نجار در گفت‌وگوی ویژه خبری:

مشکلی در بخش آبرسانی و برق مناطق زلزله‌زده وجود ندارد/۲۵هزار دفترچه آذوقه توزیع شد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۲۵ هزار دفترچه آذوقه در مناطق زلزله‌زده توزیع شد و وضعیت به سمت عادی شدن پیش می‌رود.

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛‌به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وضعیت امدادرسانی و امکانات موجود در مناطق زلزله امشب در گفتگوی ویژه خبری با حضور اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور، فرهاد تجری نماینده مردم قصر شیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی و محمد جواد کلیوند رییس کمیسیون شورا‌های مجلس بررسی شد.

نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه از بدو حادثه کار نجات مردم از زیر آوار و انتقال به بیمارستان آغاز شد، اظهار کرد:کار امداد و اسکان اضطراری مردم از شروع حادثه در جریان است و در تمام مناطق آسیب دیده به تعداد افراد، چادر و وسایل گرمایشی تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۱۹۳۰ روستا و ۷ شهرستان در این زلزله دچار آسیب شدند، ادامه داد: اطمینان داریم تمامی افراد مناطق زلزله زده شده در چادر‌ها اسکان دارند

سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه کار اسکان موقت به سرعت آغاز شده است، اظهار کرد: در روستا‌ها این اسکان‌ها به صورت کانکس و ساخت اتاق‌های سه در چهار است و در شهر عمدتا به صورت اجاره می‌باشد.

نجار گفت: قرارگاه خاتم مسئولیت تامین کانکس‌ها را برعهده گرفته است و تاکنون ۲۰۰ کانکس در مناطق زلزله زده شده استقرار یافته است.

وی با اشاره به اینکه تامین اسکان موقت در زمان کوتاه چند روزه تحقق نخواهد یافت، ادامه داد: تامین اسکان موقت بیش از یکماه طول خواهد کشید و چادر‌ها محل اضطرای اسکان مردم است.

رییس سازمان مدیریت بحران گفت: کار تعمیر خانه‌ها آغاز شده و تعدادی زیادی پرونده شان تشکیل و به بانک معرفی شده اند؛ ۸ استان معین بنیاد مسکن به همراه بنیاد مسکن استان کرمانشاه و با کمک دیگر دستگاه و سپاه و قرارگاه خاتم کار تعمیر خانه‌ها با سرعت پیش می‌برند.

محمد جواد کلیوند رییس کمیسیون شورا‌های مجلس با اشاره به وضعیت امداد رسانی و کمبود‌ها در مناطق زلزله زده گفت: در صبح روز حادثه رییس مجلس به کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور و کمیسیون عمران دستور داد به سرعت برای بررسی موضوع تیمی اعزام شود که ۳ تن از نمایندگان به مناطق اعزام شدند.

 فرهاد تجری نماینده مردم قصر شیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب نیز در ارتباط تلویزیونی اظهار کرد: هم اکنون چادر‌ها به اندازه کافی در سرپل ذهاب وجود دارد و از امروز بعد ازظهر فردی برای تهیه چادر مراجعه نکرده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر سرپل ذهاب گیلانغرب و بخش‌هایی دیگر نیز صدمه بسیاری وارد شده است: در این مناطق به دلیل نگرانی مردم از پس لرزه‌ها به نظر می‌رسد، آنها نتوانند به خانه هایشان مراجعه کنند.در شهرستان سر پل ذهاب تقریبا روستا‌ها و شهر به آرامش رسیده است.

تجری با اشاره به بحث نفوذ آب به چادر‌ها ادامه داد: به دلیل شرایط خاص، تعبیه چادر‌ها در امکان آبگیر صورت گرفت. با همکاری مردم، دستگاه‌ها، شهرداری و نهاد‌های خدماتی این مشکل به کم‌ترین حد رسید؛ توزیع نایلون قبل از بارندگی توسط سازمان هلال احمر تا حدودی کمک کرد.

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس گفت: خانه‌هایی که کاملا تخریب نشده است و امکان گرمایش خانوار‌ها از محل زندگی خود وجود داشته باشد، تامین می‌شوند. هیچ تضمینی در توزیع امکانات گرمایشی نیست.

وی با اشاره به اینکه وسایل گرمایشی نیز مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند، ادامه داد: سوخت وسایل گرمایشی امکان گازگرفتگی را به دنبال دارد و حضور این وسایل در محیط‌های چادر امکان آتش سوزی و مشکلاتی از این قبیل را به همراه دارد؛ نیاز به وسایل گرمایشی هنوز وجود دارد و این نیاز در حوزه روستایی بیشتر است.

محمد جواد کولیوند رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در ساعات اولیه کمک رسانی و توزیع مایحتاج با مشکل روبرو بودیم ولی بعد از چند ساعت ساماندهی شدند، گفت: کمک‌های مردمی هم دپو شد تا به تدریج در اختیار مردم قرار دهیم.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران را نمی‌توان بی یال و کوپال اداره کرد، افزود: باید از تجربیات کشور‌های دیگر در این رابطه استفاده کرد.

 رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس با اشاره به اینکه قانون سازمان حوادث غیر مترقبه کشور اکنون به جایگاه خوبی رسیده است و در دستور کار مجلس قرار دارد ادامه داد: باید در کمترین زمان بحران را مدیریت کرد، زلزله اول در کرمانشاه سبب هوشیاری اولیه مردم شد به طوری که بخشی از آن‌ها از منازل خود خارج شدند.

 وی با اشاره به اینکه باید آموزش‌های لازم داده شود، گفت: در طرح غدیر و در سایر طرح‌ها به مسئله آموزش اشاره شده است تا بتوانیم در حوادث این چنینی کمک رسان باشیم.

کولیوند یادآور شد: در سال ۸۷ دولت لایحه تشکیل سازمان حوادث مدیریت غیرمترقبه را ارائه داد که در نهایت به تصویب مجلس رسید تا ۵ سال به صورت آزمایشی به اجرا در آید و پس از آن اصلاح و دایمی شود.

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه حدود یک ماه برای تحویل کانکس و استقرار مردم از چادر به داخل کانکس‌ها زمان نیاز داریم، اظهار کرد: در زلزله کرمانشاه زمان طلایی را از دست ندادیم، بیش از هزار دستگاه ماشین آلات سنگین در همان لحظه بروز حادثه در محل حاضر شدند به طوری که ارتش و سپاه و سایر سازمان‌ها در این موضوع همکاری داشتند.

وی اظهار داشت: به محض وقوع حادثه برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت و در محل با توجه به نیرو‌های ارزیاب تقسیم کار شود.

نجار تصریح کرد: بیش از ۲۵ هزار دفترچه برای توزیع آذوقه یک ماهه صادر شده است، وضعیت به سمت عادی شدن پیش خواهد رفت، آذوقه و امکانات از روز سوم حادثه به اندازه کافی وجود داشت و در نهایت از مسئولین و مردم درخواست وسایل گرمایشی، حمام و کانکس شود.

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ۱۰۰ تانکر آبرسان سیار در منطقه حاضر است، گفت: باید از آب شهری برای مسائل بهداشتی استفاده کرد، از سرچشمه‌های ورودی به منابع آب بازرسی صورت گرفت و لذا شاهد آب کدر بودیم و این مسئله با هر پس لرزه پررنگ‌تر می‌شود.

 وی با تاکید بر اینکه مشکلی در بخش آبرسانی و برق وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نباید انتظار داشت در ظرف مدت کوتاه تمام امورات به سمت قبل از بحران برگردد.

نجار با اشاره به اینکه برنامه ریزی بسیار ویژه صورت گرفته است افزود: لیستی از تمام امکانات مورد نیاز روستا‌ها را فراهم کردیم تا روستا با مشکلی مواجه نباشند، انبار‌های ما در اسلام آباد پر از آذوقه است.

 وی با اشاره به اینکه استان‌های معین در لحظه اول در محل حادثه فعال بودند گفت: ۸ استان کشور در منطقه حضور پیدا کردند و برنامه ریزی لازم را به عمل آوردند تا به کمک مردم بشتابند، تا در این رابطه آموزش و برنامه‌ریزی لازم داشته باشیم به طوری که تمام مدیران ما آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند از سوی دیگر جشنواره فیلم کوتاه برای آموزش در نظر گرفته شد.

 امیر محمودزاده کارشناس مدیریت بحران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه عنوان سازمان مدیریت بحران باید به سازمان مدیریت ریسک تغییر پیدا کنند گفت:مدیریت بحران مردم محور نیست لذا نتوانستیم خوب عمل کنیم.

 وی با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه ساعات طلایی مدیریت بحران را از دست داده‌ایم، افزود: نگاه ما به مدیریت بحران رویداد محور است، عملکرد ما در مدیریت بحران کرمانشاه متوسط و با نگاه احساسی بود.

 محمود زاده با تاکید بر اینکه ساختار مدیریت بحران کشور دچار چهار- پنج بحران اساسی است، عنوان کرد: کارخانجات تولید کانکس باید سریع در محل مستقر شود تا ۳ ماه آینده به کانکس نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت بحران باید در مجلس ساماندهی پیدا کند، این سازمان باید مشروعیت و بودجه لازم را برای فعالیت داشته باشد اظهار داشت: باید به سمت سیستم پیگیری و پیشگیری پیش برویم تا وضعیت مدیریت بحران در کشور اصلاح شود.

 محمود زاده افزود: باید از ساعات اولیه بحران به عنوان زمان‌های طلایی استفاده کرد، باید یاد بگیریم که تمرکز و تفکر ما به سمت مدیریت بحران باشد، کرمانشاه درس‌هایی را به ما آموخت.

 این کارشناس مدیریت بحران با اشاره به اینکه استان‌های معین در زلزله کرمانشاه باید در ساعت اولیه فعال می‌شدند ادامه داد: باید از توان مردم استفاده کرد، باید از مرحله اسکان اضطراری به سمت اسکان موقت پیش برویم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار