میرلوحی در جلسه علنی شورای شهر تهران:

لزوم پرهیز از غفلت‌هایی که اصول گرا و اصلاح طلب نمی‌شناسد

عضو شورای شهر تهران گفت: ما نسبت به رای و انتخاب مردم مسئول هستیم و در برنامه ریزی‌ها باید از غفلت‌هایی که اصول گرا و اصلاح طلب نمی‌شناسد، پرهیز کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در بیست و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۶ ماه از تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه یعنی روز مشارکت حداکثری مردم رشید ایران و ریختن ۴۲ میلیون رای به صندوق آرا سپری شد و ما ۲۱ نفر به عنوان لیست امید و با رای معنی دار مردم تهران ری و تجریش افتخار حضور در کرسی شورای شهر تهران را بدست آوردیم.

وی افزود: از پیامبراکرم(ص) نقل شده است که بهشت هشت در دارد. ساکنان امروز بهشت بدانند که یکی از هشت سهم دوران نمایندگی آنان سپری شد. اگرچه به طور رسمی سه ماه از حضور در عضویت شورای شهر تهران می‌گذرد. ما و منتخبان سایر کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها که به لطف خداوند و کرامت مردم و پشتوانه دعوت شورایعالی اصلاح طلبان و از بین 700 نفر داوطلب حضور در لیست و 150 نفر شخصیت‌های خوشنام اصلاح طلب که شایستگی نشستن بر این صندلی‌های سبز رنگ را داشتند و فعالیت صادقانه و مسئولانه شبکه‌های اجتماعی و زنان و جوانان و اقوام هوشمند و وطن دوست و تهرانی‌های اصیل و غیرتمند به این جایگاه خطیر توفیق یافتیم، لذا دارای مسئولیت‌های مهم و تعیین کننده‌ای هستیم.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: وفاداری به میثاق با مردم، پایبندی به میثاق با مردم وفاداری به شعار‌ها و برنامه‌ای که شورایعالی به مردم تقدیم کرد و تلاش در جهت حفظ و تداوم امید مردم و بهبود ظاهر و جسم و جان کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها و تلاش در جهت احیا و گسترش نشاط اجتماعی و فراهم کردن زمینه توسعه همه جانبه شهر‌ها انتظار به جایی است که رای دهندگان از ما دارند.تحقق این موارد در گرو انتخاب راهبرد‌های عقلانی و عملی و متناسب با شرایط امروز جامعه از جمله موارد زیر است:

تاکید مستمر برقانونمداری، تکیه و تاکید بر کار کارشناسی و احترام و اهتمام نسبت به خردجمعی و اجتناب از انحصارگرایی و ایجاد فضای گفتگو و مشارکت شهروندان در اداره شهر‌ها، رفتار مسئولانه با مصالح و منافع ملی و جذب حداکثری و دفع حداقلی و رویکرد ایران برای همه ایرانیان و تهران برای همه شهروندان، حفظ و بهبود مناسبات با سایر ارکان حاکمیت و قوای سه گانه و کار و تلاش صادقانه در جهت بهبود شاخص‌های زندگی آرام و رضایت‌بخش در شهر جهانی و هوشمند و صمیمی تهران و پرهیز از غفلت هایی که اصلاح طلب و اصولگرا و غیر آن را نمی‌شناسد و می‌تواند فرصت‌های طلائی به دست آمده را برباد دهد و یا در دوره بعدی انتخابات مردم را خانه نشین و یا متوجه و متمایل به گروه‌های رقیب کند و از آن جمله است: فراموشی شعار‌ها و میثاق با مردم خصوصا کم توجهی به جوانان و ظرفیت فراوان زنان و اقوام، اختلال در ادامه انسجام داخلی شورا و یا بروز ناکارآمدی وت عارض بین شورا و شهردار منتخب، غفلت از برنامه ریزی و سرگرم شدن به دام‌های ساختاری و رویکردی که باعث اختلال در اقدامات بلند مدت و توسعه پایدار شده است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: مردم شریف و شهروندان با کرامت تهران ری و تجریش با انتخاب و تصمیم شما این جمع صمیمی و همدل و هم قسم در اینجا گرد هم آمده اند تا طی دوره پنجم توجه به دانش و تخصص و برنامه ریزی در امور شهر بزرگ تهران در صدر نشیند.

وی افزود: بامشارکت شما و شناسایی منابع پایدار و ارزش افزوده بر ثروت مادی و معنوی این شهر با وقار اضافه شود، با اتخاذ تصمیمات علمی و عقلانی و استفاده از تجارب شهر‌های برتر وپیشروجهان موانع کنونی و آینده توسعه همه جانبه پایتخت کاهش یابد؛ لذا دست دوستی و همکاری به سوی همه جریانات دراز می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که پایتخت کشور استحقاق برخورداری از توسعه توام با عدالت اجتماعی را دارد.

میرلوحی گفت: حاشیه نشینی، آسیب‌های اجتماعی ودغدغه اشتغال و آبرو زیبنده این شهر بزرگ و پایتخت کشور نیست. تهران از یک طرف با ابرچالش‌ها پنجه نرم می‌کند و از یک سو پتانسیل ها و ظرفیت‌های بیشمار دارد. می‌تواند مجمع المشاکل نامیده شود و نیز به جهت وجود فرصت‌های فراوان مجمع المفاخر ملی ایران بزرگ باشد.

وی افزود: ۸۷۰۰ هزار ساکنان این شهر ۴۰ درصد اقتصاد، دانشگاه، دانشجو، صنعتگر، کارشناس، هنرمند و سرمایه گذار در این شهر رقم می‌خورد اگر دانش، تجربه، خلاقیت وانگیزه این افراد به هم بیامیزد و ساماندهی و به اهداف مشترک متوجه شود، کدام مسئله و مشکل جرات مقاومت در مقابل این اراده و همت را خواهد داشت؟

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در مدیریت یکپارچه شهری افتخار داشتم که پس از استقرار شورا‌های دوره اول و نگاه مثبت دولت اصلاحات نسبت به واگذاری امور شهری و انتقال 23 ماموریت به شهرداری‌ها به نمایندگی از طرف دولت در مجلس ششم امور را پیگیری کنم متاسفانه و باگذشت چهار دوره هنوز مسئله مدیریت یکپارچه شهری به عنوان آرزو و آرمان بر تارک گفتمان اعضای شورا‌ها مطرح می‌شود و موازی کاری، تداخل و اتلاف منابع کشور همچنان ادامه می‌یابد.

میرلوحی گفت: امید است است با نگاه مثبت دولت تدبیر و امید و با توجه به احساس مشترک دولت و مجلس به ضرورت این مهم از ظرفیت فصل هفتم و اصول ۱۰۰ و ۱۰۱ و ۱۰۲ قانون اساسی بهتر استفاده شود. بهبود مناسبات دولت و مدیریت شهری و شرکت شهردار تهران در جلسات هیئت دولت که البته به نیابت از شهرداران کشور صورت می‌گیرد و هماهنگی و همدلی بین دولت و مجلس و شورا‌های کلانشهر‌ها نوید بخش سامان یافتن مسائل مزمن از جمله حمل و نقل عمومی و پسماند و بافت فرسوده، مالیات برارزش افزوده و قانونمند شدن منابع پایدار و مدیریت یکپارچه شهری خواهد بود.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد:بر این باورم که توفیق شورای پنجم و شهردار منتخب آن توفیق همه جناح‌ها وموفقیت همه نظام است و فقط به اصلاح طلبان تعلق ندارد و صمیمانه دست همه را برای همکاری و همدلی در جهت خدمت به نظام و مردم می‌فشاریم.مناسبات شورا و شهردار هدفمند، کارآمد و مکمل، توأم با رعایت شان هر کدام و توجه به جایگاه قانونگزاری و نظارت برای شورا و اجرای قانونمند و شجاعانه توسط شهرداری خواهد بود.در مراحل مقدماتی و انتخاب آقای نجفی اعلام شد که بین سه گزینه: شورای شهرداری شهردار شورا شورا و شهردار برای مردم و در خدمت شهروندان سومی را برمی گزینیم و در طول سه ماه گذشته تلاش کردیم به صورت کاربردی این راهبرد را تبیین کنیم و هم اکنون این رفتار قابل ردیابی است. شورا و شهرداری نه در هم ادغام می‌شوند و نه در تعارض و تنافر قرار می‌گیرند، بلکه در جهت تعامل سازنده و مسابقه برای همکاری و اصلاح امور شهر همکاری و اقدام مشترک برای حفظ حقوق مردم و منافع ملی انسجام و یکپارچگی شورا در تصمیم و تصویب و نظارت موثر و در عین حال احترام به تنوع نظر و دیدگاه و مسئولیت یکایک اعضا احترام به مدیران خلاق و برنامه ریز و شجاع و پاکدست و تسهیل راه و حرکت و تلاش‌های مفید و مثمر آنان و معرفی گفتمان فرهنگی و مدیریتی و مشارکت جو در سطح سازمان گسترده شهرداری، پذیرش نقد و انتقاد طرفداران و رقبا و پایبندی بر شعار "زنده باد مخالف من"، شفافیت در اقدامات و پاسخگویی به افکار عمومی بخشی از مانیفست نمایندگان شما مردم در شوراها خواهد بود.

وی افزود: شفافیت راهبرد یا شعار؟ شفافیت یک شعار سطحی نیست، بلکه یک راهبرد است و امیدواریم همه سطوح فعالیت شورا و شهرداری را در بر گیرد. پاسخگویی و ساختمان شیشه‌ای (که برخی دلواپسان با شنیدن این واژه وسوسه می‌شوند که بدان سنگ اندازی کنند) انتخاب نیست بلکه به واسطه آسیبی که طی سال‌های اخیر به اعتماد عمومی وارد شده یک الزام است.

عضو شورای شهر تهران گفت: با افتخار اعلام می‌کنیم با فضای محدود صحن شورا، روزانه چهل نفر از خبرنگاران رسانه‌های همراه و منتقد اصلاح طلبان و شورای شهر نه تنها مطالب رسمی و مذاکرات که از نزدیک مشورت‌های اعضای شورا را ملاحظه می‌کنند و مطالب و گزارش تهیه می‌کنند و برآورد‌ها حکایت از برتری حجم مطالب رسانه‌ای شورا نسبت به مجلس شورای اسلامی دارد. جالب توجه است که بخش اجرائی شورا با ملاحظه برخی مطالب غیر صحیح و جناحی رسانه‌های رقیب و البته انعکاس دوستانه و غیر رسمی اشکالات به اینگونه رسانه‌ها سعی وافر داشته است که رفتار مشابه و مساوی با رسانه‌های موافق و منتقد داشته باشد.

میرلوحی تصریح کرد: گام اصلی شورای پنجم در اطلاع رسانی از روند تصمیمات و مصوبات و فعالیت‌های شهرداری و ایجاد فضای رقابتی و احترام به بخش خصوصی و تقویت حوزه نظارتی شورا و افزایش انضباط مالی و اقتصادی را درجریان تنظیم بودجه سال ۹۷ در معرض داوری افکار عمومی قرار خواهیم داد.

وی افزود: در حال حاضر کمیسیون‌های مختلف نسبت به تنظیم سیاست‌ها و رویکرد‌ها اقدام کرده اند.شجاعت شورا و شهردار در توقف برخی روند‌های گذشته و سخن گفتن از منابع پایداروبرنامه جامع ویکپارچه واصل صرفه جوئی وشفافیت وتوقف استخدام‌های غیر قانونی وغیرمسئولانه واصلاح ساختار مالی واقتصادی ومنابع انسانی اگرچه ممکن است ریسک تصمیمات شورا را افزایش دهد و جریان رقیب را توسعه گرا و شورای پنجم را متوقف کننده برخی فعالیت‌ها قلمداد کند و در کوتاه مدت موجب گله مندی برخی جوانان و همراهان سال‌های غربت اصلاح طلبان شود، لکن تعهد وپایبندی این جریان اصیل به حقوق عامه و نظم و برنامه ریزی را اثبات می‌کند.عطف توجه و نگاه به آینده طبق مصوبه شورا مقرر شد که شهردار گزارش وضعیت شاخص‌های اصلی مالی واقتصادی ومنابع انسانی و شاخص‌های توسعه شهری را ظرف یکصد روز ارائه کند.

