مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

مرد 55 ساله سراغ مربی 40 سال پیش خودش می آید

حاجیان زاده گفت: گاهی افرادی هم سن و سال من به کانون می آیند و سراغ مربی سالها پیش خود را می گیرند.

به گزارش خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛سیدعلی کاشفی خوانساری در ابتدا ضمن تسلیت به زلزله زدگان غرب کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را محبوب ترین برند در حوزه کودک و نوجوان با قدمتی بیش از 50 سال معرفی کرد و از حاجیان زاده درباره آشنایی و ارتباط او با کانون پیش از حضورش به عنوان مدیرعامل پرسید.

حاجیان زاده با بیان اینکه سالهای سال کار فرهنگی در حوزه های مختلف را تجربه کرده است، اظهار کرد: با جنس کار ارتباط با کودکان و نوجوانان، کتاب و ادبیات کودک به شکل های مختلف آشنا بودم و دورادور با کانون هم ارتباط داشتم. سابقه مدیریتم در کانون 4 ساله است اما آشنایی ام با آن مربوط به سالهای قبل است.

وی افزود: درباره هیچ کاری از قبل فکر نمی کنم مگر اینکه تکلیفی درباره آن وجود داشته باشد. درباره کانون هم دو روز قبل از انتصاب متوجه شدم و سرانجام این توفیق دست داد در خدمت کودکان کشور باشم.

مدیر عامل کانون درباره بازتعریف آن پس از 50 سال فعالیت گفت: کانون بر اساس نیاز روز کودکان دوران خود تشکیل و کار آن با یک کتابخانه در پارک لاله فعلی شروع شد، آرام آرام توسعه پیدا کرد و تبدیل به یک سازمان بزرگ شد. آن زمان هیچ انتشاراتی در حوزه کار کودک فعال نبود و ادبیات کودک در ایران مغفول بود. کانون آغازکننده بحث ادبیات کودک و نشر آن بوده است.

نمی شود وظایف آنکادر شده ای را به کانون تحویل داد
حاجیان زاده با اشاره به اینکه فیلم و تئاتر کودک از کانون شروع شده، یادآور شد: کانون هنوز هم باید بر اساس نیاز پیش برود. دستگاهی مثل وزارت آموزش و پرورش که وظیفه تعلیم و تربیت رسمی کشور را برعهده دارد، برنامه درسی تعریف شده و یک وظیفه جاری و مستمر دارد. اما در کانون اینگونه نیست که وظیفه آنکادر شده ای را به آن تحویل داده باشند. کانون باید به روز نیازها را در حوزه فرهنگی و هنری و ادبی بررسی کند. یا در زمینه های جدیدی چون فضای مجازی فعال باشد که ما به این فضا نیز ورود کرده ایم.

وی که در دوره ای مدیرکل روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش بوده، تصریح کرد: کانون تکنیک ها و محتواهایی دارد. تکنیک ها عمدتا آنهایی است که قبل از انقلاب هم از آنها استفاده می شده است. مثلا در حوزه تئاتر، قصه گویی، فیلم و... تکنیک هایی داریم که بچه ها دوست دارند و جذبش می شوند. آنچه امروز ما مدعی آن هستیم محتوا و جهت گیری است و در یک فضای ادبی و هنری محتوا باید متناسب با اهداف نظام جمهوری اسلامی و ارزشها باشد.

فعالیت دینی شالوده همه فعالیت ها است
حاجیان زاده تأکید کرد: ما معتقدیم بحث فعالیتهای دینی را در کانون نباید از فعالیت های جاری جدا کنیم. چون ممکن است اینگونه تصور شود که ما قصه گویی و فیلم و تئاتر داریم، فعالیت دینی هم داریم! در حالی که ما اعتقادی به این موضوع نداریم و فکر می کنیم فعالیت دینی شالوده همه فعالیت ها است. آن هم مفاهیم دینی.

40 فعالیت داریم که دین می تواند شالوده هر کدام باشد
وی تصریح کرد: ما وقتی صحبت از دین می کنیم، در آن از صداقت، درستکاری، احترام، عدالت، محبت، نظافت و بهداشت و مفاهیم دیگری صحبت شده است که می تواند در شالوده کارهای جاری ما مثل قصه گویی، فیلم، تئاتر، نقاشی و هر یک از 40 فعالیتی که در کانون انجام می شود به عنوان محتوا مورد استفاده قرار گیرد. این یعنی کار دینی.

حاجیان زاده با تاکید بر اینکه نیازی بر این نیست که اعلام کنیم می خواهیم یک فیلم دینی نمایش بدهیم یا قصه دینی بگوییم، افزود: ما اگر این مفاهیم در فعالیتهایمان به جریان بیندازیم در واقع داریم کار دینی انجام می دهیم. مفاهیم دینی، اخلاقی و انسانی است و همه انسانها به محبت و احترام و صداقت علاقمند هستند.

کار خداشناسی می کنیم بدون اینکه بگوییم کلاس ایدئولوژیک راه انداخته ایم
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نجوم را یکی از فعالیتهای پرطرفدار در کانون معرفی و تصریح کرد: ما با همین نجوم داریم کار خداشناسی انجام می دهیم. بدون اینکه بخواهیم بگوییم کلاس ایدئولوژیک و اعتقادات راه انداخته ایم. یا در کاردستی از بچه ها می خواهیم کندوی عسل را درست کنند و بعد آیه ای از قرآن درباره زنبور را برای بچه ها می خوانیم.

وی درباره مربیان کانون توضیح داد: مربیان ما ارتباطی با بچه ها برقرار می کنند که حضور کودکان در کنار آنها را فرح بخش، جذاب و با شور و نشاط می کند. وقتی می گوییم می خواهیم کار دینی انجام بدهیم، یک مربی از نظر دینی و رفتاری می تواند برای بچه ها الگو باشد و فضای جذابی ایجاد کند.

دوستی 55 ساله به کانون می آید و سراغ مربی 40 سال پیش خود را می گیرد
حاجیان زاده اذعان کرد: گاهی افرادی هم سن و سال من به کانون می آیند و سراغ مربی سالها پیش خود را می گیرند تا اگر هست مقابلش تعظیم کنند و می گویند ما هرچه داریم از مربی مان داریم. دوستی که 55 ساله است و دنبال مربی 40 سال پیش خود می گردد.

آسیبهای روحی کودکان پس از زلزله بسیار جدی است
وی همچنین در پاسخ به کاشفی درباره کمک های کانون به مناطق زلزله زده نیز توضیح داد: در بحث زلزله غیر از آسیبهای طبیعی مثل خرابی خانه ها، از بین رفتن هموطنان ما و سرما و گرما و مشکلاتی که هست، یکی از آسیبهای جدی، آسیبهای روحی و روانی است که برای زلزله زدگان خصوصا کودکان و نوجوانان ایجاد می شود. بزرگسالان ممکن است زلزله را از نزدیک تجربه نکرده باشند اما با این حادثه و عواقبش آشنا هستند اما کودکان اینگونه نیستند و اولین تجربه شان است و آسیبهای روحی آنها بسیار جدی است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معمولا در همه زلزله ها پیش قدم است و وارد می شود.

راه اندازی ستاد امداد فرهنگی برای کودکان
وی در پایان گفت: در زلزله غرب ایران، پس از اولین روز زلزله کانون حضور خود را آغاز کرد و مربیان ما شروع به کار با بچه ها کردند تا فضای بانشاط و متنوعی برای بچه ها فراهم کنند تا از غم و غصه دربیایند. ما ستادی به نام ستاد امداد فرهنگی راه انداختیم که با چند اقدام از جمله اعزام مربیان برای کار با کودکان، راه اندازی مراکز سیار در روستاهای آسیب دیده، اجرای تئاتر، نمایش فیلم و... همراه است. هدایایی را هم از طرف مردم جمع آوری کرده ایم و هم خود کانون 32 هزار بسته لوازم التحریر، 20 هزار جلد کتاب، 5 هزار عروسک دارا و سارا و... را به مناطق زلزله زده ارسال کرده ایم.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه ها هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن میرود.

 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار