کاوش باستان شناسی ۱۶ گور از نوع حفره‌ای ساده در مازندران

۱۶ گور از نوع حفره‌ای ساده، چهار چینه سنگی و کلان سنگی مگالیتیکی در مازندران مورد کاوش قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، محمدرضا خلعتبری سرپرست هیات علمی کاوش‌های باستان شناسی ایزگام دشت جنت رامسر، گفت: ۱۶ گور از نوع حفره‌ای ساده، چهار چینه سنگی و کلان سنگی مگالیتیکی در مازندران مورد کاوش قرار گرفته و تعدادی آثار فرهنگی و بقایای انسانی و حیوانی متعلق به عصر آهن ۱ و ۲ کشف شد.

وی افزود: وجود بقایای حیوانی در تمامی قبور کاوش شده که بعضا شامل بقایای کامل حیوان از نوع گاوسانان بوده است، حکایت از حضور اقوامی در این منطقه دارد که اقتصادشان عمدتا مبتنی بر تولیدات دامی بوده است.

سرپرست هیات علمی کاوش‌های باستان شناسی ایزگام دشت رامسر، گفت: این اقوام در ساخت انواع و اقسام ظروف سفالین، ابزار و ادوات مفرغی، چون لوازم رزم و شکار دارای مهارت بوده اند.

محمدرضا خلعتبری افزود: از کاوش گورستان یاد شده نمونه‌های بسیاری از بقایای انسانی، حیوانی، زغال و بقایای درون ظروف برای آزمایش آنالیز مواد، سالیابی مطلق، ژنتیک، ایزوتوپ دندان برای شناخت امراض، نوع تغذیه ومهاجرت جمع آوری شده است.

وی گفت: نمونه‌های جمع آوری شده برای انجام آزمایش به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در ژاپن و سوئد ارسال شده است که دریافت نتایج آن ما را در تفسیر ویژگی‌های فرهنگی، قومی، نژادی اقوام یاد شده کمک و از ضریب احتمالات موجود به طور قابل توجهی خواهد کاست.

خلعتبری با اشاره به قرارگیری کاوش این محوطه ارزشمند در دستور کار پژوهشکده باستان شناسی در سال جاری با توجه به ضرورت‌های موجود، از اعزام هیات باستان شناسی پس از تصویب در شورای پژوهشی به این منطقه تاریخی خبر داد.

وی با اشاره به پایان نخستین فصل کاوش محوطه باستانی ایزگام جنت رودبار رامسر گفت: این محوطه باستانی براساس یک برنامه اضطراری بررسی و شناسایی که در سال ۱۳۶۸ در مناطق کوهستانی شهرستان رامسر انجام شده بود، شناسایی و مورد گمانه زنی قرار گرفته بود.

خلعتبری با بیان اینکه کاوش گورستان ایزگام دشت رامسر براساس برنامه‌های مصوب پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری یک برنامه ۵ ساله است.

سرپرست هیات علمی کاوش‌های باستان شناسی ایزگام دشت رامسر، گفت: با دریافت پاسخ، نمونه‌های آزمایشگاهی و گزارش‌های انسان شناسی جسمانی، مردم شناسی، ژئوفیزیک و آماده شدن نقشه ها، طرح‌ها و عکس‌ها زمینه برای تدوین اولین کتاب مستند و علمی منطقه براساس نتایج کاوش‌های باستان شناسی صورت گرفته، فراهم شود.

انتهای پیام/آ

کشف بقایای انسانی و حیوانی عصر آهن ۱ و ۲ در رامسر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.