌توانند‌ خدمات را از مراکز‌ و بیمارستان‌های دولتی‌ بر حسب‌ تعرفه‌ ابلاغ شده‌ به وسیله‌ وزارت بهداشت دریافت کنند.

وی عنوان کرد: افرادی که توانایی‌ پرداخت‌ مابه‌التفاوت‌ هزینه‌های درمان برای دریافت‌ خدمات بهداشتی – درمانی در بخش‌ خصوصی‌ را دارند‌ پس از نظر مالی توانایی پرداخت‌ حق بیمه ناچیزی را هم دارند. همه با پرداخت 7 درصد از حداقل‌ حقو‌ق وزارت کار‌ می‌توانند تحت پوشش بیمه‌ قرار بگیرند و در بخش‌های دولتی و خصوصی‌ خدمات بهداشتی و درمانی دریافت کنند‌.

کدام استان در مرگ و میر نوزادان رکورد دار است؟

محمد حیدرزاده رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریزدرباره میزان مرگ و میر نوزادان در کشور، اظهار کرد: میزان مرگ و میر نوزادان در کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۹ و نیم در هر هزار تولد زنده بود، ولی در آمار جهانی در زمینه مرگ و میر نوزادان نارس نداریم به طور کلی از هر سه تا چهار نوزادی که با وزن زیر هزار و ۵۰۰ گرم و سن زیر ۳۲ هفته به دنیا می‌آیند  یک نوزاد جان خود را از دست می‌دهد. بنابراین میزان مرگ و میر در نوزادان با وزن پایین به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: سطح دانش و سواد سلامت خانواده‌ها به ویژه مادران نقش مؤثری در کاهش مرگ و میر نوزادان دارد به طوری که مادری که سطح سواد سلامت بالایی داشته، در یک خانواده امن پرورش پیدا کرده و تغذیه مناسب داشته باشد احتمال تولد نوزاد نارس در چنین شخصی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین مادران بین سنین ۱۸ تا ۳۰ سالگی باید سطح سواد سلامتی بالایی داشته باشند که خوشبختانه در بیشتر مناطق کشور سطح سواد سلامتی مادران بالا است، ولی سطح سواد سلامت در برخی از مناطق کشور مانند سیستان و بلوچستان، جنوب خوزستان و شرق کردستان و کرمانشاه پایین و به تبع میزان مرگ و میر نوزادان در این مناطق بالا است.

 لزوم پیشگیری از انتشار تصاویر دلخراش زلزله کرمانشاه از رسانه‌ها

حاجبی معاون سلامت وروان وزارت بهداشت اظهار کرد: وزارت بهداشت به دلیل اینکه مخاطبان رسانه‌ها از گروه‌های مختلف سنی جامعه هستند و ممکن است بیماری‌های مختلفی داشته باشند، توصیه می‌کند تا حد ممکن از نمایش تصاویر دلخراش مربوط به زلزله که باعث آزار روح و روان مردم می‌شود به طور جدی خودداری شود.

 وی ادامه داد: دیدن تصاویر دلخراش باعث آسیب به روح وروان مخاطب می‌شود و وزارت بهداشت برنامه کشوری را در راستای کاهش مشکلات روحی و روانی در کشور دارد و این خدمات را در زمان بروز حوادث در بین آسیب دیدگان ایجاد می‌کند.

وجود 350 هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور

سید محمد هادی ایازی اظهار‌ کرد: سرطان در کشور ما در برخی از مناطق عامل دوم و در برخی از استان‌ها عامل سوم مرگ و میر است و یکی از بیماری‌هایی بوده که هزینه‌های زیادی را در نظام سلامت کشور تحمیل می‌کند.

وی‌افزود: حدود 350 هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور داریم که سالانه 100 هزار بیمار به این تعداد افزوده می‌شود و بسیار مهم است که از ظرفیت‌های مردمی برای کاهش هزینه‌ها استفاده کنیم.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان‌کرد: در طی سال‌های 95 و 96 موفق شدیم اولین شبکه سازمان‌های مردم نهاد و خیریه در حوزه سلامت کشور را تشکیل دهیم و نزدیک به 72 سازمان مردم نهاد و خیریه در حوزه سرطان فعالیت دارند، مجموعه‌هایی که کمک‌های زیادی در حوزه درمان انجام داده‌اند.

تحقیقات گوارش و کبد ایران در منطقه اول است

رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشتگفت: عرصه تحقیقات در40  سال گذشته نشان می‌دهد در رشته‌های علوم شاهد تعدد مقالات علمی بوده‌ایم که البته باید کیفیت مقالات را هم افزایش دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: سرمایه‌گذاری بر روی تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد از ضرورت‌‌هاست، زیرا بیش از 50 درصد سرطان‌های ایران به گوارش و کبد برمی‌گردد که خوشبختانه با وجود موسسه NIMAD که 160 طرح بزرگ را هدایت کرده است و حمایت از بودجه‌های پژوهشی را بر عهده دارد می‌توانیم کارهای بزرگ‌تری را در عرصه سلامت انجام دهیم.

وی در خصوص مطالعه جهانی بار بیماری‌ها که در دانشگاه واشینگتن انجام می‌شود، گفت: سنجش و اندازه‌گیری چالش‌های سلامت در سطح جهان با روش‌های دقیق و آماری و بررسی راهبردهای موثر در بیماری‌ها بار بیماری‌ها را نشان می‌دهد که این موسسه اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار سایر کشورها قرار می‌دهد تا تصمیم‌گیری‌های سلامت آگاهانه انجام شود که در این مؤسسه حدود 45 نفر از ایرانیان که 30 نفر محقق داخل ایران هستند و 15 نفر محقق ایرانی مقیم خارج هستند به ارائه خدمات علمی می‌پردازند که در این عرصه نیز باید تربیت و آموزش محققان را برای برنامه‌ریزی‌های بیشتر مد نظر قرار دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه طی 25 سال گذشته پیشرفت چشم‌گیری در بقای مادران، کاهش مرگ‌ و میر نوزادان، کاهش مرگ زودرس کمتر از 70 سال که در زنان از 65 به 73 سال و در مردان از 70 به 78 سال رسیده و سایر موارد داشته‌ایم که امیدواریم شاهد ارتقای بیشتر سلامت در کشور باشیم.

شهرنشینان و روستایی‌ها به کدام بیماری‌های چشمی مبتلا می‌شوند؟

رئیس برنامه پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشتبا اشاره به شیوع برخی بیماری های چشم در مناطق روستایی و شهری اظهار کرد: در مناطق روستایی به دلیل تابش زیاد اشعه های زیان‌باری مانند فرا‌بنفش، عارضه ناخونک چشم بیشتر دیده می شود که علت آن فعالیت بیش از حد ساکنان این مناطق زیر نور مستقیم خورشید است.

وی با اشاره به اینکه، کشاورزان کمتر دچار پیر‌چشمی می‌شوند، ادامه داد: ساکنان شهر‌ها به دلیل آنکه بیشتر  وقت خود را بیرون از خانه سپری می کنند و زمان کمتری از وقت خود را در خانه به سر می‌برند در مقایسه با روستاییان زودتر دچار پیر‌چشمی می‌شوند. 

محمدی با اشاره به بروز برخی بیماری های چشمی در رانندگان و کشاورزان در مناطق روستایی افزود: بیشتر کشاورزان و رانندگان روستا به دلیل تابش اشعه فرا‌بنفش و نور خورشید بیشتر دچار عارضه‌های چشمی به ویژه آب‌مروارید می‌شوند و زودتر از دیگران نیازمند استفاده عینک هستند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار