مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد:

اجرای عملیات ساخت مجتمع بزنژاد سانن در شهرستان اردکان

مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزدگفت:بزنژاد سانن از جهت برتری در خصوصیات تولید گوشت و تولیدمثل در بیشتر نقاط جهان گسترش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ علی جهازی مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزدازاجرای عملیات ساخت مجتمع بزنژاد سانن در شهرستان اردکان خبرداد.

جهازی افزود:ظرفیت این مجتمع که با 290 واحد پرورش بز سانن از جمله ایستگاه های تحقیقی و ترویجی بز سانن کشور خواهد بود، 58 هزار رأس بز با پیش بینی تولید سالانه 26 هزار تن شیر است.

وی  در حاشیه بازدید از چند مرکز پرورش بز سانن در شهرستان اردکان گفت : با افزایش رشد جمعیت جهان و گسترش دانش، نیاز انسان به تولید و بهره وری بیشتر از دام های موجود استفاده از منابع دامی پر تولید بیشتر خواهد شد و استفاده از نژادهای خاص و اصلاح نژاد دام ها نیز از جمله این اقدامات انسان برای افزایش تولیدات دامی است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد افزود : نژاد بز شیری اروپا، سانن که یکی از نژادهای معروف بُز شیری اروپا است که از جهت برتری در خصوصیات تولیدی و تولیدمثل در بیشتر نقاط جهان گسترش یافته است .

وی اظهار داشت : معروفیت این بز به سبب توانایی زیاد در تولید شیر، رشد سریع، باروری، چند قلو زایی، کیفیت ترکیبات شیر، فرآوری آسان و لذیذ در تهیه محصولات لبنی، رفتار آرام دام در پرورش و نگهداری است.

این مسئول از دیگر مزیت های پرورش این نوع دام را تطبیق آن با اکثر شرایط آب و هوایی ذکر کرد و در مورد شیردهی این نوع بزها، گفت: میزان شیردهی این نوع از بزها بسیار بالاتر از بزهای معمولی است به گونه ای که در روز سه تا چهار کیلوگرم شیر می دهند در حالی که بزهای معمولی به طور میانگین حدود نیم کیلو شیردهی دارند.

وی در مورد دیگر ویژگی این نوع بز، چند قلو زایی ،دو یا سه ،و کم چرب بودن شیر پر کلسیم این حیوان از دیگر ویژگی هایی است که باعث تفاوت این نژاد با نژادهای بومی شده است.

جهازی افزود : مقرون به صرفه بودن پرورش و نگهداری بز سانن، از لحاظ شیردهی و تولید گوشت و دیگر تولیدات مقرون به صرفه است و می تواند در صنعت مورد بهره برداری قرار گیرد.

انتهای پیام/ ی

گسترش  منابع دامی پر تولید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.