قرآن منسوب به امام حسن عسکری (ع) در کدام موزه است؟

قرآن منسوب به امام حسن عسکری (ع) در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قرآن منسوب به امام حسن عسکری (ع) به شماره ۱۲۰۴ در دفتر اموال فرهنگی موزه آستان قدس رضوی ثبت شده و در این موزه نگهداری می‌شود. این قرآن با توجه به ویژگی‌هایش متعلق به قرن سوم هجری است.

قرآن منسوب به امام حسن عسکری (ع) در کدام موزه نگهداری می‌شود؟

گفته می شود این قرآن منسوب به امام حسن عسکری (ع) است که  در ۳۲۴ صفحه با ابعاد ۱۷ در ۲۳.۵ سانتیمتر درآمده است و همه متن صفحه‌های آن به خط کوفی نوشته شده‌اند. این قرآن در دوره صفوی به آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) وقف شده و واقف آن، شاه‌قلی مُهردار است. جلد چرمی مزین به نقوش ترنج و سرترنج و لچک ترنج ضربی یکی از ویژگی‌های قرآن منسوب به امام حسن عسکری (ع) به حساب می‌آید.

قرآن منسوب به امام حسن عسکری (ع) در کدام موزه نگهداری می‌شود؟

در وقف‌نامه این قرآن چنین می‌خوانیم: «بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله الذی جعل الوقف ذریعة لنیل السعادات الاُخرویة فی دارالقرار والصلوة والسلام الاتمان و الاکملان الاشرفان علی سیدالأنبیاء والمرسلین محمد و آله الطاهرین الاخیار و بعد فقد وقف هذا المصحف المجید الذی لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لامن خلفه تنزیل من حکیم حمید، الحضرت الأمیر الجلیل عمدة الأجلاء فی زمانه خلیفه شاه قلی مُهردار علی المؤمنین المتوطنین و المجاورین والزایرین روضة السیدة العلیة، العلویة الزکیة الطاهرة النقیة سلیلة ائمه اطهار ستی فاطمة بنت الامام الهمام ابی ابراهیم موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیهما و علی‌ها مشروط بأن یکون المصحف الشریف موضوعا فی داخل قُبت‌ها الشریفة و لایخرج منها الی مکان من الأمکنة لایرهن و لابغیره، وقفا صحیحا شرعیا مؤبدا مخلدا بحیث لا یورث و لا یباع و لا یرهب و لا ینقل بوجه من الوجوه و لابغیر، فمن ... او بدله فانما اثمه علی الذین یبدلونه؛ و کان ذلک فی شهر ربیع الاول المنتظم فی سلک شهور سنة ست و خمسین و تسعمائة هجریة و الحمد وحده العزیز.»

خاطرنشان می‌شود واقف در وقف‌نامه قرآن منسوب به امام حسن عسکری (ع) به حمد و ثنای پروردگار پرداخته و به وقف این قرآن به جمیع مؤمنان، ساکنان، مجاوران و زائران حرم حضرت معصومه علیهاالسلام اشاره کرده است.

 

انتهای پیام/

 

تصاویری از قرآن منسوب به امام حسن عسکری (ع)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار