دبیر مشاور علمی کنگره انجمن دندانپزشکان مطرح کرد؛

نقش آسیب شناسی دهان در تحقیقات دندانپزشکى/ شناخت علل ایجاد ضایعات دهانى با استفاده از پاتولوژی

پایدار نقش کلیدی آسیب شناسی دهان در تحقیقات دندانپزشكى را تشریح کرد.

نقش کلیدی آسیب شناسی دهان در تحقیقات دندانپزشكى/ شناخت علل ایجاد ضایعات دهانى با استفاده از پاتولوژیبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباسعلى پایدار دبیر مشاور علمی کنگره انجمن دندانپزشکان در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ارتباط با موضوع پاتولوژی دهان، فک و صورت اظهار کرد: اورال پاتولوژى یا آسیب شناسی دهان، فک و صورت، یكى از رشته هاى كلیدى و علمى دندانپزشكى است، به دلیل اینكه مباحث آن كمتر در كلینیكک روزمره همكاران دندانپزشک، مورد استفاده قرار می گیرد در كنگره ها نیز چندان مورد استقبال همكاران قرار نمی گیرد.

وی افزود: مباحث پاتولوژی دهان در ارتباط با ضایعات ایجاد شده در تمام قسمت هاى دهان، فک و صورت است همچنین تومورها و ضایعات خوش خیم و بدخیم بافت نرم و سخت حفره دهان را نیز شامل می شود، البته خوشبختانه این ضایعات در صد كمى اتفاق افتاده و به همین دلیل همكاران دندانپزشک عمومى كمتر با آنها سر و كار دارند.

دبیر مشاور علمی بخش پاتولوژی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ادامه داد: در حقیقت پاتولوژى دهان، در ارتباط با علل ایجاد بیماری ها و ضایعات دهانى بحث كرده و بیشتر به فعالیت هاى سلولى و مولكولى پرداخته و به صورت تغییرات بافتى و هیستوپاتولوژیک نگاه می كند، به عبارتى این رشته بیشتر به مباحث پزشكى تا دندانپزشكى اشراف دارد.

تحقیقات شاخه هاى دندانپزشكى بدون وجود آسیب شناسی دهان، بدون نتیجه خواهد ماند

پایدار افزود: به دلیل اینكه در مطب هاى دندانپزشكى به صورت روزمره درمان مدار هستند و ٩٠ درصد موارد به صورت درمان هاى پركردن، ترمیمى، درمان ریشه و تراش دندان ها اقدام می كنند؛ بحث هاى پایه اى و Pureعلمى به دلیل درصد پایین این ضایعات معمولا جایى ندارد.

وی عنوان کرد: تمام تحقیقات شاخه هاى دیگر دندانپزشكى بدون وجود آسیب شناسی دهان، بدون نتیجه خواهد ماند. همچنین تمام تحقیقات، موفقیت یا عدم موفقیت مواد جدید دندانپزشكى، تطابق، سازكارى بافتى، استفاده از باندینگ ها و فلزهاى مختلف و نوع ایمپلنت ها و سازكارى و یا درصد موفقیت یا عدم موفقیت كارهاى مختلف و جدید در شاخه هاى مختلف دندانپزشكى، وابستگی مستقیم به آسیب شناسی وتأیید این رشته و علم دارد.

دبیر مشاور علمی بخش پاتولوژی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی گفت: آسیب شناسی دهان، كلید و شاه راهى است كه تحقیقات دندانپزشكى بدون استفاده از آن محكوم به شكست است.

پایدار افزود: به همین دلیل در كنگره هاى مختلف دندانپزشكى بر آن هستیم كه ضمن آگاهى دادن به تمام همكاران خصوصا همكاران جوان، اهمیت این رشته را به صورت استفاده از مفاهیم كاربردى و مشتركات این رشته با دیگر رشته هاى دندانپزشكى بیان کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس پانل هاى خود را به صورت یک پانل مستقل در ارتباط با مباحث كاربردى پاتولوژى و چند پانل بین رشته اى، با همكارى اساتید دیگر رشته هاى دندانپزشكى برقرار می کنیم، كما اینكه رشته هاى دیگر هم در صورت لزوم از متخصصان آسیب شناسی دهان، فک وصورت در پانل ها و مباحث خود استفاده بهینه می کنند.

دبیر مشاور علمی بخش پاتولوژی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: از انجمن دندانپزشكان عمومى ایران و به خصوص از ریاست همیشه در صحنه علم، این انجمن تشكر می كنم كه با فعالیت هاى چند ساله خود در زمینه علمى و برگزارى كنگره ها و باز آموزى هاى علمى ضمن ارتقا سطح علمى همكاران ، هیچ گونه تفاوتى بین رشته هاى كلینیكى و بالینى و رشته هاى علمى نگذاشته اند.

پایدار اظهار کرد: همچنین این مسئله باعث رویكرد و ایجاد علاقه همكاران به رشته هایى همچون پاتولوژى شده است، كه این به دلیل تغییر رویكرد و تعویض برنامه هاى كلیشه اى و ایجاد برنامه هاى دینامیك، كاربردى و دید دكتر باقر شهنى زاده است كه همیشه به دنبال نوآورى، استفاده از فكر هاى نو، جدید و استفاده از نیرو هاى كارامد، با انرژى و خوش فكر است.

گفتنی است؛ دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران 19 تا 22 دی ماه سال جاری و به مدت 4 روز در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار