اعتیاد درد جانکاه ساکنان حاشیه شهر

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان با اشاره به دستاوردهای طرح های مطالعاتی حاشیه شهر کرمان، گفت: براساس مطالعات انجام شده 80 درصد ساکنان در مناطق حاشیه‌ای کرمان اعتیاد دارند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، زهرا موسی پور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان گفت: استاندار کرمان معتقد است طرح «نجات» بدون نگاه به اعتبارات دولتی و با جلب همکاری سازمان‌های غیردولتی و در حقیقت مبتنی بر انسجام درون‌سازمانی دستگاه‌های دولتی برای حل مشکلات حاشیه‌ی شهرها اجرایی شده و پایانی ندارد.


وی با تاکید بر این‌که طرح «نجات» مبتنی بر سیاست‌های ذاتی دستگاه‌ها در مناطق حاشیه‌ای استان اجرایی شده است، ادامه داد: در راستای مبارزه با زمین‌خواری و حاشیه‌نشینی در دولت تدبیر و امید قبل از ابلاغ کشوری، اقدامات استان کرمان آغاز شد و بر اساس اقدامات انجام شده، ساخت و ساز غیر مجاز در این استان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.


موسی پور با اشاره به اقدامات انجام شده برای مبارزه با زمین‌خواری، افزود: مدیریت استان می توانست با راحت طلبی و عافیت‌طلبی این مبارزه را انجام ندهد، اما مهندس رزم حسینی معتقد است این اقدام باید تداوم یابد. ضمن این‌که اگر در گذشته به درستی قانون اجرا می‌شد کسی به خود اجازه نمی‌داد در حاشیه‌ی شهرها سکونت کرده و مشکلات زیادی را برای شهرها ایجاد کند.


وی گفت: موضوع ساماندهی حاشیه‌ی شهرها در دست انجام است و این کار نباید به گونه‌ای صورت گیرد که موجب تشویق دیگران برای سکونت در حاشیه شهرها شود، بلکه نیاز به تدبیر اساسی دارد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان با اشاره به دستاوردهای طرح های مطالعاتی حاشیه شهر کرمان، گفت: براساس مطالعات انجام شده 80 درصد ساکنان در مناطق حاشیه‌ای کرمان اعتیاد دارند که بر این اساس محور اقدامات طرح «نجات»، بر ترک اعتیاد و بهبودی افراد شکل گرفت و در این راستا بیش از پنج هزار و 100 فرد معتاد در مناطق حاشیه‌ای شهر کرمان در راستای اجرای طرح «نجات» مورد مداوا قرار گرفتند.


زهرا موسی پور تصریح کرد: با اجرای طرح «نجات» در دو منطقه حاشیه‌نشین کرمان، موضوع توانمندسازی ساکنان مناطق حاشیه‌ای شهرها به ویژه معتادان ساکن در این مناطق مد نظر قرار گرفته و در این رابطه مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برای این افراد ایجاد شده تا آموزش‌های لازم را فرا گرفته و از حاصل دسترنج خود استفاده کنند.


وی با بیان این‌که مناطق حاشیه‌نشین در کرمان عقب افتادگی‌های تاریخی دارند، گفت: در این نقاط افراد علاوه بر این‌که از مهاجرت خود به شهرها بهره‌ای نبرده‌اند، بلکه با ضعف‌های متعدد از جمله آسیب‌های اجتماعی، بهداشت، درمان و ... روبرو شده‌اند.


مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان بیان کرد: بنا به تاکید استاندار کرمان در کنار همه تلاش‌های انجام شده برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی، تلاش شده مسائل فرهنگی این محلات نیز برطرف شود.


وی ادامه داد: طرح «نجات» به عنوان طرح هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی استان و استفاده از توان بالای سازمان‌های مردم نهاد برای رفع آسیب‌های اجتماعی در محلات حاشیه‌ای شهر کرمان تدوین و اجرایی شده است.


موسی پور گفت: در مناطق حاشیه‌ای شهر کرمان مساجد ساخته شده و این مساجد به مکانی برای کارهای توانمندسازی و اقدامات فرهنگی تبدیل شده است.


وی بر ساخت مدارس در حاشیه شهرها تاکید کرد و گفت: سوله‌های زیادی در مناطق حاشیه‌ای استان کرمان وجود دارد که خالی هستند و از این مکان‌ها می‌توان برای اجرای طرح‌های مختلف استفاده کرد.


مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، افزود: سه پایگاه سلامت و 2 مرکز تخصصی درمان اعتیاد نیز در این مناطق راه‌اندازی شده و اصل کار در طرح «نجات» بر مبنای ترک اعتیاد، سوادآموزی و حرفه‌آموزی است.


موسی پور با بیان این‌که معتقدیم در حاشیه شهرها با مجموعه‌ای از مشکلات مواجه هستیم، اظهار داشت: مشکل ما در این مناطق فقط اعتیاد نیست بلکه بی‌سوادی، نداشتن تعلق و ... را هم شامل می شود.


وی اظهار کرد: در راستای طرح «نجات» نسبت به شناسایی فرزندان بازمانده از تحصیل اقدام کرده و به خانوارهایی که نیاز داشتند، در زمینه پرداخت کمک هزینه تحصیل و تهیه سرویس مدارس برای نقاط دورتر تلاش کرده‌ایم.


مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری کرمان بیان کرد: در کارگروه مشارکت‌های مردمی و تسهیلات در زمینه مهارت آموزی زنان و مردان فعالیت و مرکز شماره 6 فنی و حرفه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده و 150 نفر تاکنون آموزش‌ها را در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی دیده‌اند و آماده همکاری با بخش خصوصی هستند که این مسئله به اجرای طرح «نجات» کمک می‌کند.


وی تصریح کرد: در سال 94 وزارت بهداشت و درمان مجوز هشت مرکز «دی آی سی» را در کشور ارائه کرده که دو مورد در حاشیه کرمان ایجاد شده و هم‌چنین در حال حاضر در شهرک صنعتی مرکز دندانپزشکی تخصصی داریم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان در ادامه با بیان این‌که با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر 32 نقطه آلوده در حاشیه شهر پاکسازی و 763 نفر تحت عنوان خرده فروش و معتاد پرخطر جمع‌آوری شده اند، افزود: طرح «سفیر سلامت» از سوی دانشگاه علوم پزشکی در شهرک الله آباد اجرا و مرکز توانمندسازی زنان بی‌خانمان برای نگهداری بانوانی که بعد از ترک، خانواده پذیرای آن‌ها نیست، فعال شده است.


موسی پور اظهار کرد: در اجرای طرح «نجات» تعدادی خانه برای افراد بی‌خانمان با همکاری نهادهای مختلف ایجاد شده و در کنار نگهداری فرد، آموزش مهارت نیز وجود دارد و مشاوره دریافت می‌کنند و به طور ویژه برای زنان مبتلا به ایدز که بدون سرپناه هستند، مرکزی در نظر گرفته شده است.


وی تصریح کرد: برای نگهداری زنان و مردان آسیب دیده، نیاز به گرمخانه بود که این مراکز نیز با همکاری شهرداری در سطح شهر راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به کارگروه امنیت قضایی، اظهار کرد: اقدام استاندار، شورای تامین و سایر مسئولان استان در رفع تصرف اراضی دولتی، کرمان را به استان پیشگام در حوزه مبارزه با توسعه حاشیه نشینی تبدیل کرد و اگر این اقدامات صورت نگرفته بود اکنون ده‌ها سکونتگاه غیر رسمی نظیر شهرک صنعتی، الله آباد و ... در اطراف شهر داشتیم.


موسی پور تصریح کرد: در این راستا از سطح 2 هزار و 466 هکتار اراضی دولتی در استان رفع تصرف شد که در واقع از تشکیل حاشیه‌هایی که کلونی از آسیب‌های اجتماعی است، جلوگیری شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تهیه، تدوین و اجرای اسناد امنیت غذایی در استان اشاره کرد و گفت: تهیه، تدوین و اجرای اسناد هفت‌گانه امنیت غذایی در استان کرمان، این استان را به استانی پیشگام در حوزه سلامت عمومی تبدیل و استاندار کرمان نشان استاندار برتر در حوزه سلامت را از ریاست جمهوری دریافت کرد.


مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان، افزود: از ابتدای سال 93 و با صرف 500 نفر ساعت کار کارشناسی با مشارکت کارشناسان دستگاه‌های مرتبط برنامه عملیاتی امنیت آب، غذا، نان و تغذیه استان تدوین شد که حاصل آن اسناد پنجگانه تامین و ارتقاء کیفیت آب شرب استان، تولید نان سالم از مزرعه تا سفره، نظارت بر تولید گوشت قرمز، طیور و شیرخام، رفع کمبودهای غذایی و ریز مغذی‌ها، ارتقای بهداشت محیط مراکز عرضه مواد غذایی، کاهش آلودگی‌های میکروبی و انگلی سبزیجات و صیفی‌جات و کاهش سموم و آلاینده‌های زیست محیطی بوده است.


وی اظهارکرد: این دفتر با نظارت بر نحوه اجرای اسناد امنیت غذایی و تشکیل جلسات ویژه، تحقق این اسناد را در بخش‌های هفتگانه ارزیابی می‌کند.

انتهای پیام/ی

پاکسازی 32 نقطه آلوده حاشیه شهر کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار