دونالد تاسک: چالش‌های پیش روی برگزیت همچنان باقی است

دونالد تاسک رئیس شورای اروپا پس از دیدار با ترزا می، نخست وزیر انگلیس در بروکسل گفت لندن در ده روز آینده باید به پیشرفت‌های بزرگی در همه‌ی زمینه‌ها دست پیدا کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، دونالد تاسک رئیس شورای اروپا گفت: امید دولت انگلیس برای دستیابی به توافق بر سر آغاز گفتگو‌های تجاری برگزیت همچنان با چالش روبروست.

دونالد تاسک پس از دیدار با ترزا می، نخست وزیر انگلیس در بروکسل گفت: لندن در ده روز آینده باید به پیشرفت‌های بزرگی در همه‌ی زمینه‌ها دست پیدا کند. ترزا می‌در دیدار با سران اتحادیه اروپایی در بروکسل، از جمله با دونالد تاسک، پیشنهاد دو برابر کردن رقم توافقی ۲۰ میلیارد پوندی را برای رسیدن به توافق جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا مطرح کرده است.

ترزا می‌گفت: «گفتگو‌ها ادامه دارد، اما می‌خواهم بروشنی تاکید کنم ما باید با همدیگر به جلو برویم، زیرا رسیدن به توافق هم برای انگلیس حیاتی است و هم برای اتحادیه اروپایی تا به مرحله‌ی آتی پیش برویم.»

خبرنگار بی بی سی در بروکسل، برگزیت را طلاقی دوستانه (توافقی) خواند که دارد در اتاقی پر از شرکاء اتفاق می‌افتد، اما هر روز که می‌گذرد مشکلات تازه تری بروز می‌کند.

کارشناسان می‌گویند اگر اروپا آمادگی داشته باشد در زمینه تجارت پس از برگزیت با انگلیس گفتگو کند چنین پیشنهادی تنها خالی کردن هر چه بیشتر شهروندان انگلیسی به شمار می‌آید. گفتگو‌های برگزیت امکان دارد ماه آینده به موضوع تجارت بپردازد، اما همچنان به پیگیری و ترغیب نیاز است.

جان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی بار دیگر برگزیت را حادثه‌ای غم انگیز توصیف کرد و گفت: امیدوار است در دیدار با ترزا می‌به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنند.

اما همه‌ی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپایی باید با آغاز گفتگو‌های تجاری موافق باشند. این در حالی است که دولت در اقلیت در ایرلند در خانه با خطر سقوط روبروست. اما در بروکسل از موضعی سخت گیرانه وارد شده و تاکید می‌کند اگر موضوع گمرک مرزی جنوب - شمال حل و فصل نشود گفتگو‌های برگزیت باید متوقف شوند. سایمون کاونی، وزیر امور خارجه ایرلند در بروکسل گفت: «ایرلند نیازی ندارد از پیشرفت گفتگو‌های برگزیت جلوگیری کند. زیرا همه‌ی ۲۷ کشور عضو از موضعی یکپارچه و هماهنگ برخوردارند.».

اما آلمان خیلی از این ایده پشتیبانی نمی‌کند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان پیشتر خیلی قاطعانه درباره برگزیت موضع گرفته و اکنون به شدت درگیر ماجرای تشکیل دولت ائتلافی در خانه است.

ترزا می‌در گفتگو‌های رو در رو با رئیس شورای اروپا نه پیشنهاد تازه‌ای ارائه کرد و نه به پیشرفت قابل بیانی دست یافت. شاید در ماه‌های پیش رو هم نتواند چالش‌های بزرگی را که در لایحه‌ی طلاق وجود دارد حل و فصل نماید.

وی گفت: «هنوز هم مسائلی وجود دارد که داریم چانه زنی می‌کنیم تا حل و فصل شوند، اما فضا در اینجا در گفتگو‌ها بسیار مثبت است و این احساس مشترک وجود دارد که باید باهم موضوع را به پیش ببریم.»

هیچ یک از طرف‌ها نمی‌خواهند گفتگو‌های برگزیت به بن بست برسد، اما در جایی که بده بستان صورت نگیرد دستیابی به پیشرفت غیرممکن است.

انتهای پیام/

دیدار رئیس شورای اروپا با نخست وزیر انگلیس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار