صدور ماهیانه 160 گواهی فوت در دارالسلام کاشان

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری کاشان گفت: روزانه 6، ماهیانه 160 و سالیانه 170 گواهی فوت در آرامستان دارالسلام مرحوم گلابچی این شهرستان صادر می شود.

غلامعلی ساران، در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت:گواهی فوت و تدفین 945 نفر 6 ماهه نخست امسال در آرامستان دارالسلام مرحوم گلابچی کاشان صادرشد که 487 نفر آنها مرد،354 نفر زن، 104 نفر کودک بودند.

وی، با اشاره به اینکه 333 نفر از 945مجموع نفر در دالرسلام مرحوم گلابچی دفن شدند گفت: میانگین سن مردان متوفی 72 و میانگین سن زنان متوفی 66 سال است.

به گفته وی،گواهی فوت 86 نفر از اتباع افغان نیز علاوه بر این 945 نفر صادرشد که خواهران و برادران افغان در قطعه ای به نام قطعه وحدت در آرامستان دارالسلام مرحوم گلابچی کاشان به خاک سپرده می شوند.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری کاشان،فعالیت چهار غسال زن و مرد و هشت دستگاه آمبولانس حمل جسد در دارالسلام مرحوم گلابچی کاشان را یادآورشد و گفت: 40 نفر پرسنل به صورت رسمی وشرکتی بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی در این آرامستان کار می کنند.

ساران، وسعت آرامستان دارالسلام مرحوم گلابچی کاشان را  165 هکتار عنوان کرد و گفت: 45 هکتار آن فضای سبز و 100 هکتار آن هنوز خالی است.

وی، انجام 70 ماموریت حمل جسد از طریق آمبولانس های آرامستان دارالسلام مرحوم گلابچی کاشان در 6 ماهه نخست امسال را خاطرنشان کرد و گفت: این آرامستان دارای قطعات شهدا، مقبرة العلما و مضجع شریف امام جمعه فقید کاشان آیت الله سید مهدی یثربی (رضوان الله تعالی علیه)، ایثار ویژه دفن پدر و مادر شهدا، وحدت برای دفن اتباع افغان، گلهای پرپر برای دفن جنین تا کودکان پنج ساله، 8 قطعه عمومی، آلاچیق مسقف قطعه خانوادگی، ایوان خانوادگی، مقابر و قطعه نام آوران است.

وجود 40 آرامستان داخل شهر و دفن غیرقانونی اموات

به گفته وی،40 آرامستان در قبرستان های تاریخی و بقاع متبرکه امامزادگان سطح شهر وجودارد که باوجود ممنوعیت دفن اموات در آرامستان ها و امامزادگان داخل شهر هنوز کار تدفین اموات به صورت غیرقانونی در این آرامستان ا انجام می شود.

ساران،با تاکید بر انعقاد آیین نامه بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان شهرداری های وزارت کشور که بر اساس آن دفن متوفیان در آرامستان های داخل شهر ممنوع است گفت:برای تحقق این آیین نامه باید بین نهادهای مربوطه بویژه اداره اوقاف که فروش قبر در بقاع متبرکه یکی از راه های کسب درآمد آنها است با سازمان آرامستان ها تعامل، تدبیر و تصمیم جدی گرفته شود.

وی،تصریح کرد: بیشتر آرامستان ها در صحن امامزاده ها و بقاع متبرکه قرار دارند و به صورت هیات امنایی اداره می شوند و دفن درگذشتگان در این آرامستان‌ها و امامزادگان از سال ها پیش انجام می شده است که تغییر این شرایط نیازمند فرهنگ سازی می باشد.

به گفته وی، آرامستان دارالسلام گلابچی وسعت زیادی دارد و قبرهای 2 طبقه بین 20 تا 340 میلیون ریال پیش فروش می شود و دفن متوفیان در این مکان از مشکلات بهداشتی، زیست محیطی و ترافیکی کاشان نیز می کاهد که انتظار می رود شهروندان به این موضوع توجه داشته باشند.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری کاشان، اظهارداشت:هزینه تغسیل و تدفین یک فرد متوفی هفت میلیون ریال است و برای امواتی که وابستگان آنها می خواهند  در آرامستان های داخل شهر دفن وند افزون بر این مبلغ حدود هفت میلیون ریال دیگر نیز به عنوان عوارض شهرداری باید پرداخت کنند تا عامل بازدارنده در دفن غیرقانونی اموات در داخل شهر شود.

ساران، قيمت قبرهاي دو طبقه را از دو تا 3 و نيم ميليون تومان اعلام كرد و با  اشاره به اينكه درصدي از مبلغ ذكر شده نقد و مابقي اقساط طي مدت يكسال بايد پرداخت مي شود، يادآور شد:  درصدي از اين مبلغ براي فضاي سبز، تنظيف و خدماتي است كه سازمان آرامستانهاي شهرداري كاشان ارائه مي كند.  

دفن پیکر پاک یک هزار شهید دفاع مقدس و 39 شهید مدافع حرم در دارالسلام

وي افزود: پیکر پاک یک هزار شهید دوران دفاع مقدس و 39 شهید مدافع حرم نیز  علاوه بر اموات در آرامستان دارالسلام گلابچی کاشان مدفون است. 

ساران در پایان از احداث دو سالن با تمام امكانات مورد نياز براي برگزاري مراسم هاي ختم و هفت و چلهم و سال در دارالسلام گلابچي كاشان خبرداد و افزود: يكي از اين دو سالن در جوار غسالخانه براي مراسم عزاداري خانواده هاي داغداري در نظر گرفته شده است كه اموات آنها وصيت كرده اند جنازه آنها را تحول سردخانه ندهند.

به گفته وی،آرامستان دارالسلام گلابچی کاشان در سال 1359 با مساحت 156 هکتار توسط مرحوم حاج عباس گلابچی وقف شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.