عضو شورای شهر تهران گفت: اظهارات معاونان نشان از عزم مسئولان در تهیه این گزارش دارد، لکن باتوجه به گذشت سه ماه از شروع فعالیت رسمی شورا پیشنهاد می‌کنم با اعلام سیاست ها و رویکرد‌های کمیسیون‌ها نگاه به گذشته را صرفا به صورت برداری از وضعیت و گزارش صد روزه محدود کنیم و هرچه زودتر عزم شورا را به نگاه به آینده معطوف کنیم. فرصت چهارساله به طرفه العینی سپری می‌شود و انبوه مسائل تهران بزرگ در پیش روی ماست. 

میرلوحی تصریح کرد: مشکلات پیچیده محیط زیست و آلودگی‌های آب و خاک و هوا اگر هرچه زودتر مهار نشود در آینده ناممکن خواهد شد.  نارسائی‌های فراوان در حمل ونقل عمومی  سماجت و دیرپایی رکود و تاخیر در رونق ساخت و ساز‌ها از بین رفتن چهار هزار هکتار باغات شاداب تهران و نگرانی از ادامه این روند تهدید کننده محیط زندگی شهروندان، کم توجهی به ۲۲۰۰ ساختمان و اثر میراث فرهنگی در گستره تهران، غیرایمن بودن ساختمان‌های بلند مرتبه و احتمال حوادث غیر مترقبه، حاشیه نشینی وآسیب‌های اجتماعی وطلاق واعتیاد فقدان نشاط اجتماعی وصف‌های طولانی در کلانتری‌ها ودادسرا‌ها نیازمند اراده قوی، انگیزه بالا، برنامه ریزی هوشمندانه و همت عالی وصبوری وپشتکار بسیار شوراست.

عضو شورای شهر تهران گفت: آمایش منطقه‌ای سیصد وپنجاه وچهار محله تهران و ترکیب متنوع جمعیتی وحضور همه اقوام وجمعیت‌های شهرستانی، رنگین کمان زیبائی‌های فرهنگی کشور است. تصور کنید  هر یک از محلات و مناطق و فرهنگسرا‌ها به معرفی یکی از اقوام واستان‌ها بپردازد و کوچه و خیابان‌ها و مشاهیر و شهدای استان‌ها را یادآوری کند و موسیقی و هنر و زبان و لباس و غذاو صنایع دستی و تولیدات کشاورزی و جشن و مراسمات آن ها را در معرض دید گردشگران داخلی وخارجی قرار دهد، آنگاه کدام شهر دنیا می‌تواند با چنین شهری رقابت کند و کدام گردشگری از دیدن این همه تنوع و جذابیت دل می‌کند. سه هزار هکتار بافت فرسوده نیازمند راهبرد جامع، سه هزار هکتار بافت فرسوده در شرایطی که کارخانجات تولیدسیمان سهمیه محدود تولید دارند و مجاز به فعالیت با ظرفیت کامل نیستند و بازار واحد‌های تجاری که بیش از نیاز و به وفور به تعداد ۳۱۱ هزار در گستره تهران وچود دارد، لکن در حرم حضرت عبدالعظیم مترمربعی بیش از یکصد میلیون تومان و در خیابان صابونچی و نزدیک باغ آذری متر مربعی ۵۰ میلیون تومان مبادله می‌شود و این‌ها نشانه هایی از جاذبه‌های اقتصادی در بافت فرسوده است. مروری برعملکرد دوره گذشته نشان می‌دهد علاوه براختلاف و ناهماهنگی مدیریت شهری و دولت، شیوه و روش قبلی از حیث مدل و راهبرد نیز فاقد کارآمدی بوده است. از این رو پیگیری طرح جامع بلوکی و چند وجهی که حفظ میراث فرهنگی و تامین سرانه فضای سبز و ایجاد مکان‌های قابل دسترسی تجاری و اداری و بهداشتی و ایستگاه مترو را در یک بلوک داشته باشد و با ایجاد ارزش افزوده جاذبه لازم برای سرمایه گذار داخلی و خارجی را فراهم کند، پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: موانع تحقق شهر جهانی و هوشمند در برنامه دوم شهرداری تهران سخن از شهر جهانی هوشمند، با اخلاق به میان آمده است، درمنطقه پرآشوب غرب آسیا، به برکت حضور و مشارکت و خواست مردم امنیت و آرامش نسبی در کشور حاکم است، لذا برنامه ریزی برای تبدیل تهران به مرکز اقتصادی و مالی و فناوری منطقه دور از دسترس نیست، لکن تامین پیش نیاز‌های چنین هدفی از اهمیت برخوردار است، کارکرد مطابق با استاندارد‌های جهانی در حوزه بانکی و بیمه‌ای و ایجاد فضای رقابتی برای بخش خصوصی و تامین زیر ساخت‌های گردشگری حداقل لوازم این مهم است.معاونت اجرائی تلخ‌ترین لحظات سه ماه فعالیت شورا مواجهه با نیرو‌های مازاد است. اگر مسئله اشتغال و محدودیت‌های اقتصادی امروز کشور و تهران نبود بسیاری از اقدامات پشتیبانی و اجرایی را به روش قانونی‌تر وبرونسپاری پیگیری می‌کردیم.

عضو شورای شهر تهران گفت:  وقتی گزارش شش ماهه و مقایسه‌ای شورای چهارم و پنجم ارائه شود، امکان داوری بهتری فراهم خواهد شد. علاوه بر تعدادی نیروی نگهبانی و خدماتی ۴۴۷ نفر در سازمان اداری شورا در ۳۱ شهریور ۹۶ حقوق دریافت می‌کردند که با ماموران و خودرو، سرویس و نگهبانی و پذیرائی به پانصدنفر بالغ می‌شدند و ۸۰ اتومبیل سرویس دهی می‌کرده است. شما بفرمایید اگر قرار باشد نیرو‌های مشاور و امین اعضای شورای پنجم هم به این ارقام اضافه شود، محلی برای تصمیم و اصلاح ساختار و روند‌های شهرداری باقی می‌ماند وسرویس دهی و حل مسائل این تعداد پرسنل فرصتی برای انجام مسئولیت‌های شورای پنجم باقی می‌گذارد؟ لذا با همه سختی و جنبه‌های عاطفی تعدادی از پرسنل در اختیار معاونت نیروی انسانی شهرداری قرار گرفتند تا در بخش‌های دیگری ادامه فعالیت بدهند و در عین حال بنا به تفاهمات صورت گرفته و قول وعده‌های دوره انتخابات برانیم که برخلاف کاهش یک سوم اعضای شورا ازحیث روند بررسی‌های کارشناسی تصمیمات از اعتبار کارشناسی بیشتری برخوردار شود. ناگفته نماند که بناست کارخانه تولید مصوبات جای خود را به مصوبات محدود و جامع دهد وجنبه‌های نظارتی وپیگیری مصوبات قبلی مورد اهتمام قرار گیرد.

عضو شورای شهر تهران گفت: شورایاری‌ها، رفع موانع مشارکت شهروندان در اداره شهر جزء شعار‌ها و برنامه لیست امید بوده است. کثرت وپیچیدگی مسائل شهر تهران اقتضا می‌کند که از نظر و دانش و تجربه آحادشهروندان و گروه‌ها و انجمن‌های تخصصی و مردمی برای بهبود و حل مسائل بهره گرفته شود. اگر اصناف و اقشار محلات تهران مثل هنرمندان، کسبه، معلمان مهندسان و پزشکان و کارگران و دانشگاهیان زنان، ورزشکاران، روحانیون سمن‌های مناطق، انجمن‌های تخصصی و غیره به صورت متشکل طرح‌ها و نظرات خود را به مسئولان مدیریت شهری منتقل کنند، بسیاری از ناهنجاری‌ها رفع خواهدشد و بالندگی و نشاط اجتماعی حاصل می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار