بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی به مناسبت پایان حکومت داعش

بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی به مناسبت پایان حکومت داعش بیانیه‌ای صادر کرد.

بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی به مناسبت پایان حکومت داعشبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی به مناسبت پایان داعش به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

همکاری ایران، روسیه، حزب الله و دولت های سوریه و عراق قدرتمندترین جبهه مبارزه با داعش را در منطقه شکل داده است. در نتیجه این هماهنگی و همکاری طی دو سال گذشته داعش متحمل شکست های سنگینی درسوریه و عراق شده است.

در روند پیش رو هرچه جبهه همکاری ایران، روسیه و حزب الله در مبارزه با داعش در سوریه و عراق موفق تر عمل کنند، آمریکا فشارهای خود آنها را افزایش خواهد داد. موفقیت این محور خشم و نارضایتی واشنگتن را برانگیخته است. زیرا این هماهنگی و همکاری مانع بزرگی در راه اجرای طرح های آمریکا در منطقه است. رسانه های عربی نیز از این موضوع غافل نمانده اند و گزارش هایی در این زمینه منتشره کرده اند.

  طی هفته های گذشته ترامپ بارها توافق هسته ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 را توافقی بسیار بد توصیف کرد. همه اقدام های آمریکا برای تحریم حزب الله و ایران در چارچوب جنگی که رژیم اسرائیل علیه عرب ها و مسلمانان آغاز کرده است چیز جدیدی نیست. اما هنگامی که روابط مسکو و واشنگتن تیره می شود باید به موضوع و پرونده سوریه و عراق توجه کرد. در اینجاست که دیده می شود آمریکا به طور آشکار در شرایط بغرنجی قرار گرفته است. با شکست و فروپاشی پرشتاب داعش که با همکاری روسیه، ایران و حزب الله در جنگ علیه داعش در سوریه، عراق و لبنان صورت گرفت سیاست های ترامپ در شرایط بغرنجی قرار گرفت. 

 از یک سو رئیس جمهوری آمریکا تلاش می کند اتهام های مربوط به حمایت آمریکا از گروه های تروریستی را رد کند و از سوی دیگر او تلاش می کند از داعش بهره برداری کند. واشنگتن گزینه دیگری در اختیار ندارد که خلاء حضور داعش را پر کند. در شرایط کنونی آمریکا در میدان های نبرد سوریه مانند روسیه دارای دستاورد نیست. در نتیجه، آمریکا برگ برنده ای برای بازی با مسکو و محور مقاومت در اختیار ندارد.

از نشانه های گرفتاری آمریکا در سوریه آن است که ترامپ در ماه خرداد ماه امسال ( ژوئن ) تصمیم گرفت برنامه سری آژانس اطلاعات مرکزی برای تجهیز مخالفان سوریه متوقف سازد.

اکنون دیده می شود واشنگتن لحن خود را علیه ایران، حزب الله و مسکو تندتر کرده است و پایگاه های ارتش سوریه را هدف قرار می دهد. این در شرایطی است که ارتش سوریه، مسکو، ایران و حزب الله به مبارزه با داعش سرگرم هستند. آمریکا و همپیمانان آن به طور واقعی با داعش مبارزه نمی کنند و اظهارات چندی پیش «اشتون کارتر» وزیر دفاع سابق این کشور که در آن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را متهم به عملی نکردن شعارهای خود درباره مبارزه با داعش در سوریه و عراق و بحران خلیج فارس کرده بود بیانگر این موضوع است.

در بحران خلیج فارس هم قطر و عربستان یکدیگر را به حمایت از تروریسم متهم می کنند که بهترین سند است که نشان می دهد آمریکا به این کشورها چراغ سبز نشان داد تا برای سقوط نظام سوریه از داعش حمایت کنند.

درباره مبارزه واشنگتن با داعش دیدگاه محور روسیه و همپیمانان آن به طور آشکار نشان می دهد آمریکا در مسیر مبارزه با گروه های تروریستی سنگ انداری می کند.                                           

پیش بینی می شود که داعش پس از این شکست  دامنه حمله های خود را افزایش می دهد.ممکن است تندورهایی با تجربه دست به حمله هایی به ویژه در اروپا خواهند زد. این حمله ها عکس العملی از جانب عناصر داعش است. زیرا آنان آخرین پایگاه خود را از دست می دهند.

همچنین این امکان وجود دارد که تروریست هایی که پس از شکست در عراق و سوریه به اروپا باز خواهند گشت ، دست به حمله های انتحاری خواهند زد. شاید هم هواداران این گروه در اروپا دست به حمله بزنند. به عنوان مثال «جولیان کینگ» کمیسر امنیتی اتحادیه اروپا در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه این نگرانی خود را مخفی نکرد و به طور آشکار گفت که بازپس گیری موصل از داعش ممکن است به بازگشت عناصر اروپایی در صف داعش به زادگاه خود منجر شود. این افراد تصمیم به جنگ در اروپا را خواهند گرفت. حتی شمار اندک این تکفیری ها می توانند خطرناک باشند. از این رو باید با پایداری در برابر خطرات تروریسم باید قدرت خود را افزایش دهیم.                                                                            

آمریکای کنونی مانند آمریکای پایان قرن گذشته و آغاز قرن بیست و یکم نیست. آمریکای کنونی در تقویت ستون های نظامی جهانی تک قطبی با شکست روبرو شده است. این کشور در جنگ های عراق و افغانستان و جنگ نیابتی و مستقیم در سوریه با شکست روبرو شد. این کشور

در شورای امنیت هم با شکست روبرو شد و وتوی قطعنامه های سازمان ملل در شورای امنیت خواب را از چشمان آمریکا ربوده و واشنگتن را از هرگونه پیش بردن تصمیم های خود علیه کشورها و مردم جهان محروم کرده است. اقتصاد این کشور هم در شرایط ناگواری به سر می برد.                                                                                                                                                                                                                                       

از این رو، می توان گفت تنش آفرینی آمریکا و اعلام اینکه جنگ و طوفانی در راه است بیانگر بحران و دست و پازدن سیاست آمریکا در نتیجه ناتوانی برای تحمیل قدرت خود در جهان است. این نشان می دهد جهان در نتیجه فروپاشی هیمنه آمریکا وارد مرحله تازه ای می شود.                     

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته                                                                                   

  محراب نجعی نژاد                 

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار