آخوندی خبرداد:

سرمایه گذاری 28 هزار میلیارد دلاری در راه آهن برای افزایش ایمنی در جاده ها / ارزان بودن قیمت سوخت، نوسازی کامیون های فرسوده را به تأخیر انداخت

وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق برنامه ششم توسعه، باید 28هزار میلیارد دلار در راه آهن برای افزایش امنیت در جاده ها سرمایه گذاری شود.

به گزارشسرمایه گذاری 28 هزار میلیارد دلار در راه آهن برای افزایش ایمنی در جاده ها / ارزان بودن قیمت سوخت، نوسازی کامیون های فرسوده را به تأخیر انداخت خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سمینار مجمع جهانی راه (پیراک ایران) با اشاره به اینکه 1.3 کشته و بین 20 تا 50 میلیون نفر زخمی بر اثر تصادفات جهانی در سطح جهان وجود دارد اظهار کرد: این میزان سوانح جاده ای رقم کوچکی نیست و افکار عمومی جهان به سادگی از کنار آن عبور نمی کنند.

وی با بیان اینکه در کشور به این امر توجه ویژه ای شده و راهبردهایی برای بهبود آن ارائه شده است افزود: کمیسیون ایمنی  راه ها هر ماه تشکیل جلسه می دهد و این موضوع را بررسی می کنند.

آخوندی، با بیان اینکه در این دوره از کمیسیون ایمنی راه ها، هماهنگی هایی را در سطح دستگاه های مختلف داشته ایم گفت: در ارتباط بحث ایمنی راه ها 5 راهبرد اساسی عملیاتی شده و تمام برنامه های موجود در این زمینه را تنظیم و تصویب کرده ایم .

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای مدیریت ایمن تر جاده ها باید سیستم های سازمان راهداری را هوشمند کنیم یادآورشد: هم اکنون، 250 هزار کیلومتر راه در کشور باید مدیریت شود و باید ساختار مدیریت را به سمت جاده های هوشمند تر هدایت کنیم.

آخوندی با بیان اینکه روش مدیریت جاده ها باید از سمت مدیریت مکانیکی به سمت هوشمند شدن جاده ها هدایت شود افزود: مدیریت هوشمند باید از طراحی، نصب تجهیزات آغاز شود و در این مسیر نیازمند یکپارچه سازی تمامی سیستم ها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: هم اکنون، سیستم های امدادی یک کار ساختاری بسیار بزرگ و مهمی دارند و باید از جهت دانش فنی، سرمایه گذاری های بسیاری را در این ارتباط انجام دهیم و در این مسیر، چاره ای جز مدیریت هوشمند جاده ها نداریم.

آخوندی یادآور شد: 10 سال آینده میزان خودرو ها به 30 میلیون می رسد و در این مسیر سطح جاده ها افزایش می یابد بنابراین برای هدایت بهتر آن ها باید مدیریت جاده ها را هوشند کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بحث امداد و نجات دستاورد و نیروهای قوی داریم اضافه کرد: در هنگام حوادث و کمک رسانی به مردم هیچ یک از دستگاه ها یکپارچه عمل نمی کنند و  برای مدیریت بهتر باید اقدام به یکپارچه سازی و همگام سازی دستگاه ها باشیم.

آخوندی، با بیان اینکه نیاز به انواع مدیریت ، هماهنگی، قانون گذار و دستوالعمل برای یکپارچه سازی دستگاه ها داریم تصریح کرد: تحول ساختاری را تنها یک دستگاه انجام نمی دهد بلکه نظام باید وارد این بخش شود و بتواند راهبردهای ملی را هدایت کند.

وی افزود: امیدوار هستیم با گفتگوهای مکرر در سطح کمیسیون ایمنی راه ها بتوانیم تحول ساختاری را در سطح ایمنی راه ها و به یک اجماع ملی در این حوزه برسیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دو رویکرد در بحث ایمنی راه ها مورد بررسی قرار می گیرد اظهار کرد: در ابتدا باید 5 راهبرد اساسی را در این زمینه پیگیری و برنامه های آن ها را تهیه کنیم و بتوانیم محیطی را برای حمل و نقل ایران فراهم کنیم.

آخوندی توضیح داد: باید سهم حمل و نقل جاده ای را به نفع حمل و نقل شخصی و سطح حمل و نقل شخصی را به نفع سطح حمل و نقل عمومی کاهش دهیم تا بتوانیم به راهبرد اساسی در این حوزه برسیم.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد حمل و نقل بار بر روی جاده ها وجود دارد افزود: هم اکنون، حمل و نقل  شخصی با 30 میلیون خودرو در کشور انجام می شود و برای کاهش تلفات جاده ای، نیازمند تحول ساختاری بنیادی تر هستیم.

آخوندی با بیان اینکه بدون حمل و نقل همگانی نمی توانیم سطح ایمنی را افزایش دهیم و در این زمینه نیازمند یکپارچگی حمل و نقل درون شهری هستیم یادآورشد:  اساسا ضرورت یکپارچگی بین توسعه شهری و حمل و نقل وجود دارد و این یک ضرورت ساده به شمار می رود اما عمل کردن به آن بسیار پیچیده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یک میلیارد و 700 میلیون نفر سفر در سال داریم اضافه کرد: 700 میلیون نفر در سال عمدتا از طریق حمل و  نقل حومه ای سفر می کنند و روزانه در تهران نیز 2 و نیم میلیون نفر به صورت حومه ای سفر می کنند.

وی اظهار کرد: 30 درصد تلفات در 30 کیلومتری اول جاده ها رخ می دهد و حمل و نقل حومه ای در این بخش بسیار پر اهمیت است.

آخوندی با بیان اینکه دو و نیم میلیون نفر مسافر در روز با 550 هزار وسیله شخص در تهران وارد یا خارج می شوند تصریح کرد: جدا از بحث آلودگی و مصرف سوخت، مدیریت در این زمینه بسیار پر اهمیت است و  باید برای کاهش تصادفات، طبق برنامه ششم توسعه به سمت ریل حرکت کنیم و در این مسیر نیازمند سرمایه گذاری میلیاردها دلار هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از اساسی ترین مشکلات در حوزه جاده ها سوخت ارزان است گفت: هم اکنون، حدود 750 هزار کامیون فرسوده در کشور وجود دارد که به دلیل پایین بودن قیمت سوخت هیچ یک از این کامیون دارها انگیزه ای برای نوسازی ناوگان خود ندارند.

آخوندی توضیح داد: بحث نوسازی ناوگان 20 سال است که مطرح شده ولی به دلیل پایین بودن قیمت سوخت هیچ یک از آن ها اقدام به نوسازی ناوگان خود نمی کنند.

وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار کرد: برای نوسازی 750 هزار کامیون باید قیمت سوخت را افزایش دهیم تا امنیت در جاده ها نیز افزایش یابد.

انتهای پیام /

برای نوسازی 750 هزار کامیون، باید قیمت سوخت را افزایش دهیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۶
28 هزار میلیارد دلار ؟
آخرین اخبار